Dunlop Sport BluResponse – opony letnie warte swojej ceny

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 4, Średnia: 4,50 na 5)
Loading...

dunlop-sport-bluresponse-lead

Nie czarujmy się, dla wielu z nas zakup nowych opon to obowiązek, który kosztuje sporo czasu i pieniędzy. I właśnie dlatego, że wiąże się to z tyloma przykrościami, należy się kierować zasadą, że „kto kupuje tanio, kupuje dwa razy”. Czy to oznacza, że opony letnie Dunlop Sport BluResponse są drogie? Dla osób przyzwyczajonych do tanich, chińskich gum, z pewnością tak.

Biorąc jednak pod uwagę, że mamy przed sobą ogumienie z klasy premium, które zdeklasowało konkurencyjne modele w niejednym teście opon letnich, ich koszt nie wygląda już tak źle. Można wręcz z czystym sumieniem ogłosić je oponami o jednym z najlepszych stosunków ceny do jakości na rynku.

Najlepiej przekonać się o tym samodzielnie, siadając za kółkiem wyposażonego w nie auta. Ale, niezłe pojęcie na możliwościach opon dają wyniki testów czy opinie innych kierowców. Tego wszystkiego i wiele więcej na temat bieżnika Sport BluResponse dowiesz się z dalszej części naszego artykułu!

 

dunlop-sport-bluresponse
Dunlop Sport Bluresponse

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Co nowego? Porównanie.
  6. Przeznaczenie
  7. Etykieta EU
  8. Gwarancja
  9. Opinie kierowców
  10. Ocena parametrów
  11. Podsumowanie

 

Budowa i technologie

Uzyskanie aerodynamicznego kształtu opon to jedno z największych wyzwań, przed którymi stają inżynierowie. Dzięki niemu opory toczenia są niższe, co pozwala zaoszczędzić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych rocznie. Tak jest właśnie w przypadku bieżnika Sport BluResponse, w którym, dzięki odpowiedniej konstrukcji i zoptymalizowanej mieszance, udało się zmniejszyć opory o około 30% (w stosunku do poprzedniego modelu).

sport-bluresponse-nazwa-modelu

Latem deszcz może spaść w każdej chwili, dlatego dobre opony to takie, które potrafią dostosować się do jazdy po mokrej nawierzchni. Tutaj gwarancją tego jest mieszanka polimerowa, która poprawnie reaguje na wilgoć, utrzymując dobrą przyczepność i trakcję. Nawet najlepsza guma nie poradziłaby sobie jednak z deszczem, gdyby nie odpowiednie rozmieszczenie rowków. W Sport BluResponse są one rozmieszczone w taki sposób, by błyskawicznie odprowadzały wodę, nie dopuszczając do powstania zjawiska aquaplaningu.

Z kolei usztywnione bloki bieżnika to rozwiązanie, które poprawia hamowanie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Bezpośrednim efektem ich zastosowania jest większy i bardziej równomierny nacisk na podłoże. Pośrednim – krótsza droga hamowania.

Jako że mamy do czynienia z oponami wysokiej klasy, producent dużą wagę przywiązał również do komfortu ich użytkowników i użytkowniczek. „Wystarczyło” umieszczenie w barku precyzyjnie wyżłobionych rowków, by wyraźnie zmniejszyć wytwarzany hałas.

 

Oferta czyli lista rozmiarów

Tabela zawiera najpopularniejsze rozmiary i warianty modelu Sport Bluresponse. Oznaczenie XL oznacza oponę o wzmocnionej konstrukcji, MFS natomiast oznacza ogumienie posiadające rant ochraniający felgę aluminiową przed uszkodzeniami.

Rozmiar Etykieta
175/65 R15 84H C B 67dB
185/60 R14 82H C B 67dB
185/60 R15 84H B B 66dB
185/60 R15 84H C B 67dB
185/65 R14 86H C B 67dB
195/50 R15 82V MFS C A 67dB
195/50 R16 88V XL MFS B A 68dB
195/55 R16 87H B A 67dB
195/55 R16 87V B A 67dB
195/60 R15 88H B A 68dB
195/60 R15 88V B A 68dB
195/65 R15 91H B A 68dB
195/65 R15 95H XL B A 68dB
205/50 R17 89V B A 68dB
205/50 R17 93W XL B A 68dB
205/55 R16 91H B A 68dB
205/55 R16 91V B A 68dB
205/55 R16 94V XL A A 68dB
205/55 R16 91W B A 68dB
205/55 R17 95V XL A A 68dB
205/60 R15 91H B A 67dB
205/60 R15 95H XL B A 67dB
205/60 R15 91V B A 67dB
205/60 R16 92H B A 67dB
205/60 R16 92V B A 67dB
205/60 R16 96V XL B A 68dB
205/65 R15 94H B B 68dB
215/50 R17 95W XL B A 69dB
215/55 R16 97H XL A A 68dB
215/55 R16 93V B A 68dB
215/60 R16 99H XL B A 68dB
225/45 R17 94W XL MFS B A 69dB
225/50 R17 98W XL B A 69dB
225/55 R16 95V B A 68dB

