Najlepsze opony letnie 2017 – TOP 10 opon letnich wg. kierowców

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

najlepsze-opony-letnie-wg-kierowcow-lead

W odpowiedzi na rosnącą świadomość konsumencką kierowców i nadciągający okres wymiany ogumienia, postanowiliśmy stworzyć ranking opon letnich. Mamy nadzieję, że ułatwi on niejednemu posiadaczowi auta podjąć właściwą decyzję.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że różnimy się od siebie stylem jazdy, przyzwyczajeniami drogowymi i zasobnością portfela. Dlatego przedstawiamy w niniejszym artykule tak naprawdę nie jeden, a trzy top listy opon letnich. Każda z nich uwzględnia ogumienie z różnych segmentów: premium, średniego oraz budżetowego.

 

Spis treści

  1. Metodologia testu
  2. Test opon letnich 2017 w klasie premium
  3. Najlepsze opony letnie 2017 w klasie średniej
  4. Ranking opon letnich 2017 w klasie budżetowej
  5. Kiedy zmienić opony na letnie
  6. Opony letnie (zalety)
  7. Podsumowanie

 

Metodologia testu

Co znaczy, że opony, które znalazły się w naszych rankingach są „najlepsze” zdaniem kierowców? Źródłem wiedzy o ich preferencjach były dla nas opinie z profili społecznościowych, forów dyskusyjnych i komentarzy na blogach.

Zebrane w ten sposób opinie i głosy podzieliliśmy na dwie kategorie, dotyczące opon najchętniej kupowanych oraz najlepiej ocenianych. Pierwszej kategorii nadaliśmy wagę 0,4, drugiej: 0,6. Końcowe rezultaty są składową obu rodzajów danych. Wyniki umieściliśmy w trzech odrębnych listach, różniących się klasą cenową opon (premium, średnie, ekonomiczne).

 

Test opon letnich 2017 w kl. premium

Przedstawiamy 10 najlepszych opon letnich segmentu premium.

  1. Goodyear Efficientgrip Performance
  2. Dunlop Sport Bluresponse
  3. Dunlop Sport Maxx RT 2
  4. Michelin Primacy 3
  5. Continental ContiSportContact 5
  6. Continental ContiPremiumContact 5
  7. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
  8. Pirelli P7 Cinturato Blue
  9. Michelin Energy Saver+
  10. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2

 

Michelin Primacy 3

michelin-primacy-3-150

Michelin nie lubi iść na kompromisy, dlatego w najnowszej generacji serii Primacy producent zadbał o każdy aspekt. Wystarczy spojrzeć na etykiety unijne, by zobaczyć, że w każdym rozmiarze udało się osiągnąć bardzo wysokie rezultaty we wszystkich trzech kategoriach. Wysokie, nawet jak na opony premium.

Jest to przede wszystkim zasługa nowej rzeźby bieżnika z lamelami o właściwościach samoblokujących (wyraźnie skracających drogę hamowania). Sama opona wykonana została poza tym ze zoptymalizowanej mieszanki, która lepiej dopasowuje się do warunków atmosferycznych. Nic dziwnego, że opony Michelin Primacy 3 są montowane fabrycznie w wielu wysokiej klasy autach.

 

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

goodyear-eagle-f1-asymmetric-3-150

Chociaż to jedne z najnowszych opon, już kilkakrotnie zdążyły zająć „medalowe miejsca” w testach oponiarskich (w tym najwyższe). W Goodyear Eagle F1 Asymetric 3 wykorzystano kilka naprawdę ciekawych rozwiązań. Zacznijmy od składu surowcowego: mieszanka Grip Booster zawiera lepką żywicę, która wnika w porowatą strukturę nawierzchni. Efekt? Lepsza przyczepność bez względu na warunki na drodze.

Wraz z technologią Active Braking efektywnie skraca też drogę hamowania. Z kolei dzięki rozwiązaniu zwanemu Reinforced Construction udało się wyraźnie zmniejszyć opory toczenia, a dzięki temu również ograniczyć zużycie paliwa. Dlatego, mimo że Eagle F1 Asymmetric 3 nie należą do najtańszych, koszty ich eksploatacji nie są aż tak wysokie, jak można by przypuszczać.

 

Pirelli P7 Cinturato Blue

pirelli-p7-cinturato-blue-150

Z daleka bieżnik P7 Cinturato Blue zdaje się mieć konstrukcję symetryczną, jednak, gdy się mu przyjrzeć, okazuje się coś innego. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu bloczków udało się m.in. bardzo efektywnie obniżyć opory toczenia i poziom hałasu. Jak zawsze w przypadku opon Pirelli możemy więc liczyć zarówno na świetne osiągi, jak i najwyższy komfort jazdy.

Technologia Energy™ Efficient dodatkowo czyni je przyjaznymi dla środowiska (przez mniejszą emisję paliwa). Jednak i to nie wszystko. P7 Cinturato Blue stworzone zostały według filozofii Green Performance, której czwartym filarem jest bezpieczeństwo. Najwyższy poziom gwarantują m.in. mądrze dobrane składniki mieszanki oraz system szybkiego odprowadzania wody.

 

Najlepsze opony letnie 2017 w kl. średniej

Poniżej lista 10 najlepszych opon letnich klasy średniej.

  1. Uniroyal RainSport 3
  2. Hankook Ventus Prime 3 K125
  3. Uniroyal RainExpert 3
  4. Nokian Line
  5. Hankook Ventus Prime 2 K115
  6. Nokian iLine
  7. Hankook Ventus V12 Evo 2 K120
  8. Hankook Optimo K425 Kinergy Eco
  9. Nexen N Blue HD Plus
  10. Vredestein Sportrac 5

 

Hankook Ventus Prime 3 K125

hankook-ventus-prime-3-k125-150

Kto powiedział, że opony ze średniej półki cenowej nie mogą konkurować z ogumieniem premium? Hankook Ventus Prime 3 K125 dowodzą, że mogą nie tylko rywalizować, ale i w rywalizacji tej zwyciężać. Dowód tego dają m.in. testy Auto Bildo, ACE czy Auto Zeitung. W porównaniu do poprzedniej generacji o ponad 10% udało się poprawić wyniki prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni.

Mimo że już Prime 2 cieszyły się dobrymi wynikami, udało się również skrócić drogę hamowania. Podczas rzewnego deszczu odpowiadają za to przede wszystkim cztery szerokie rowki obwodowe, które błyskawicznie i skutecznie odprowadzają wodę. Wszystko to udało się osiągnąć bez szkody dla efektywności paliwowej.

 

Nokian iLine

nokian-iline-150

Niektórym Nokian tak bardzo kojarzy się z ogumieniem zimowym, że ciężko jest im przekonać się do letnich propozycji skandynawskiego producenta. Między innymi z tego powodu zdecydowaliśmy się na wytypowanie modelu iLine. Dzięki dużej wrażliwości na zmiany warunków, świetnie sprawdzają się w autach klasy średniej i miejskiej sunących po polskich drogach.

Gdy pada deszcz i na drodze stoi woda, opór zjawisku aquaplaningu stawiają specjalne, szerokie rowki. Natomiast dobre prowadzenie, kierowalność oraz hamowanie na suchej nawierzchni zapewniają: fantastyczna mieszanka gumowa i duża powierzchnia styku z nawierzchnią. Bez względu na warunki pogodowe, droga hamowania jest krótka jak ich nazwa.

 

Vredestein Sportrac 5

vredestein-sportrac-5-150

Dlaczego Vredestein Sportrac 5, a nie choćby Uniroyal RainExpert 3? Mając możliwość przejechania się autem, które były w nie wyposażone, bardzo się do nich przekonaliśmy. A przekonać się musieliśmy, bo poprzednia generacja tej serii (Sportrac 3) nie bardzo przypadła nam do gustu.

Na szczęście inżynierom Vredesteina udało się wyplenić błędy poprzedników. Nowy model to dużo lepsza przyczepność na mokrej drodze, poprawione osiągi i nieporównywalnie wyższy komfort jazdy. Spośród ogumienia z tego segmentu na pewno są to jedne z ciekawszych opon o sportowych właściwościach.

 

Ranking opon letnich 2017 w kl. budżetowej

Na koniec zestawienie 10 najlepszych opon letnich w klasie ekonomicznej.

  1. Kormoran Gamma B2
  2. Barum Bravuris 3 HM
  3. Fulda Ecocontrol HP
  4. Dębica Presto UHP 2
  5. Falken Ziex ZE914
  6. Kleber Dynaxer HP3
  7. Kumho Ecowing ES01 KH27
  8. Kormoran Runpro B3
  9. Fulda Sportcontrol 2
  10. Dębica Passio 2

 

Kormoran Gamma B2

kormoran-gamma-b2-150

Spokojnie, opony Kormorana wcale nie są szkodliwe jak promieniowanie Gamma. Przeciwnie, to gwarancja stabilnej, bezpiecznej jazdy dla każdego, kto nie używa samochodu jak zabawki. Znany szczególnie w Polsce producent ogumienia budżetowego kolejny raz dostarczył model, na który trudno nie zwrócić uwagi.

