Data publikacji:

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia

Pełna sprawność układu chłodzenia jest kluczowa w prawidłowym funkcjonowaniu każdego pojazdu. Płyn chłodniczy pełni bardzo ważną rolę w układzie chłodzenia. Reguluje on bowiem temperaturę pracy jednostki napędowej, a to zapewnia jej optymalną i wydajną pracę. Zapowietrzony układ chłodniczy to nie tylko pogorszony komfort jazdy, ale przede wszystkim ryzyko przegrzewania się jednostki. Jak poradzić sobie z odpowietrzeniem układu chłodzenia?
jak odpowietrzyć układ chłodzenia

Układ chłodzenia – co to jest?

Zanim przejdziemy do praktycznych rozwiązań na odpowietrzenie układu chłodzenia, warto przyjrzeć się mu nieco bliżej, żeby zrozumieć istotę samego działania. Układ chłodzenia jest podzespołem, którego głównym zadaniem jest regulacja temperatury silnika i utrzymywanie go w optymalnej dla niego temperaturze pracy w zakresie od 90 do 100 stopni Celsjusza. Współczesne silniki chłodzone są przy pomocy poruszającej się w obiegu cieczy chłodzącej.
Najważniejszym założeniem prawidłowej pracy układu chłodzenia jest fakt, że nie może się w nim znajdować powietrze. Pojawiające się w układzie pęcherzyki powietrza powodują zaburzenie wymiany ciepła pomiędzy płynem a poszczególnymi elementami jednostki napędowej, co pogarsza sprawność układu i zmniejsza wydajność samego silnika. Przegrzewanie się układu spowodowane zaleganiem powietrza w kanalikach może doprowadzić do awarii nie tylko układu chłodzenia, ale też pojedynczych jego elementów, takich jak chłodnica, pompa wody czy nagrzewnica.

Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia

Pierwsze i najważniejsze symptomy, jakie się pojawiają, kiedy układ chłodzenia jest zapowietrzony, to przede wszystkim ubytki płynu chłodniczego w zbiorniku. Nadmiar powietrza w układzie powoduje przegrzewanie się płynu, a w konsekwencji jego wycieki poza zbiornik. Mniej płynu w obiegu to gorsze chłodzenie i większe ryzyko zagotowania jednostki napędowej.
Warto regularnie monitorować ilość płynu chłodniczego, gdyż pierwsze oznaki to spadek o zaledwie kilka stopni, co łatwo zbagatelizować lub zrzucić na czynniki zewnętrzne. Faktycznie mogą to być początki wyciekania płynu i przegrzewania się naszego układu chłodzenia. Łatwiej i skuteczniej działa się od razu, kiedy zaczną pojawiać się niepokojące dla nas znaki. Przeoczenie odpowiedniego momentu może narazić nas na większe koszty związane z naprawą, a usterka samego układu chłodzenia może popsuć prawidłowe funkcjonowanie innych podzespołów.

Przyczyny zapowietrzania się układu chłodzenia

Wiemy już, jak działa układ chłodzenia oraz po czym poznać jego nieprawidłowe działanie. Co zatem powoduje, że układ chłodzenia się zapowietrza? Wbrew pozorom słabym punktem układu jest to, co zapewnia mu prawidłową pracę. Chodzi dokładnie o płyn chłodniczy. Powietrze dostaje się do układu podczas wymiany cieczy chłodzącej lub przez jej zbyt niski poziom w zbiorniku.

Odpowietrzanie układu chłodzenia

Poniżej przedstawiamy kilka metod skutecznego odpowietrzania układu chłodzenia. Należy wybrać najwygodniejszą dla siebie pod względem przeprowadzenia procedury oraz dostępnych środków.

Odpowietrzanie przy dolewaniu i wymianie płynu

Pierwszym sposobem jest odpowietrzenie układu podczas wymiany lub uzupełniania brakującego płynu chłodniczego. Można go przeprowadzić w domowych warunkach, bez użycia jakichkolwiek dodatkowych, specjalistycznych narzędzi. Pierwszym krokiem jest zalanie układu chłodniczego do zalecanego przez producenta poziomu maksimum, następnie należy zakręcić korek wlewowy.
Kolejnym krokiem jest uruchomienie silnika i pozostawienie pracującej jednostki do czasu osiągnięcia przez nią temperatury co najmniej 90 stopni Celsjusza. Temperaturę można sprawdzić przy pomocy czujników przesyłających dane do komputera pokładowego. Jeżeli nasz pojazd nie ma takich udogodnień, prawidłową temperaturę pracy poznamy po uruchomieniu się silniczka chłodnicy. Z reguły uruchamia się on po osiągnięciu przez silnik temperatury powyżej 95 stopni Celsjusza. Tak rozgrzany silnik pozostawiamy w trybie pracy na postoju jeszcze przez chwilę.
Następnie gasimy silnik i pozostawiamy przez kilka minut aż utraci trochę temperatury. Ostatnim krokiem jest powolne odkręcanie korka wlewu tak, jakbyśmy odkręcali gazowany napój. Powinno być słychać syczenie ulatniającego się nagrzanego powietrza. Po zaprzestaniu syczenia zakręcamy korek. Jest to znak, że udało nam się pozbyć nagromadzonego powietrza w układzie chłodzenia i skutecznie go odpowietrzyć.

Odpowietrzanie za pomocą próżni

Profesjonalne serwisy zajmujące się odpowietrzaniem układu chłodzenia stosują metodę próżni. Potrzebne jest do tego specjalistyczne urządzenie, które „wyssie” całe powietrze z układu i pozostawi w nim próżnię. Urządzenie takie jest niewielkie i proste w obsłudze. Przed jego zastosowaniem należy spuścić cały płyn chłodniczy z układu.
Następnie przy pomocy urządzenia do wytwarzania próżni usunąć całe zalegające w układzie powietrze. Urządzenie to zapobiega również zapowietrzaniu układu podczas dolewania nowego płynu, dzięki czemu wymieniający nie musi się martwić o ponowne stosowanie procedury odpowietrzania.

Awaryjne odpowietrzanie układu chłodzenia

Awaryjne odpowietrzanie stosuje się w sytuacji, kiedy nasz płyn chłodniczy się zagotuje. W tej sytuacji należy odkręcić korek wlewu cieczy chłodzącej i zalać go wodą zdemineralizowaną do poziomu maksimum. Następnie należy uruchomić silnik przy odkręconym zbiorniku i rozgrzać go do temperatury co najmniej 90 stopni Celsjusza.
Silnik musi pracować przez kilka minut, aby całe nagromadzone powietrze uciekło przez obieg płynu w układzie. Aby dokładnie odpowietrzyć cały układ, należy zakręcić zbiornik i na ciągle uruchomionym silniku odkręcić odpowietrznik w górnej części zbiornika. Samochód powinien pracować w ten sposób aż do momentu, gdy przez odpowietrznik zacznie wylatywać sam płyn, bez syków powietrza i bąbelków. Po wszystkim należy uzupełnić braki w układzie nowym płynem.
Zdjęcie: Envato Elements