 

Wyniki testów

Od premiery opon letnich Dunlop Sport BluResponse minęło już trochę czasu. Przez cały okres swojej bytności na rynku, około 20 razy zdążyły zostać poddane testom. Mimo że każde z takich badań dotyczy zawsze tylko jednego rozmiaru, pozwalają nam stworzyć sobie na ich temat jakiś pogląd.

Pierwszy rok testów był dla opon Dunlopa najbardziej udany. Na pięć przeprowadzonych testów z aż czterech wyszły zwycięsko, zaś w pozostałym zajęły bardzo dobre, trzecie miejsce. Większość z nich dotyczyła jednak modelu o wymiarach 195/65 R15, popularnego wśród posiadaczy typowych aut miejskich. Oto lista testów z tego roku:

2013:

Test opon letnich Auto Zeitung w rozmiarze 215/55 R16 – miejsce 1
Test opon letnich Auto Bild w rozmiarze 195/65 R15 – miejsce 1
Auto Bild, badanie drogi hamowania opon letnich w rozmiarze 195/65 R15 – miejsce 1
Test opon letnich ACE w rozmiarze 195/65 R15 – miejsce 1
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 185/60 R15 – miejsce 3

W kolejnym roku BluResponse został uwzględniony w trzech rankingach. Po raz kolejny udało się dowieść, że sportowe dzieło Dunlopa charakteryzuje się równie dobrymi właściwościami bez względu na panującą pogodę. Najbardziej miarodajnym był test ADAC, w którym udział wzięło blisko 20 modeli.

2014:

Test opon letnich Test World w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 6
Test opon letnich Auto, Motor und Sport w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 4
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 195/65 R15 – miejsce 2

Od premiery minął kolejny rok, a bieżnik BluResponse nadal wyprzedzał konkurencję w niejednym teście. Wyraźnie widać, że najpoważniejszym konkurentem opon Dunlopa stał się model Continental ContiPremiumContact 5. Mimo słabszych rezultatów końcowych, opony z Wielkiej Brytanii nie raz dowodziły, że górują w niektórych kategoriach. Należą do nich przede wszystkim: opory toczenia (zużycie paliwa) oraz komfort akustyczny.

2015:

Test opon letnich Auto Bild w rozmiarze 215/65 R16 – miejsce 3
Test opon letnich Auto Express w rozmiarze 225/45 R17 – miejsce 2
Auto Bild, badanie drogi hamowania opon letnich 185/60 R15 – miejsce 3
est opon letnich Auto, Motor und Sport w rozmiarze 225/50 R17 – miejsce 2
Test opon letnich ACE w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 3
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 4
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 185/60 R14 – miejsce 4

Jeśli ktoś mógł pomyśleć, że świetnie wyniki w ciągu trzech lat były dziełem przypadku, to rok 2016 pokazał, jak bardzo się myli. 2 miejsca na podium i trzykrotna obecność wśród TOP 10 opon mówią o nich chyba wszystko. Po raz szósty przebadany został rozmiar 205/55 R16 potwierdzając, że udało się w nim stworzyć kompromis między osiągąmi, bezpieczeństwem i komfortem.

2016:

Test opon letnich Autoklub ČR w rozmiarze 225/45 R17 – miejsce 2
Auto Bild, badanie drogi hamowania opon letnich 205/55 R16 – miejsce 6
Test opon letnich Auto Bild w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 5
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 185/65 R15 – miejsce 3

Rok 2017 otworzył test opon letnich 195/65 R15 przeprowadzony przez ADAC. Szósta pozycja w rankingu i najlepszy rezultat na suchej drodze pokazują, że BluResponse wciąż jest w grze.

 

Podsumowanie testów

Nie jest to ogumienie, które do grona najlepszych zostało zaliczone przypadkiem. Niezależnie od ostatecznego rezultatu, opony Dunlop Sport BluResponse każdorazowo potwierdzały, że ich parametry są na równym, bardzo wysokim poziomie. Warto podkreślić, że nawet tam, gdzie nie zdobywały „medalowych miejsc” nie rzadko kończyły z najlepszym rezultatem na suchej nawierzchni. Rzeczywiście, to a także komfort akustyczny i opory toczenia są najmocniejszymi stronami tych opon. Gdyby wskazać na model, do którego klasowo jest im najbliżej, byłby to Goodyear Efficient Grip Performance.

