Data modyfikacji:

Paski i kropki na oponach. Co oznaczają kolorowe paski i kropki na oponie?

Na łamach bloga bardzo często poruszam temat oznaczeń na oponach. Ich znajomość pozwala na uniknięcie wielu problemów podczas jazdy i wydłużenie przebiegów swojego ogumienia. Tym razem postanowiłem skupić się na tajemniczych paskach i kropkach, które budzą bardzo dużo kontrowersji.

Wokół kropek i pasków na oponach narosło wiele mitów. Według niektórych kierowców nie mają one żadnego większego znaczenia i są to tylko symbole stosowane przez producenta dla rozróżnienia poszczególnych partii produkcyjnych. Prawda jest jednak zupełnie inna. Kropki i paski mają znaczenie dla użytkowania opon. Jakie konkretnie?


Po co umieszczane są kropki na oponach?

Kropki na oponach są umieszczane przez producentów (z pewnością nie robią tego sprzedawcy, dystrybutorzy czy wulkanizatorzy). Zwykle stawiane są na bokach opon widocznych od zewnątrz samochodu). Dlaczego w ogóle się to robi? Każda nowa opona po wyjęciu z formy musi przejść kontrolę jakości. W czasie testów sprawdza się między innymi jej wyważenie i wycentrowanie. Jednak okazuje się, że nawet najlepsza jakościowo opona nigdy nie będzie idealnie wyważona. W związku z tym w miejscu, gdzie produkt jest najcięższy (maksymalne wychylenie zmiennej siły promieniowej) lub najlżejszy umieszczana jest kropka, która na etapie montażu stanowi wskazówkę jak umieścić oponę względem wentyla, aby nie musieć dokładać wielu ciężarków czy też pasków wyważających. Jest to tak zwany "punkt wyważenia". Jednocześnie kropka jest sygnałem lub "stemplem", że produkt został przetestowany i może "wyruszyć" w dalszą drogę do dystrybutora, hurtowni itd.


Czy kolory kropek mają jakieś znaczenie?

Nie istnieją przepisy czy normy nakazujące producentom stosowanie określonego koloru kropek. Najczęściej spotykamy czerwone, białe, zielone lub żółte. Każdy z nich oznacza opony według własnego uznania. Dla przykładu:
  • żółta kropka w przypadku opon Bridgestone oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. W związku z tym dla najlepszego wyważenia powinno się ono znaleźć w okolicy najcięższego miejsca felgi, czyli przy wentylu,
  • czerwona kropka na oponach Bridgestone informuje, że w tym miejscu produkt jest najcięższy (ma największą wysokość profilu) i należy je umieścić na przeciwko zaworu pompowania,
  • czerwone i żółte kropki w przypadku opon Yokohama mają podobne znaczenie: pierwszą umieszcza się nad białą kropką na feldze (wówczas uzyskuje się najlepsze wyważenie koła), a drugą z nich nad zaworem, przy czym metody te są stosowane zamiennie, a nie jednocześnie (albo żółta, albo czerwona kropka),
  • biała kropka z czarnym środkiem/białe kółko w wielu przypadkach oznacza, że opona przeszła kontrolę jakości.
  • zielona kropka w większości przypadków oznacza miejsce w którym powinien znaleźć się wentyl.
Bardzo często na oponach nie są umieszczane kropki, a na przykład trójkąty. Czasami nawet w przypadku tego samego producenta, ale różnych modeli opon, kropki mogą mieć różne kolory a nawet nieco inne znaczenie znane tylko pracownikom fabryk. Po prostu czasami mają one wartość informacyjną dla użytkowników, a czasami jej nie mają. Wszystko zależy od metodyki oznaczania opon obranej przez producenta.


Co znaczą kropki na felgach?

Kropki możemy spotkać też na felgach, ponieważ one także nie są idealnie równe. Takie rozwiązanie najczęściej jest stosowane w przypadku fabrycznego wyposażenia pojazdów. Oznaczenia tego typu są formą umowy pomiędzy producentami samochodów, opon i felg, kiedy w grę wchodzą większe partie produktów. Ułatwia to zorganizowanie całej współpracy i uzyskanie jak najlepszych parametrów wyposażenia nowego pojazdu. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że markowi producenci felg bardzo często umieszczają na swoich obręczach różnego rodzaju znaczniki, aby lepiej zgrać oznaczenia na boku opony z referencyjną felgą. Ma na to celu optymalizację jakościową produktów i lepszą współpracę felg z oponami, co bezpośrednio wpływa na właściwości jezdne.


Czy opony bez kropek są gorszej jakości?

Musimy pamiętać, że każda nowa opona od sprawdzonego producenta charakteryzuje się taką samą jakością - niezależnie od umieszczonych na niej kropek lub ich braku. Nie każdy producent stosuje tego typu oznaczenia, ale możemy być pewni, że wszyscy liczący się na rynku poddają swoje opony kontrolom jakości. Poza tym przed wprowadzeniem na rynek opony muszą otrzymać niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa. Tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie i życie ludzkie nie ma miejsca na przypadkowość. Jak brak kropek wpływa na wyważenie opony? Doświadczony wulkanizator dysponujący profesjonalnym sprzętem powinien sobie z tym poradzić bez najmniejszego problemu. Kropki stanowią dla niego pewne ułatwienie (umożliwiają zminimalizowanie konieczności nabijania na obręcz dodatkowych ciężarków), ale ich obecność nie jest niezbędna to prawidłowego wyważenia opon.


Czy paski na oponie są równie istotne?

Znaczenie pasków na oponie dla przeciętnego kierowcy jest mniejsze niż ma to miejsce w przypadku kropek. Ich kolor, który może kojarzyć się z właściwościami ekologicznymi mieszanki (zielony) czy dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni (niebieski) nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla użytkownika. Kolorowe paski na oponach fachowo nazywa się oznaczeniami konfekcyjnymi (konfekcja to jeden z etapów produkcji opony). Musimy mieć świadomość, że każdego dnia w fabryce opon pojawiają się tysiące płatów bieżnika. Umieszczając na nich paski producenci ułatwiają sobie zadanie w celu określenia typu i rozmiaru opony, w którego przypadku dany bieżnik ma zostać zastosowany. Warto wiedzieć, że każda fabryka tego samego producenta może stosować inny układ i kolory pasków nawet w przypadku tego samego modelu i rozmiaru opony. Dlatego nie ma powodu do niepokoju, gdy nowo zakupione opony będą miały różniące się od siebie kolorowe paski. Przy okazji uspokajam kierowców, którym nie podobają się takie oznaczenia - z czasem się one ścierają i nie pozostaje po nich najmniejszy ślad. https://youtu.be/wAiFdn1hiJo


Podsumowanie

Aby trafnie zinterpretować znaczenie kropek i pasków na oponach, trzeba mieć dużo doświadczenia w branży oponiarskiej. Stosowane oznaczenia nie zawsze są do końca jasne, a w przypadku każdego producenta mogą symbolizować zupełnie co innego. Bardzo często problem mają z tym nawet sprzedawcy opon czy pracownicy serwisów wulkanizacyjnych. Kropki mogą być przydatne w wyważeniu koła, ale dobry fachowiec poradzi sobie i bez nich, dlatego nie powinniśmy przykładać do ich obecności aż tak dużej wagi. W ostateczności użyje on więcej ciężarków wyważających, więc właściwie będzie to większym problemem dla niego niż dla nas (pozostaje tylko pytanie o sens takiego rozwiązania, jeśli można zrobić to lepiej). Poza tym, nawet jeśli kropka na oponie nie będzie pokrywać się z wentylem, to taki stan nie wpłynie na bezpieczeństwo jazdy. Na sam koniec warto wspomnieć, że optymalne wyważenie koła przy sugerowaniu się umiejscowieniem kropki i wentyla uzyskuje się tylko w przypadku nowych pojazdów, których obręcze kół nie są w mniejszym lub większym stopniu pokrzywione w wyniku codziennej jazdy, uderzeń w krawężniki, dziury itd. W starszych samochodach opony nie są już głównym źródłem bicia, pojawia się ono właśnie ze strony felg. Zobacz również inne nasze poradniki:

1 komentarz
  1. Radosław | 29.03.2018 09:20
    Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się nad tymi paskami. Bardzo interesujący wpis.
stabilizator w samochodzie

Czym jest stabilizator w samochodzie i do czego służy?

2025-06-30
Stabilizator to względnie prosty element mechaniczny, który odgrywa jednak bardzo istotną rolę podczas jazdy, a jego awaria może nieść ze sobą bardzo poważne skutki, wpływając bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze. Tłumaczymy, czym jest stabilizator w samochodzie, jak działa, a także jak rozpoznać oznaki jego usterki.
zapowietrzony układ wspomagania objawy

Jakie są objawy zapowietrzonego układu wspomagania kierownicy?

2025-06-30
Układ wspomagania kierownicy to niezwykle ważny system spotykany we wszystkich typach aut. Wpływa on bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo, podobnie jak wiele innych elementów ułatwiających jazdę. System wymaga jednak regularnej konserwacji. W artykule tłumaczmy, jakie są objawy jego zapowietrzenia, a także w jakim stopniu stanowi ono zagrożenie dla kierowcy.
zatarty silnik

Jakie są objawy zatartego silnika?

2025-06-23
Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych i najdroższych do usunięcia awarii tego elementu układu napędowego auta, która całkowicie uziemia pojazd. Na szczęście przed wystąpieniem nieodwracalnych uszkodzeń możemy dość skutecznie rozpoznać pierwsze oznaki problemów, oczywiście jeżeli będziemy w stanie je poprawnie zidentyfikować. Dlatego też przedstawiamy najważniejsze objawy zatartego silnika, a także podpowiadamy, jakie są ich przyczyny.
kontrolka trójkat z wykrzyknikiem

Kontrolka trójkąta z wykrzyknikiem – co oznacza i czy trzeba się martwić?

2025-06-20
Kontrolki w samochodzie potrafią wywołać stres, zwłaszcza gdy nagle pojawia się trójkąt z wykrzyknikiem. Co właściwie oznacza ta ikona? Czy trzeba natychmiast zjechać na pobocze? W tym artykule wyjaśniamy wszystko, co warto wiedzieć o kontrolce trójkąta z wykrzyknikiem – prosto, konkretnie i bez technicznego żargonu.
zdjęcie do prawa jazdy

Zdjęcie do prawa jazdy – jakie musi być i czym różni się od zdjęcia do dowodu?

2025-06-18
Planujesz wyrobić prawo jazdy lub wymienić dokument? Jednym z kluczowych elementów jest odpowiednie zdjęcie. Nie każdy wie, jakie zdjęcie do prawa jazdy będzie zaakceptowane i czy można użyć tego samego, co do dowodu osobistego. W tym artykule rozwiewamy wszystkie wątpliwości – prosto, rzeczowo i bez urzędowego języka.
punkty karne

Ile można mieć punktów karnych?

2025-06-16
Punkty karne to codzienność dla kierowców w Polsce. Choć wielu z nas o nich słyszało, niewielu naprawdę wie, ile można ich mieć i co grozi za przekroczenie limitu. W tym artykule wyjaśniamy, ile punktów karnych można mieć w Polsce – także jako młody kierowca lub w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.