Chociaż zakup markowych, drogich opon kusi każdego kierowcę, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rzeczywiście ich potrzebujemy. Jeśli auto służy nam za transport z domu do pracy, Kormoran Gamma B2 zapewni wszystko, czego trzeba. Poza tym, Kormoran to polska marka i chociaż nie wpłynęło to na nasz wybór, polecamy je również z tego względu.

 

Barum Bravuris 3 HM

barum-bravuris-3-hm-150

W większości dostępnych rozmiarów opony Barum Bravuris 3 HM prezentują bardzo dobre wyniki hamowania na mokrej nawierzchni (ocena „C” na etykietach unijnych). A rozmiarów jest naprawdę sporo, bo aż około 60, przy czym wachlarz szerokości to aż 175 a 295 mm. Co więcej, w Bravuris 3 HM mogą zaopatrywać się posiadacze samochodów z felgami o wymiarach 14-21 cali.

„HM” to skrót od „High Mileage”, co znaczy „wysokie przebiegi”. I rzeczywiście, pod względem wytrzymałości są to jedne z bardziej udanych opon budżetowych w 2017 roku. Doskonały wybór jeśli udajemy się na wakacje samochodem. Nieważne, czy do słonecznej Italii czy deszczowej Anglii.

 

Kleber Dynaxer HP3

kleber-dynaxer-hp3-150

Przed zakupem ogumienia z segmentu ekonomicznego dobrze jest upewnić się, czy dany rozmiar spełnia nasze wymagania. Na pewno trzeba zrobić to w przypadku polecanego przez nas modelu Kleber Dynaxer HP3. Nie ma co ukrywać, że bywa z nimi różnie. Weźmy jednak za przykład rozmiar 245/40 R18.

Etykieta unijna pokazuje tutaj klasę paliwową „A”, a także klasę hamowania na mokrej nawierzchni „C” (sic!). Nieco duży hałas to tutaj naprawdę niewysoka cena za tak fenomenalne możliwości ogumienia budżetowego. Okazuje się zatem, że łukowaty profil barku oraz guma z domieszką krzemionki to bardzo dobre połączenie. Niestety, nie w każdym wypadku.

 

Wymiana opon z zimowych na letnie

Przyjmuję się, że temperatura graniczna to 7 stopni Celsjusza. Jednak, o ile ogumienie zimowe warto dla bezpieczeństwa zamontować z niewielkim wyprzedzeniem, w przypadku letniego można nieco poczekać. Niektórzy robią to już w kwietniu, ale zdarza się, że temperatury spadają w tym miesiącu poniżej progu, a na ulicach pojawia się śnieg. Najlepiej więc śledzić doniesienia meteorologiczne i ostateczną decyzję podjąć na ich podstawie.

 

Opony letnie

Skoro w sprzedaży można znaleźć opony na cały rok, to po co tworzyć opony letnie i zimowe? Wyobraźcie sobie, że musicie nosić jedną parę butów od stycznia do grudnia. Da się zrobić, ale czy cieszylibyśmy się tym samym komfortem bez względu na porę roku, temperaturę czy opady atmosferyczne? Prawdopodobnie nie.

Tak samo jest z oponami. Chociaż wiele udało się na tym polu osiągnąć, idealnego rozwiązania nie znaleziono. Dlatego, gdy temperatura rośnie i śnieg na drogach topnieje, wciąż najwięcej osób decyduje się na opony letnie. Od zimówek różni je przede wszystkim skład gumy, która chroni przed przegrzewaniem się i zachowuje odpowiednią elastyczność. Gołym okiem widać też odmienność wzorów bieżnika.

W oponach letnich występuje znacznie mniej nacięć i lameli. Bieżnik musi być jak najbardziej gładki, by zapewnić maksymalnie dużą powierzchnię styku z nawierzchnią. Zapewnia to oponom większą przyczepność. W zimówkach przeciwnie – tym lepiej, im jest ich więcej.

 

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że przedstawione tu rankingi pomogą w wyborze najlepszych opon na lato 2017. Modele wytypowane przez nas mogą jednak dziwić. I rzeczywiście, wybór nie był prosty. Każdy z 30 bieżników, które cieszą się największym uznaniem kierowców, posiada swoje unikalne cechy. Kierowaliśmy się jednak przede wszystkim naszą wiedzą oraz doświadczeniem, starając się być obiektywnymi i rozumiejąc zróżnicowane potrzeby posiadaczy aut. Kto ufa naszym kompetencjom, ten na pewno skorzysta z tego artykułu!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *