Ponieważ użytkownik nie ma szans „na oko” rozpoznać czy do czynienia ma z oponą wzmacnianą, więc do oznaczenia rozmiaru dodaje się specjalne symbole. Najczęściej są to skróty od angielskich słów „Reinforced” (wzmocniona) lub „Extra Load” (podniesiona ładowność).
U różnych producentów spotkać można odmienne oznaczenia. Czasami opony wzmocnione w oznaczeniu rozmiaru dodane mają litery „RFD”, „RF” lub „EXL”. Są one jednak stosowane coraz rzadziej, gdyż w dobie unifikacji wypiera je używane najpowszechniej oznaczenie „XL”. Pozwala to z łatwością odróżnić je od standardowych opon, oznaczanych czasem symbolem „SL”, co jest skrótem od „standard load”.
Wady i zalety opon o wzmocnionej konstrukcji.
Wydawać by się mogło, że opony wzmacniane wyróżniają się tylko jedną, konkretną cechą, czyli podniesionym indeksem ładowności. Faktem jest, iż mocniejsza konstrukcja cechuje się również kilkoma innymi, ważnymi atutami. To zaś może sprawiać, że ogumienie wzmacniane będzie również ciekawą propozycją dla osób, które poruszają się pojazdami niewymagającymi stosowania takich modeli.
Co zaliczamy do zalet opon wzmacnianych?
- Zastosowanie dodatkowych elementów, jak i poprawienie jakości materiału oraz użycie innych rozwiązań mających na celu zwiększenie wytrzymałości konstrukcji ma też duży wpływ na odporność opony. Wzmacniane ogumienie cechuje się znacznie wyższą niewrażliwością na uszkodzenia mechaniczne.
- Nie bez znaczenia jest też wpływ na ogólną trwałość opony. Model XL w porównaniu do standardowego będzie odznaczał się znacznie lepszą żywotnością. Jeżeli posiadacz samochodu przestrzega zaleceń producenta dotyczących eksploatacji oraz pilnuje zachowania optymalnego ciśnienia, opony wzmocnione pozwalają zwykle przejechać znacznie więcej kilometrów – nawet jeśli pojazd będzie intensywnie użytkowany.
- Wzmocnienia mają również wpływ na właściwości jezdne ogumienia. Konstrukcja XL jest sztywniejsza i zapewnia znacznie lepszą stabilność toru jazdy. Opony Extra Load gwarantują szybszą reakcję układu kierowniczego na zakrętach, skuteczniej przenoszą energię na nawierzchnię drogi, znacznie lepiej znoszą przeciążenia przy przyspieszaniu oraz hamowaniu.
Czy jednak ogumienie o wzmocnionej konstrukcji ma też wady? Owszem. Znaleźć można kilka minusów stosowania modeli XL. Są nimi:
- Sztywniejsza konstrukcja powoduje podniesienie poziomu hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy. Nie jest to, co prawda duża różnica. Przepisy homologacyjne obecnie dopuszczają modele, które mogą być głośniejsze od standardowych o zaledwie 1 dB.
- Niektóre opony wzmacniane posiadają elementy, które zwiększają grubość czoła i barków opony. To zaś przekłada się na zwiększenie oporów toczenia. Skutkiem może być zwiększenie zużycia paliwa. Wpływ na to większa masa samej opony (dodatkowa warstwa kordu, większa grubość gumy, dodatkowe elementy nośne). Jednym słowem pod względem ekonomiki jazdy, ogumienie Extra Load wypada nieco gorzej niż opony SL.
- Opony wzmacniane zapewniają też niższy komfort jazdy (i to nie tylko ze względu na większy poziom hałasu). Sztywniejsza budowa oraz większa masa sprawiają, że tego typu ogumienie gorzej przenosi drgania. W tym przypadku mowa o minimalnym pogorszeniu parametrów – w praktyce większość kierowców nie jest w stanie wyczuć różnicy pomiędzy jazdą na oponach XL i SL.
Kiedy korzystać należy z opon wzmacnianych?