 

Wady i zalety opon Dunlop Sport BluResponse

sport-bluresponse-na-mokrej-nawierzchni

Kiedy omawia się opony tej kategorii, mówienie o wadach nie ma większego sensu. W końcu mamy przed sobą ogumienie, które zostało stworzone z ogromną precyzją i dbałością o każdy parametr. Mówienie o tym, że Sport BluResponse lepiej radzi sobie na rozgrzanym, suchym asfalcie niż w deszczowej aurze, mimo że jest prawdą, byłoby jednak czepialstwem.

Zarówno na jednym, jak i drugim typie nawierzchni sprawdza się bowiem znakomicie. Jako że jest to ogumienie z klasy premium, nie można też narzekać na cenę. Zwłaszcza, że inżynierom Dunlopa udało się zoptymalizować je pod względem efektywności paliwowej i ścieralności, co czyni je dodatkowo tanimi w eksploatacji.

 

Sport BluResponse a Sport FastResponse

Opony Dunlop Sport BluResponse to następczynie bardzo popularnego modelu Sport FastResponse. Chociaż poprzedni model przyjął się bardzo dobrze, nie był wolny od wad, które nierzadko były mu wytykane. Zdecydowanie najgorzej wypadał on pod względem oporów toczenia, dlatego to na poprawie tego parametru skupili się inżynierowie Dunlopa.

Na szczęście dzięki odpowiednim modyfikacjom bieżnika, udało się poprawić wyniki aż o 30%. Rezultat? Lepsze osiągi i niższe rachunki za tankowanie. Kierowcy chwalą sobie też BluResponse m.in. za krótszą drogę hamowania w trudnych, deszczowych warunkach oraz szybkie odprowadzanie wody.

 

Dla kogo opony Dunlop Sport BluResponse?

Nazwa wyraźnie daje do zrozumienia, że opony zostały stworzone z myślą o tych kierowcach, dla których prowadzenie samochodu to nie tylko konieczność. Z bieżnikiem Sport BluResponse każdy może poczuć się jak za kierownicą prawdziwego, sportowego auta. I nie są to tylko puste zapewnienia producenta. Wystarczy spojrzeć na wysokie indeksy prędkości, które pozwalają ujrzeć na desce rozdzielczej nawet 270 km/h.

Zastosowana mieszanka surowcowa, wzmocnione bloki i wiele innych rozwiązań sprawia, że taka jazda jest nie tylko możliwa, ale i bezpieczna oraz niezwykle komfortowa. Spokojnie może więc zaopatrzyć się w nie każdy kierowca miejskiego auta, który lubi czasem mocniej docisnąć pedał gazu. Dla niektórych dodatkowym atutem może być fakt, że część opon Dunlopa, w tym Sport BluResponse, produkowana jest w polskich fabrykach.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 205/55 R16)

dunlop-sport-bluresponse-etykieta-unijnaKlasa energetyczna „B”
O klasie energetycznej decyduje wysokość oporów toczenia. Im są większe, tym niższa jest efektywność paliwowa. Dzięki odpowiednim poprawkom w stosunku do bieżnika FastResponse, udało się wyraźnie poprawić wyniki w tej kategorii. Ocena „B” jest najlepszym tego dowodem.

Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni „A”
Przy wystawianiu tego stopnia pod uwagę bierze się drogę hamowania na mokrym torze. „A” oznacza najkrótszą drogę, „G” – najdłuższą, ale spełniającą normy. Różnica między nimi to aż 18 metrów, czyli długość czterech przeciętnych samochodów osobowych. Nic dziwnego, że dla wielu osób ocena w tej kategorii jest najważniejsza.

Hałas (1/3)
68dB to najlepszy możliwy rezultat, o czym informuje grafika po lewej stronie wartości. Jedna czarna fala na trzy oznacza, że komfort akustyczny jest wyższy od normy unijnej.

 

Gwarancja na opony Dunlop

Posiadacze opon marki Dunlop mają 5 lat na zareklamowanie produktu, jeśli stwierdzą, iż posiada on wady fabryczne. Czas liczony jest od daty produkcji lub zakupu, ale jeżeli opona jest starsza niż 8 lat, gwarancja wygasa. Składając wniosek o przyznanie rekompensaty, należy przedstawić dowód zakupu lub wyraźny zapis daty produkcji z boku opony.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Jak przyjęły się opony Dunlop Sport BluResponse?

Wysoko oceniany był już model FastResponse, mimo nie najniższych oporów toczenia. Gdy Dunlop ogłosił, że w oponach Sport BluResponse udało się wyraźnie poprawić ten parametr, nie trudno było przewidzieć reakcje kierowców. Kto dał się poznać na ich poprzedniczkach, ten od razu zdecydował się na zakup ulepszonej wersji. Chociaż oczekiwania były ogromne, udało im się sprostać, czego dowodem jest świetna sprzedaż i wysokie noty wśród komentujących.

 

Komentarze kierowców / Opinie na forach

Kilka opinii znalezionych w Internecie obrazujących w jakimś stopni co inni kierowcy sądzą na temat opisywanego modelu.

Jeżdżę na tych oponach trzeci sezon z rzędu. Nie wybrałam ich, bo tak mówiły testy, nawet nie wiedziałam, że tyle razy w nich zwyciężały i w ogóle. Były zamontowane w samochodzie, który kupiłam, więc tak jakby nie miałam wyboru. Przez długi czas nie wiedzaiłam nawet co to za opony. W końcu postanowiłam sprawdzić, czy przypadkiem nie wypadałoby już ich wymienić. Po wizycie w warsztacie okazało się, że są w bardzo dobrym stanie, co było dużym zaskoczeniem, ponieważ bez przerwy jestem w trasie. Majster zapewnił, że jeśli nic się nie wydarzy, pojeżdżę na nich nawet kilka dobrych lat.

Zdecydowałem się na opony „sportowe”, bo nie lubię wlec się za innymi samochodami. Bałem się trochę, że nie będą nadawały się do zwykłego jeżdżenia, ale zupełnie niepotrzebnie. To opony idealne do miasta, po prostu. Dosłownie czuć, jak pracują, dopasowując się do zmian na drodze, w zależności od nawierzchni, pogody i innych czynników. Zdaje się, że każda sytuacja została przewidziana i nic nie zaskoczy tych opon. Ale nawet jakby coś jednak zaskoczyło, polecam serdecznie, bo naprawdę warto.

Tyle razy dałem się nabrać na piękne opisy że tym razem postanowiłem sobie przeanalizować każdy jeden test opon, każdy artykuł, wszystko. Zależało mi najbardziej na tym żeby były wytrzymałe, żeby oszczędzały paliwo i generalnie żeby na długo starczyły. Potem dopiero uwzględniałem pozostałe rzeczy jak radzenie sobie z różnymi nawierzchniami, hamowanie, hałas, cenę i tak dalej. Jak sobie powiedziałem tak zrobiłem i wybrałem Dunlop SP Sport Bluresponse. Podsumuję to tak, że po raz pierwszy nie jestem zawiedziony. W takiej cenie nie znajdziecie lepszych opon, bo takich nie ma.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Dunlop po raz kolejny potwierdził, że wśród producentów opon o sportowych właściwościach, mieści się w ścisłej czołówce. Na pochwałę zasługuje fakt, iż mimo jednoznacznej kategoryzacji, świetne sprawdzają się w różnych rodzajach aut i odpowiadają na potrzeby różnych typów kierowców.

 

 

Dunlop Sport BluResponse w pigułce:

  • Klasa – Premium
  • Producent – Dunlop
  • Koncern – Goodyear
  • Bieżnik – Sport BluResponse
  • Poprzednia wersja – SP Bluresponse
  • Następna wersja – Sport BluResponse AA
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny (inside, outside)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 14 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 75
  • Sezon – Opony letnie
  • Cena – od 204 zł za sztukę

 

Inne nazwy modelu Sport BluResponse

Inne nazwy tego bieżnika, z którymi możecie się zetknąć przeglądając media społecznościowe, portale ogłoszeniowe, serwisy informacyjne, fora dyskusyjne, serwisy z opiniami oraz sklepy internetowe. Jeżeli chodzi o pisownie małymi i wielkimi literami słowa Bluresponse oraz BluReponse to według mnie nie ma to absolutnie żadnego znaczenia. Zarówno na oponie jak i na stronie producenta widnieje pisownia CamelCase (wikipedia). Kolejną kwestią jest skrót „SP” pisać czy nie pisać? Według mnie obecnie pisownia z wymienionym skrótem jest niepoprawna.

  • Dunlop Bluresponse (bez słowa „Sport”)
  • Dunlop SP Bluresponse (z oznaczeniem „SP”)
  • SP Sport Bluresponse (bez nazwy producenta)
  • Sport Blue response („blue” czyli niebieski, pisownia rozłączna)
  • Sport BlueResponse (baz „Dunlop” oraz kolor niebieski)
  • Dunlop Sport Blu (skrót dla leniwych)
  • Dunlop sport blue (dla leniwych wersja niebieska)
  • Sportbluresponse (oznaczenie użytkownka bez spacją na klawiaturze)
  • Bluresponse Dunlop (czeska kolejność)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *