Sava Eskimo S3+ (plus)

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 5, Średnia: 3,80 na 5)
Loading...

sava-eskimo-s3-plus-lead

Sava Eskimo S3+ to niedrogie opony zimowe, które według producenta doskonale spiszą się na zaśnieżonych drogach. Czego dokładnie możemy spodziewać się po tym modelu i dla kogo będzie najlepszym wyborem?

W ramach wstępu warto napisać nieco więcej o samej marce Sava. Pochodzi ona ze Słowenii i jest zaliczana do klasy ekonomicznej, a więc tej samej, co na przykład Dębica. Swoją drogą obie marki należą do tego samego koncernu, czyli amerykańskiego Goodyeara.

Podobieństw możemy znaleźć jeszcze więcej. Obie marki są produkowane w polskich fabrykach należących do giganta zza oceanu i korzystają z wielu podobnych rozwiązań technologicznych. A skoro już o nich mowa, to warto przyjrzeć się szczegółom.

 

Bieżnik opony zimowej Sava Eskimo S3+
Bieżnik opony zimowej Sava Eskimo S3+

 

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Porównanie do modelu S3
  4. Wyniki testów opon
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Technologia opon Sava Eskimo S3+

Pierwszym elementem, który wpływa na poprawę bezpieczeństwa jazdy na omawianym modelu, jest krzemionkowa mieszanka gumowa. Opona pozostaje miękka i elastyczna przy nagłym spadku temperatur, co przekłada się na jej przyczepność w zimowej aurze. Ponadto do produkcji opony Eskimo S3+ została użyta specjalna żywica, która skraca drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

Prezentowany model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika. Znajdziemy w niej szerokie rowki, które skutecznie odprowadzają śnieg, błoto pośniegowe i wodę. Zmniejsza się tym samym ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu, a zwiększa poziom kontroli nad samochodem. Właściwości trakcyjne dodatkowo poprawia specjalny kształt krawędzi klocków bieżnika.

Sava Eskimo S3 + to nie tylko bezpieczeństwo, ale też ekonomia. Model charakteryzuje się zwiększoną żywotnością, co przekłada się na rzadszą konieczność wymiany opon. Bieżnik zużywa się powoli i równomiernie, a mieszanka gumowa wydłuża okres użytkowania modelu.

 

Oferta (lista rozmiarów)

Poniżej dostępna w sprzedaży lista rozmiarów opon zimowych Sava Eskimo S3+. Skrót XL oznacza opony o wzmocnionej konstrukcji. Produkty posortowane są wg rozmiaru od najmniejszego.

Rozmiar Etykieta
145/80 R13 75T F F 67dB
155/65 R13 73Q F C 67dB
155/65 R14 75T F C 67dB
155/70 R13 75T F C 67dB
155/80 R13 79T F C 68dB
165/65 R14 79T E C 68dB
165/65 R15 81T E C 68dB
165/70 R13 79T E C 68dB
165/70 R14 81T E C 68dB
175/65 R14 82T E C 68dB
175/65 R15 84T E B 68dB
175/65 R15 88T XL E C 68dB
175/70 R13 82T E C 68dB
175/70 R14 84T E B 68dB
175/80 R14 88T F C 68dB
185/60 R14 82T E C 68dB
185/60 R15 84T E C 68dB
185/60 R15 88T XL E C 68dB
185/65 R14 86T E C 68dB
185/65 R15 88T E C 68dB
185/70 R14 88T E E 68dB
195/60 R15 88T C C 69dB
195/65 R15 91T E C 70dB
205/55 R16 91T C C 71dB

 

Porównanie do poprzednika (S3)

Warto wiedzieć, że Sava Eskimo S3+ to ulepszona wersja modelu S3. Obie opony na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo, bo mają identyczny bieżnik. Główna różnica polega na ulepszonej mieszance gumowej zastosowanej w przypadku modelu S3+.

Producent postanowił pójść drogą ewolucji, a nie rewolucji i część rozwiązań zachował skupiając się na poprawie w tych obszarach, gdzie było to jego zdaniem najbardziej konieczne. W efekcie układ rowków pozostał niezmieniony, ale bardziej zaawansowana mieszanka gumowa, to lepsza przyczepność w zimowych warunkach, dłuższe przebiegi i mniejsze straty energii, co przekłada się na bardziej efektywne spalanie.

 

Testy opony Sava Eskimo S3+

Zbierając materiały na temat modelu S3+ udało mi się znaleźć 3 testy, w których wziął on udział. Pierwszy został przeprowadzony w 2014 przez niemiecki automobilklub ADAC. Sprawdzone zostały wówczas opony w rozmiarze 175/65 R14. Model Sava Eskimo S3+ zajął wówczas 9. miejsce na 14 możliwych. Warto zauważyć, że wyprzedził niektóre opony zaliczane do klas średniej i premium. Za jego największe zalety organizacja uznała dobre zachowanie na śniegu i małe opory toczenia. Do wad zaliczono nieco gorsze prowadzenie na mokrej nawierzchni w porównaniu do testowanej konkurencji.

Test z 2015 roku został przeprowadzony przez dziennikarzy magazynu „Auto Bild”. Był to ich coroczny sprawdzian hamowania na mokrej nawierzchni. Na „warsztat” zostały wzięte opony w rozmiarze 185/60 R15, a Sava Eskimo S3+ zajęła 21. miejsce na 50 możliwych.

Trzeci test, w którym wziął udział omawiany model to tegoroczny sprawdzian ADAC. Tym razem oceniane były modele opon w rozmiarze 195/65 R15, a Eskimo S3+ uplasował się na 15. pozycji (przedostatniej). Podobnie jak w teście z 2014 roku za największą zaletę Savy uznano prowadzenie na śniegu. Do wad zaliczono ponownie przyczepność na mokrej nawierzchni oraz słabsze zachowanie na suchej drodze (w porównaniu do konkurentów).

Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
9 miejsce ADAC Test opon zimowych 175/65 R14 2014
15 miejsce W.T.M.O. Ranking opon zimowych 195/65 R15 2015
21 miejsce ADAC Najlepsze opony zimowe 185/60 R14 2017

 

Etykieta unijna

etykieta-cc71-2

Sava Eskimo S3+ w ramach europejskiego systemu etykiet wypada różnie w zależności od rozmiaru. W popularnym (i jednym z największych w przypadku tego modelu) 205/55 R16 jest naprawdę dobrze. Klasa C w przypadku oporów toczenia oznacza, że model pozwala zaoszczędzić nieco paliwa nawet na oponach zimowych.

Taki sam parametr widnieje przy symbolu przyczepności na mokrej nawierzchni, co jest bardzo dobrym wynikiem. Pod względem emitowanego hałasu zewnętrznego jest zadowalająco – 71dB i dwie fale nie oznaczają bynajmniej bardzo cichych opon, ale nie jest to także model głośny.

W mniejszym rozmiarze 195/65 R15 etykieta wygląda następująco: E (opory toczenia), C (przyczepność), 70dB i dwie fale (hałas zewnętrzny). Rozmiar 175/65 R14 wygląda tak samo z wyjątkiem cichszej pracy – jedna fala i 68dB. Znacznie gorzej pod względem oporów i bezpieczeństwa jest w najmniejszym rozmiarze 145/80 R13 (F, F i 67dB), ale jest on spotykany bardzo rzadko.

 

Gwarancja na model Eskimo S3+

W ramach gwarancji na opony Sava otrzymujemy 5-letni okres gwarancyjny. Ochrona standardowo obejmuje wszelkie wady opon związane z jakością wykonania, zastosowanymi materiałami lub konstrukcją. Jeśli potencjalna reklamacja zostanie uznana, to producent zwraca kwotę pieniędzy, której wysokość jest zależna od stopnia zużycia reklamowanych opon. Im bardziej zużyte opony, tym niższa wysokość rekompensaty.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie o oponach Sava Eskimo S3+

Omawiając opony zawsze przytaczam przykładowe opinie na ich temat zamieszczone w Internecie. Można znaleźć w nich wartościowe informacje wynikające z praktycznej, codziennej jazdy, a nie tylko testów w warunkach torowych lub laboratoryjnych (nie ujmując im wartości). Opinie to kolejne dobre źródło wiedzy o poszczególnych modelach opon.

Marek przykładowo napisał: „Na oponach Sava Eskimo jeżdżę już 3 lata i dotychczas tylko raz wpadłem w lekki poślizg (była „szklanka” na drodze). Poza tym sprawują się bardzo dobrze, nie widać większego zużycia. Spalania paliwa nie oceniam, bo trudno mi to zmierzyć. Za tę cenę bardzo dobre opony, które szczerze polecam.

Z kolei kierowca podpisany jako Roberto skomentował: „W mojej Corsie sprawują się nieźle, są nieco głośne, ale to w końcu zimówki. Poza tym prowadzenie na dobrym poziomie, łatwo się rusza na śliskim, zakręty pokonują bez problemu. Wyglądają nieźle pod względem wykonania. Myślę, że stoją na podobnym poziomie, co dobra i sprawdzona Dębica”.

 

Ocena parametrów

Najlepiej ocenionymi parametrami opony Sava Eskimo S3+ zostały niski poziom generowaneg hałasu na zewnątrz auta, chęć ponownego zakupu oraz wysoka trwałość bieżnika, co przekłada się bezpośrednio na dłuższą żywotność opony i więcej przejechanych kilometrów. Nieco gorzej ocenione zostały przyczepność na lodzie oraz oszczędność paliwa.

 

Podsumowanie

Sava Eskimo S3+ to bez wątpienia dobry wybór dla osób poszukujących oszczędności. Model sprawdzi się w samochodach klasy średniej i kompaktowej. Testy ADAC pokazały, że Sava bardzo dobrze prowadzi się na śniegu. W kwestii zachowania na mokrej nawierzchni wyniki są niejednoznaczne – na etykietach i w teście „Auto Bild” wyniki są zadowalające, ale specjaliści z niemieckiego automobilklubu uznają je za przeciętne.

Biorąc pod uwagę te czynniki należy uznać, że przyczepność na mokrym rzeczywiście nie należy do najmocniejszych stron tego modelu, ale z drugiej strony opona w dalszym ciągu jest bezpieczna. Taki koncern jak Goodyear nie pozwoliłby na wypuszczenie bubla. Jednocześnie model oferuje niskie opory toczenia i nie jest zbyt głośny.

Prezentowana opona nie jest oczywiście idealna (w końcu w tej półce cenowej nie ma opon o najwyższych osiągach), ale moim zdaniem i tak jest jedną z najlepszych w klasie budżetowej. Pokazuje, że bezpieczeństwo w zimowych warunkach nie musi kosztować majątku.

 

Dane techniczne:

  • Klasa – ekonomiczna
  • Producent – Sava
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – Unia Europejska
  • Bieżnik – Eskimo S3+
  • Poprzednia wersja – Eskimo S3
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 13 do 16 cali
  • Ilość wariantów – 43
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2012 roku
  • Cena – od 132 zł za sztukę (rozmiar 155/80 R13)
  • Pełna nazwa – Sava Eskimo S3+ (plus)

 

Inne nazwy:

  • Sava Eskimo S3 + (spacja pomiędzy „S3” oraz „plusem”)
  • Sava Escimo S3+ (nazwa bieżnika pisana przez „c” zamiast „k”)
  • Sava Eskimo S3 plus (słowna pisownia symbolu „+”)
  • Sawa Eskimo S3+ (nazwa producenta pisana przez „w”)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *