Falken Azenis FK510

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

falken-azenis-fk510-lead

Z marką Falken po raz pierwszy zetknąłem się podczas oglądania transmisji z 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring w Niemczech. Gdy po raz drugi spotkałem te opony, już na naszym rodzimym podwórku, postanowiłem przyjrzeć się im bliżej. Czy opony zza oceanu mają szansę spełnić oczekiwania polskich kierowców? Sprawdziłem to na przykładzie modelu Falken Azenis FK510.

Na początku trzeba warto też wspomnieć, że marka Falken pochodzi z Japonii i jest związana z koncernem Sumitomo. Jest ona mocno zakorzeniona także na rynku amerykańskim. Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Sumitomo chciało wypromować swoje opony o najwyższych osiągach na wymagającym rynku USA.

W związku z tym na początku lat 80. XX powołał do życia markę Falken, która w krótkim czasie odniosła ogromny sukces i zaczęła cieszyć się popularnością nie tylko wśród zwykłych kierowców, ale też wśród profesjonalistów. Z czasem opony Falken trafiły też do Europy.

 

falken-azenis-fk510
Falken Azenis FK510, fot. Falken

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie

Rozwiązania technologiczne

Prezentowany model w kwestii technologicznej ma bardzo wiele do zaoferowania. Na rynku pojawił się na początku 2016 roku, a więc jest to świeży i nowoczesny projekt. Producent wymienia aż 8 technologii, które znalazły zastosowanie w oponach Falken Azenis FK510:

  • TENSION CONTROL TECHNOLOGY – środkowa część ściany bocznej jest bardziej elastyczna, co absorbuje wstrząsy i zwiększa stopień kontroli nad samochodem.
  • ADAPTIVE CONSTANT PRESSURE (ACP) PATTERN DESIGN – lepszy rozkład nacisków na powierzchni bieżnika poprawia stabilność podczas manewrowania i skraca drogę hamowania.
  • SWITCHBACK SIPING – specjalny kształt poprzecznych rowków usprawnia odprowadzanie wody i prowadzenie na mokrej nawierzchni podczas jazdy na wprost i po łuku.
  • WIDE SHOULDER BLOCKS – szerokie bloki na barku opony (bocznej strefie bieżnika) poprawiają przyczepność podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
  • 4D NANO DESIGN TREAD COMPOUND – mieszanka gumowa z nano cząsteczkami zapewnia doskonała przyczepność, odporność na zużycie i zmniejsza stopień nagrzewania się opony.
  • HYBRID UNDERTREAD CAP PLY – wykorzystanie aramidowych i nylonowych materiałów w opasaniu zapewnia sztywność i stabilność przy bardzo wysokich prędkościach.
  • VARIABLE SIPE DEPTH – zróżnicowana głębokość nacięć zapewnia elastyczność opony przy jednoczesnym zachowaniu jej sztywności.
  • FOUR CIRCUMFERENTIAL GROOVES – cztery szerokie rowki obwodowe usprawniają odprowadzanie wody i chronią przed aquaplaningiem.

 

Oferta

Lista dostępnych rozmiarów oraz wariantów bieżnika. Pozycje różnią się m.in. indeksami prędkości, nośności, wzmocnieniem oraz etykietą unijną.

Rozmiar Etykieta
215/45 R17 91Y XL E A 69dB
225/35 R18 87Y XL E A 69dB
225/35 R19 88Y XL E A 69dB
225/35 R20 90Y XL E A 69dB
225/40 R18 92Y XL E A 69dB
225/40 R19 93Y XL E A 69dB
225/45 R17 94Y XL C A 69dB
225/45 R18 95Y XL C A 69dB
225/45 R19 96Y XL E A 69dB
225/50 R17 98Y XL C A 69dB
235/30 R20 88Y XL E A 69dB
235/35 R19 91Y XL E A 69dB
235/35 R20 92Y XL E A 69dB
235/40 R18 95Y XL E A 69dB
235/40 R19 96Y XL E A 69dB
235/45 R17 97Y XL E A 69dB
235/45 R18 98Y XL C A 69dB
235/45 R19 99Y XL E A 69dB
235/55 R19 105Y XL
245/30 R19 89Y XL E A 69dB
245/30 R20 90Y XL E A 69dB
245/35 R18 92Y XL E A 69dB
245/35 R19 93Y XL E A 69dB
245/35 R20 95Y XL E A 69dB
245/35 R21 96Y XL E A 69dB
245/40 R17 95Y XL E A 69dB
245/40 R18 97Y XL E A 69dB
245/40 R20 99Y XL
245/45 R17 99Y XL E A 69dB
245/45 R18 100Y XL C A 69dB
245/45 R19 102Y XL E A 69dB
245/45 R20 103Y XL
245/50 R18 104Y XL C A 69dB
255/30 R19 91Y XL E A 70dB
255/30 R20 92Y XL E A 70dB
255/30 R21 93Y XL E A 70dB
255/35 R18 94Y XL E A 70dB
255/35 R19 96Y XL E A 70dB
255/35 R20 97Y XL E A 70dB
255/40 R18 99Y XL E A 70dB
255/40 R19 100Y XL E A 70dB
255/40 R20 101Y XL C A 70dB
255/45 R18 103Y XL C A 70dB
255/45 R19 104Y XL C A 70dB
255/50 R20 109Y XL
265/30 R19 93Y XL E A 70dB
265/30 R20 94Y XL E A 70dB
265/35 R18 97Y XL
265/35 R19 98Y XL E A 70dB
265/35 R21 101Y XL
275/30 R19 96Y XL E A 70dB
275/30 R20 97Y XL E A 70dB
275/35 R18 99Y XL
275/35 R19 100Y XL E A 70dB
275/35 R20 102Y XL E A 70dB
275/40 R19 105Y XL
285/25 R20 93Y XL E A 71dB
285/30 R19 98Y XL E A 71dB
285/30 R20 99Y XL E A 71dB
285/35 R18 101Y XL E A 71dB
285/35 R19 103Y XL
285/35 R20 104Y XL
295/25 R20 95Y XL E A 71dB
295/30 R20 101Y XL E A 71dB
295/30 R21 102Y XL E A 71dB

 

Wyniki w testach opon

Prezentowany model od daty swojej rynkowej premiery wziął udział w kilku testach opon, a jego wyniki można uznać za bardzo dobre. W roku 2017 został sprawdzony między innymi przez dziennikarzy magazynu „Auto Bild”. Testowane były wówczas opony w rozmiarze 225/50 R17. Falken Azenis FK510 wypadł w tym teście doskonale zajmując drugie miejsce.

W tymże roku opona ta została również wzięta pod lupę przez redakcję specjalnego wydania „Auto Bild Sportcars”. W rozmiarze 235/35 R19 wypadła równie dobrze i zajęła 4. pozycję. W pozostałych testach z 2017 roku model zajął odpowiednio 5. miejsce w teście „Auto Motor und Sport” (245/45 R18) oraz 6. miejsce w dodatkowym sprawdzianie opon UHP przeprowadzonym przez „Auto Bild” (245/40 R18).

Rok wcześniej Azenis FK510 został przetestowany między innymi przez organizację GTU (5. miejsce w rozmiarze 225/45 R17), magazyn „Auto Express” (7. miejsce w rozmiarze 225/40 R18) oraz czasopismo EVO (9. miejsce w rozmiarze 235/35 R19).

Miejsce Organizator Nazwa testu Ocena Rok
2 miejsce Auto Bild Test opon letnich 225/50 R17 TOP 2 2017
4 miejsce Auto Bild Test opon letnich 235/35 R19 Szczególnie polecana 2013
5 miejsce GTU Test opon letnich 225/45 R17 Bardzo polecana 2016
5 miejsce Auto Motor und Sport – (AMS) Test opon letnich 245/45 R18 Szczególnie polecana 2017
6 miejsce Auto Bild Test opon letnich 245/40 R18 Polecana 2017
7 miejsce Auto Express Test opon letnich 225/40 R18 Polecana 2016
9 miejsce EVO Test opon letnich 235/35 R19 Polecana 2016

 

Wady i zalety

Omawiany przeze mnie model został wyposażony w asymetryczną rzeźbę bieżnika. Tego typu bieżnik uznawany jest za najbardziej zaawansowany technologicznie i często znajduje zastosowanie właśnie w oponach o wysokich osiągach przeznaczonych do luksusowych i sportowych samochodów. Technologie technologiami, ale warto także przybliżyć wady i zalety takiego rozwiązania.

Wady:

  • wyższa cena,
  • stosunkowo najmniejsza odporność na zjawisko ząbkowania,
  • problem z kołem zapasowym (będzie ono pasować tylko na lewą lub prawą stronę samochodu; wynika to ze specyfiki montażu opon asymetrycznych),
  • problem z krzyżowym przekładaniem kół (nie jest możliwe bez przekładania opon na felgach).

Zalety:

  • doskonałe prowadzanie podczas pokonywania zakrętów przy dużej prędkości,
  • sprawne odprowadzanie wody – wysoka odporność na zjawisko aquaplaningu,
  • dobre tłumienie wibracji powstających podczas jazdy,
  • wolniejsze i bardziej równomierne zużycie w porównaniu do innych bieżników,
  • atrakcyjny wygląd.

 

Etykiety na oponie

etykieta-ea69-1Parametry, które uzyskały opony Falken Azenis FK510 na unijnych etykietach potwierdzają deklarację producenta co do osiągów tego modelu. W przykładowym rozmiarze 215/45 R17 91 Y opona może pochwalić się klasą „A” (najwyższą) w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni.

W kwestii oporów toczenia jest gorzej (klasa „E”), ale jak już wspominałem, w przypadku tego typu opon ma to drugorzędne znaczenie. W kwestii hałasu zewnętrznego jest bardzo dobrze – 1 fala i 69dB to doskonały wynik. Etykiety pokazują, że Falken Azenis FK510 to opony bardzo bezpieczne i całkiem ciche.

 

Gwarancja na opony Falken Azenis FK510

Gwarancja udzielana przez producenta na prezentowany model jest dość standardowa i w porównaniu z innymi wypada przeciętnie. Kupując opony Falken otrzymujesz oczywiście zapewnienie, że stajesz się właścicielem opon sprawnych i charakteryzujących się dobrą jakością. Okres gwarancji wynosi 2 lata i jest liczony od daty zakupu opon.

Nie jest to może jakiś długi czas (wielu producentów daje dłuższe gwarancje), ale można go uznać za wystarczający, bo jeśli opony będą faktycznie miały jakieś wady fabryczne, to z pewnością ujawnią się one dużo szybciej. Jeśli zareklamujesz swoją oponę, a reklamacja zostanie uznana, to otrzymasz nowy produkt lub rekompensatę uzależnioną od stopnia zużycia wadliwej opony.

gwarancja-2-lata-od-daty-zakupu

 

Co o modelu Azenis FK510 myślą kierowcy?

Omówiłem już kwestie technologiczne. Teraz warto przyjrzeć się opiniom kierowców na temat opon Falken Azenis FK510. Na potrzeby artykułu wybrałem dwie moim zdaniem najlepiej oddające charakterystykę tego produktu.

„Bardzo dobre opony, porównywalne do tych z najwyższej półki. Świetnie trzymają na mokrym, dają poczucie kontroli nad samochodem. Mam nadzieję, że nie zużyją się zbyt szybko, ale chyba i tak kupię je ponownie”.

„Kupiłem te opony razem z samochodem (Audi). Nie mam do nich zastrzeżeń, można na nich jeździć trochę szybciej bez obawy o jakąś groźną sytuację. Nie sprawiają żadnych kłopotów podczas ruszania, hamowania czy pokonywania zakrętów. Zimą oczywiście na nich nie jeździłem, ale w innych warunkach dają radę niezależnie od tego jakie one są”.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Za zakupem opon Falken Azenis FK510 przemawia praktycznie wszystko. To nowoczesna konstrukcja, która spełni oczekiwania wymagających kierowców i ich samochodów. Opona dobrze wypada na etykietach, jest pozytywnie oceniania przez klientów i może pochwalić się bardzo dobrymi wynikami w testach.

Co więcej, spośród innych opon z segmentu UHP (o sportowych osiągach) wyróżnia je też atrakcyjna cena. Jeśli więc jesteś właścicielem samochodu o dużej mocy i poszukujesz dobrych opon na lato, ale jednocześnie nie chcesz przepłacać, to Azenis FK510 będzie doskonałym wyborem.

 

Falken FK510 widok z czoła
Falken FK510 widok z czoła

 

Falken Azenis FK510 w pigułce:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Falken
  • Koncern – Falken
  • Bieżnik – Azenis FK510
  • Poprzednia wersja – Azenis FK452
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 2 lata od daty zakupu
  • Średnica felgi – od 17 do 21 cali
  • Ilość wariantów – 66
  • Sezon – opony letnie
  • Cena – od 294 zł za sztukę (215/45 R17)

 

Inne nazwy modelu Azenis FK510

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w sieci. Nie jest tego dużo, ale na pewno wymienione odmiany często spotkacie na forach czy w sieciach społecznościowych.

  • Falken Azenis FK 510 (ze spacją po „FK”)
  • Falken FK510 (bez słowa „Azenis”)
  • Azenis KF510 (czeski błąd „KF” zamiast „FK”)
  • FK510 Azenis (odwrotna kolejność)

 

Zobacz również:


2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *