Nokian WR A3

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

nokian-wr-a3-lead

Nokian, marka opon, która może kojarzyć się ze znanym producentem telefonów komórkowych (zresztą słusznie, bo firmy mają wspólną przeszłość) cieszy się ogromną popularnością wśród europejskich kierowców, którym przychodzi jeździć zimą w trudnych warunkach. W Polsce nie jest ona aż tak popularna jak na Zachodzie, ale z pewnością warta uwagi. Dlatego postanowiłem przyjrzeć się bliżej jej modelowi na zimę przeznaczonemu do mocniejszych aut, czyli WR A3.

Opony Nokian są produkowane i testowane na północnym skraju Europy, gdzie warunki drogowe często wymykają się wszelkim skalom czy porównaniom. Nokian to produkty polecane na trudne i kapryśne zimy (z równie częstymi opadami śniegu, jak i roztopami), a jednocześnie dostosowane do jazdy po suchym asfalcie. Brzmi znajomo prawda?

 

Zbliżenie bieżnika Nokian WR A3
Nokian WR A3, fot. Nokian Tyres

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Zastosowane rozwiązania

Model WR A3 wyposażono w asymetryczną rzeźbę bieżnika, która jest nieco rzadziej spotykana w przypadku opon zimowych, ale doskonale sprawdza się w autach wyższej klasy średniej, luksusowych (w tym SUV) i sportowych.

Na uwagę zasługuje fakt, że bieżnik modelu WR A3 został specjalnie zoptymalizowany pod kątem warunków pogodowych występujących w Europie Środkowej. Jeśli przyjrzymy mu się bliżej, to szybko zauważymy, że każde nacięcie na jego powierzchni ma odpowiednio dobrany kształt, co przekłada się wyspecjalizowaną rolę pełnioną podczas jazdy. W efekcie otrzymujemy sprawne ruszanie na śniegu oraz bardzo dobre odprowadzanie wody i błota pośniegowego oraz wysoką stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością przy jednoczesnym zachowaniu komfortu charakterystycznego dla opon asymetrycznych.

Wspomniałem o wysokim komforcie i warto bardziej szczegółowo omówić ten wątek. Opony Nokian WR A3 zostały wyposażone w technologię Silent Groove Design. To innowacyjne rozwiązanie polega na specjalnym rozmieszczeniu drobnych rowków na wzdłużnych żebrach opon. Wgłębienia te kontrolują przepływ powietrza i tłumią hałas emitowany przez rowki poprzeczne. Dzięki temu nie powstaje charakterystyczny gwizd opon. Co więcej, tego typu rowki mają również wpływ na chłodzenie opony, a w efekcie wzrost jej odporności na zużycie.

Omawiany model został wyposażony w unikalną warstwę nanobazy (to jedyna opona Nokiana z tym rozwiązaniem). Na spodzie wielowarstwowej struktury bieżnika umieszczono specjalną warstwę wzmacniającą. Bardziej zwarta struktura molekularna w tym obszarze wpływa na poprawę sterowności opony i stabilności podczas pokonywania zakrętów czy wykonywania innych dynamicznych manewrów.

 

Oferta

Zobacz listę najpopularniejszych produktów modelu WR A3. Oznaczenie XL to cecha charakterystyczna opon wzmacnianych (Extra Load). FR to oznaczenie rantu chroniącego felgę. O technologii Run Flat więcej poczytasz w tym artykule. Nokian wprowadził na rynek 56 wariantów opisywanego modelu, z których obecnie w sprzedaży jest obecnie nieco ponad 30.

Rozmiar Etykieta
205/45 R17 88V Run Flat, XL, FR C C 72dB
205/45 R17 88V XL C C 72dB
205/50 R17 89V Run Flat, FR F C 71dB
205/50 R17 93V XL C C 72dB
205/55 R16 91H C C 72dB
205/55 R16 94H XL C C 72dB
205/55 R17 95V XL C C 72dB
215/50 R17 95V XL C C 72dB
215/55 R16 97H XL C C 72dB
215/55 R16 97V XL C C 72dB
225/45 R17 94H XL C C 72dB
225/45 R17 91V Run Flat, FR F C 71dB
225/45 R17 94V XL C C 72dB
225/45 R19 96V XL C C 72dB
225/50 R17 98V XL C C 72dB
225/55 R16 99H XL C C 72dB
225/55 R16 99V XL C C 72dB
225/55 R17 97H Run Flat, FR F C 71dB
225/60 R16 98H C C 72dB
225/60 R16 102V XL C C 72dB
235/40 R18 95V XL C C 72dB
235/45 R17 97H XL C C 72dB
235/45 R17 97V XL C C 72dB
235/45 R19 99V XL C B 69dB
235/50 R18 101V XL C C 72dB
245/40 R18 97V XL C C 72dB
245/40 R19 98V XL C C 72dB
245/45 R17 99V XL C C 72dB
245/45 R18 100V Run Flat, XL, FR F C 72dB
245/45 R18 100V XL C C 72dB
245/50 R18 104V XL B C 72dB
255/35 R19 96V XL C C 73dB
255/40 R19 100V XL B C 73dB
285/30 R20 99W XL C C 75dB

 

Test opon Nokian WR A3

Omawiany przeze mnie model wziął udział w kilku testach zorganizowanych przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Niezależnie od podmiotu organizującego test czy sprawdzanego rozmiaru model zawsze wypadał bardzo dobrze. W 2012 roku w testach magazynu „Auto Bild” zajął 3. miejsce wśród opon o rozmiarze 225/40 R18, 5. miejsce w rozmiarze 235/55 R17 SUV oraz 6. miejsce w rozmiarze 225/45 R17. W tym samym roku uplasował się na 4. pozycji w sprawdzianie magazynu „Sport Auto” (225/40 R18). Z kolei w 2014 roku omawiane opony zostały po raz kolejny przetestowane przez „Auto Bild” i zajęły 5. miejsce w rozmiarze 235/35 R19.

Miejsce Organizator Nazwa testu Ocena Rok
3 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 205/55 R16 TOP 3 2011
3 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/40 R18 TOP 3 2012
3 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/45 R17 TOP 3 2013
4 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/40 R18 Szczególnie polecana 2012
5 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 235/55 R17 Bardzo polecana 2012
5 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 235/35 R19 Bardzo polecana 2014
6 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/45 R17 Polecana 2012

 

Zalety i wady bieżnika asymetrycznego

Jak już wspomniałem, opony Nokian WR A3 zostały wyposażone w asymetryczny bieżnik. Czym on się charakteryzuje i jaką ma przewagę nad innymi rodzajami rzeźby? Bieżnik asymetryczny dzieli się na dwie strefy: zewnętrzną i wewnętrzną (oznaczone jako INSIDE i OUTSIDE – ma to wpływ na sposób montażu). Pierwsza z nich w dużym uproszczeniu odpowiada za utrzymanie toru jazdy na łuku i trakcję na suchej nawierzchni, a zadaniem drugiej jest sprawne odprowadzanie wody.

Do zalet takiego rozwiązania należą: dobre przenoszenie momentu obrotowego nawet na śliskiej nawierzchni, równomierny nacisk całej opony na drogę (wyższa trwałość, mniejsze ryzyko wystąpienia ząbkowania), lepsza współpraca z wielowahaczowym zawieszeniem i układami wspomagania hamowania. Tego typu opony są też bardziej komfortowe, a wielu kierowców ceni również ich atrakcyjny wygląd. Bez wątpienia to najbardziej zaawansowana technologicznie rzeźba bieżnika, ale z tego wynika ich największa i właściwie jedyna wada: wyższa cena.

 

Etykieta UE

etykieta-c-c-72-2

Na to pytanie można odpowiedzieć stwierdzeniem: „optymalnie”. W najbardziej popularnym zimowym rozmiarze 205/55 R16 model otrzymał dobrą klasę „C” zarówno w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, jak i spalania paliwa oraz dwie fale (72dB) za hałas zewnętrzny.

Nokian WR A3 to według etykiet opony dopracowane po każdym względem. Inżynierom fińskiej firmy udało się stworzyć produkt o niezwykle zrównoważonych osiągach.

 

Gwarancja

Nokian pod względem udzielanych gwarancji stawia czoła konkurencyjnym producentom. Na opony fińskiej marki udzielana jest 5-letnia gwarancja liczona od daty produkcji opony. Obowiązuje ona na opony, których wada jest widoczna tylko po napompowaniu. W takim przypadku należy pamiętać, aby produkt oddać do reklamacji razem w felgą, na której jest zamontowana.

Co ciekawe gwarancje dotyczy także opon, które zostały poddane naprawie (kołkowaniu)! Jedynym warunkiem jest przeprowadzenie tej operacji przez firmę Nokian lub autoryzowanego przez nią wykonawcę. W przypadku uznania gwarancji producent oddaje część wartości opony (proporcjonalnie do stopnia jej zużycia – im mniej zużyta opona, tym większy zwrot).

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie kierowców o oponach Nokian WR A3

Kierowcy, którzy zdecydowali się na zakup opon Nokian WR A3 w przeważającej części mają o niej dobre zdanie. Przyjrzyjmy się dwóm przykładowym opiniom na ich temat.

„Nokian WR A3 to niezwykła wręcz płynność i spokój jazdy; ma się wrażenie jakby samochód nie jechał a płynął po drodze; jednocześnie nie ma wrażenia utraty kontroli nad pojazdem; auto cały czas słucha się kierowcy i posłusznie reaguje na ruchy kierownicą. Na śniegu, wodzie czy na suchym w chłodniejsze dni nie było żadnych problemów z uślizgami czy buksowaniem kół podczas ruszania. Polecam te opony z całego serca!” – Marcin.

„Poprzednio miałem opony klasy średniej, ale znajomy polecił mi Nokiana, okazało się że oponki w klasie premium ale cena nie odstraszała. Zima nie była można jakaś surowa, więc ciężko było potwierdzić te doskonałe osiągi w trudnych warunkach, ale na suchej i mokrej drodze było okej. Dobrze trzymała się drogi, całkiem cicha, może trochę za miękka, ale to jednak zimówki i nie ma co oczekiwać twardego „klocka”. Jeżdżę Citroenem C4. Nie wiem jak u innych, ale do mojego auta te opony pasują idealnie, dobrze współgrają z zawieszeniem i drogą, dlatego ze swojej strony mogę powiedzieć, że kupiłbym je ponownie” – kierowca podpisany jako Sumo.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak przyczepność na śniegu, chęć ponownego zakupu czy komfort jazdy. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Nokian WR A3 to jedne z najlepszych opon zimowych z bieżnikiem asymetrycznym w swojej klasie, co w połączeniu z przystępną ceną (jak na model segmentu premium) czyni z nich naprawdę kuszącą propozycję dla wszystkich kierowców, którzy oczekują „czegoś więcej” od swoich zimówek. Omawiany model da Ci poczucie absolutnej przyczepności niezależnie od Twojego stylu jazdy i warunków napotkanych na drodze.

Na koniec ciekawostka: litera „A” w nazwie modelu oznacza asymetryczną rzeźbę bieżnika. Na rynku dostępne są także opony kierunkowe oznaczone analogicznie jako WR D3 (ang. „directional”). Zaprojektowano je z myślą o samochodach klasy miejskiej, kompaktowej i niższej klasy średniej.

 

Bieżnik WR A3
Nokian WR A3

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Nokian
  • Koncern – Nokian
  • Bieżnik – WR A3
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – WR A4
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe, SUV-y
  • Gwarancja – 5 lat
  • Średnica felgi – od 16 do 20 cali
  • Ilość wariantów – 56
  • Sezon – opony zimowe
  • Cena – od 311 zł za sztukę (rozmiar 205/55 R16)

 

Inne nazwy modelu WR A3

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w internecie.

  • Nokian WR A 3 (słowo „A3” ze spacją)
  • Nokian A3 (bez „WR” w nazwie bieżnika)
  • Nokian WRA3 (łączna pisownia modelu)
  • WR-A3 (słowa „WR” oraz „A3” oddzielone myślnikiem)
  • Nokia WR A3 (producent pisany jak marka telefonu)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *