Data publikacji:

Jak wyjść z poślizgu?

Warto wiedzieć, że w poślizg samochód nigdy nie wpada samodzielnie. Doprowadza do niego kierowca balansujący na granicy przyczepności kół do podłoża. Trzeba zatem być odpowiednio przygotowanym do kierowania samochodem w najróżniejszych warunkach atmosferycznych. Dowiedz się, dlaczego auto wpada w poślizg i jak wyjść w poślizgu, jeśli ten już się zdarzy.
jak wyjść z poślizgu

Dlaczego auto wpada w poślizg?

Dlaczego auto wpada w poślizg? Jak dochodzi do poślizgów? Zastanawia się nad tym prawdopodobnie każda osoba, która kiedykolwiek tego doświadczyła. W poślizg najczęściej wpadamy w chwilach, kiedy opony tracą przyczepność do podłoża. W jakich sytuacjach to się zdarza i od czego zależy?
  • Przede wszystkim od współczynnika tarcia, który w zimie jest o wiele mniejszy, dlatego mamy ograniczone możliwości w zakresie hamowania i skręcania.
  • W momentach przyspieszania, kiedy – chociaż tylne opony są bardziej przyczepne – przednie tracą przyczepność.
  • Od rodzaju i stanu nawierzchni – im lepsza droga i umiejętności kierowcy, tym mniejsze szanse, że wpadniemy w poślizg.
Na to, czy samochód wpadnie w poślizg, niebagatelny wpływ ma także to, jakie opony zimowe wybierzemy, czyli rzeźba bieżnika, dobór mieszanki gumowej, rozmiar, ciśnienie czy temperatura ogumienia oraz otoczenia. Na oponach wielosezonowych oczywiście o wiele łatwiej wpaść w poślizg, niż w sytuacji, w której używamy opon zimowych.

Jak nie dopuścić do poślizgu?

Kiedy spadnie deszcz, poślizgi zdarzają się stosunkowo rzadko, a dobre opony i płynne operowanie hamulcem oraz kierownicą powinny wystarczyć, by uchronić nas przed poślizgiem. Problemy pojawiają się najczęściej wtedy, kiedy spadnie śnieg. Wówczas prowadząc, warto myśleć o tym, by sterować samochodem w sposób płynny i dokładny. Dostosowujmy maksymalną prędkość do warunków na drogach, a nie tylko do znaków drogowych.
W zimie nierzadko zdarza się, że w najtrudniejszych warunkach drogowych możemy jechać maksymalnie 20 km/h, kiedy dozwolona prędkość to przykładowo 40 km/h. Zbyt szybka jazda bardzo często jest przyczyną wpadania w poślizg lub braku reakcji na czas. Przed skrzyżowaniami i ruchliwymi ulicami najlepiej rozpocząć hamowanie nieco wcześniej niż w standardowych warunkach.

Jak radzić sobie w samochodach bez ABS?

W momentach, kiedy auto wpadnie już w poślizg, chcielibyśmy jak najmocniej wciskać hamulec i jest to reakcja całkowicie naturalna. Należy ją jednak stłumić i rozpocząć hamowanie pulsacyjne. Jeśli dociśniemy hamulec, nie odzyskamy kontroli nad pojazdem, który będzie ślizgał się na zablokowanych kołach w bliżej nieokreślonym kierunku. Hamowanie pulsacyjne zmniejszy problem lub umożliwi łatwiejsze ustabilizowanie prędkości auta.

Jak wyjść z poślizgu samochodem?

Jak wyjść z poślizgu? Jeśli ma miejsce poślizg podsterowny, czyli taki, gdzie przednie koła jadą na wprost, a tylne podążają za nimi, wychylając się na boki, stosujemy hamowanie pulsacyjne i skręcamy samochodem w stronę przeciwną, niż ta, w którą podąża samoistnie. Poślizg nadsterowny to taki, gdzie tylne koła wychylają się na jedną ze stron. Wówczas powinniśmy hamować awaryjnie i skręcić kierownicę w tę samą stronę, w którą uciekają tylne koła.
Naciskając jednocześnie sprzęgło, najprawdopodobniej skorygujemy poślizg. Dociążamy wtedy wszystkie koła i powracamy do przyczepności. Nigdy nie dodawajmy w tej sytuacji gazu, odcinajmy go powoli, jeśli w chwili poślizgu go wciskaliśmy. Warto jednak pamiętać, że właściwie żadna metoda nie daje gwarancji wyjścia z poślizgu, a opanowanie auta bywa trudne. Dlatego najlepiej zapobiegać takim zdarzeniom już wcześniej.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!