Uniroyal RainSport 3 – „czy słońce czy deszcz”

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

uniroyal-rainsport-3-lead

Lata temu opony Uniroyal otrzymały miano „opon deszczowych”. Zaczęło się od modelu „The rallye 180” wypuszczonego na rynek w 1967 roku, który został opatrzony słynnym symbolem parasolki. Tym samym, który dzisiaj znajduje się w logo belgijskiego przedsiębiorstwa. Nazywając najnowsze opony letnie „RainSport 3”, producent ewidentnie pragnie, by marka nadal kojarzyła się z deszczową aurą.

Czy jednak jest to jeszcze uzasadnione? Jak pokazują liczne testy niezależnych organizacji – tak. Mimo że Uniroyal RainSport 3 bardzo dobrze sprawdzają się w zróżnicowanej scenerii, deklasują rywali pod względem jazdy i hamowania na mokrej nawierzchni.

Jaka technologia daje im taką przewagę? Czy mają coś do zaoferowania poza świetnymi wynikami podczas prowadzenia w deszczu? Czym różnią się od poprzednich generacji z tej serii i jakie są ich wady? Przyjrzeliśmy się im bardzo uważnie i znamy odpowiedzi na każde z tych pytań. O wszystkim przeczytasz w dalszej części tekstu!

uniroyal-rainsport-3-widok-z-prawej
Opona letnia RainSport 3 w kroplach deszczu, fot. Uniroyal

 

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Galeria
  4. Wyniki testów opon
  5. Wady i zalety bieżnika
  6. Co nowego? Porównanie.
  7. Przeznaczenie
  8. Etykieta EU
  9. Gwarancja
  10. Opinie kierowców
  11. Ocena parametrów
  12. Podsumowanie

 

Budowa i technologie

W porównaniu do poprzednich generacji tej serii, zmiany są rewolucyjne. To, co od razu rzuca się w oczy, to zupełnie inny wzór bieżnika. Jego rzeźba jest asymetryczna, a zewnętrza część posiada konstrukcję kierunkową. Dlaczego zdecydowano się na taką „egzotykę”? Powód jest prosty: wyższe osiągi, większy komfort akustyczny i niższe opory toczenia.

Jak się jednak można domyślać, taka zmiana musiała skutkować zmianami w pozostałych parametrach. O tym natomiast więcej w akapicie poświęconym porównaniu nowej i starej generacji. Tymczasem przyjrzymy się bliżej oponie Uniroyal RainSport 3.

  • Technologia Shark Skin – dosłowne tłumaczenie tej nazwy jest jak najbardziej poprawne. Technologia polega na wykorzystaniu w oponie rozwiązań inspirowanych… tak, skórą rekina. Odpowiednia gęstość rowków, nacięć i elastyczność gumy – wszystko to uczyniło bieżnik RainSport 3 bardziej aerodynamicznym, odpornym na turbulencje i zjawisko aquaplaningu. Brzmi dobrze, ale czy rzeczywiście działa? Gdyby było inaczej, Uniroyal nie otrzymałby nagrody Red Dot Design Award za innowacyjność i funkcjonalność technologii.
  • Fast Curve Configuration to sztywniejsze bloki barkowe bieżnika, co zmniejsza odkształcenia i skutkuje lepszym przenoszeniem sił bocznych.
  • Gentle Sound Configuration to zespół różnych rozwiązań, dzięki którym udało się wyraźnie zredukować hałas wytwarzany przez opony. Dodatkowym efektem jest bardziej regularne ścieranie bieżnika.
  • Rain Tire Compound dotyczy odpowiedniego składu opony. Technologia ta sprawia, że mieszanka dużo lepiej wnika i wypełnia nierówną strukturę nawierzchni. Efekty? Lepsza przyczepność i poprawione przenoszenie dużych sił w momencie hamowania.
  • Ultimate Flow Structure to opracowany z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury rozkład rowków i nacięć, które szybko i skutecznie odprowadzają wodę.

Na koniec warto też wspomnieć o większej liczbie krawędzi trzymających oraz o elastycznych blokach barkowych (w kierunku wzdłużnym). Bez nich ostateczny efekt nie byłby tak udany.

 

Oferta / Lista rozmiarów

Poniżej lista 56 najpopularniejszych rozmiarów oraz wariantów modelu RainSport 3. Bieżnik dostępny jest dla felg od 14 do 21 cali. Symbol „XL” oznacza oponę wzmocnioną, natomiast „FR” ogumienie z rantem chroniącym felgę.

Rozmiar Etykieta
185/55 R15 82H E A 70dB
195/50 R15 82H E A 71dB
195/50 R15 82V E A 71dB
195/50 R16 88V XL C A 72dB
195/55 R15 85V C A 71dB
195/55 R16 87H C A 71dB
195/55 R16 87T C A 71dB
205/40 R17 84Y XL, FR E A 72dB
205/45 R16 83V FR E A 71dB
205/50 R16 87V C A 71dB
205/50 R16 87Y C A 71dB
205/55 R15 88V E A 71dB
205/55 R16 91H C A 71dB
205/55 R16 91V C A 71dB
205/55 R16 91Y C A 71dB
215/45 R17 87Y FR E A 71dB
215/45 R17 91Y XL, FR C A 72dB
215/50 R17 91Y FR C A 71dB
215/50 R17 95Y XL, FR C A 72dB
215/55 R16 97H XL C A 72dB
215/55 R16 93V C A 71dB
215/55 R16 97Y XL C A 72dB
215/55 R17 94Y FR C A 72dB
225/40 R18 92Y XL, FR C A 72dB
225/45 R17 91V FR C A 71dB
225/45 R17 91Y FR C A 71dB
225/45 R17 94Y XL, FR C A 72dB
225/45 R18 95Y XL, FR C A 72dB
225/50 R17 94V FR E A 71dB
225/50 R17 98V XL, FR C A 72dB
225/50 R17 94Y FR E A 71dB
225/50 R17 98Y XL, FR C A 72dB
225/55 R16 95V C A 71dB
225/55 R16 95Y C A 71dB
225/55 R16 99Y XL C A 72dB
225/55 R17 101Y XL, FR C A 72dB
225/55 R17 97Y FR C A 71dB
225/55 R18 98V FR C A 71dB
235/40 R18 95Y XL, FR E A 72dB
235/45 R17 94Y FR C A 71dB
235/45 R17 97Y XL, FR C A 72dB
235/45 R18 98Y XL, FR C A 72dB
235/50 R18 97V FR C A 71dB
235/55 R17 99V FR C A 71dB
235/55 R18 100H C A 71dB
245/40 R17 91Y FR E A 71dB
245/40 R18 97Y XL, FR C A 72dB
245/40 R19 98Y XL, FR C A 72dB
245/45 R18 100Y XL, FR C A 72dB
245/45 R18 96Y FR E A 71dB
255/35 R19 96Y XL, FR C A 73dB
255/35 R20 97Y XL, FR C A 73dB
255/50 R19 107Y XL C A 73dB
255/55 R18 109Y XL C A 73dB
275/45 R20 110Y XL C A 73dB
295/35 R21 107Y XL C A 75dB

Galeria

Kilka oryginalnych zdjęć w czterech wariantach, niedługo trochę amatorskich zdjęć naszego dzieła. Kliknij w miniaturkę, aby powiększyć.

 

Wyniki testów

Czy opony średniej klasy mogą rywalizować z ogumieniem z segmentu premium? Uniroyal RainSport 3 pokazują, że to możliwe. A chociaż rzadko udaje im się stanąć na podium, ich wyniki dowodzą, że producent położył duży nacisk na każdy z badanych parametrów. Nie powinno jednak dziwić, że najlepiej radzą sobie na mokrej nawierzchni. Potwierdza to każdy z przeprowadzonych testów.

 

2014:
Test opon letnich Auto, Motor und Sport w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 2

Drugie miejsce bieżnika RainSport 3 brzmi jeszcze lepiej, kiedy przyjrzeć się poszczególnym wynikom. Mimo że rezultat dotyczy wyłącznie rozmiaru 205/55 R16, warto odnotować, że bieżnik Uniroyala wypadł lepiej od takich modeli jak Pirelli Cinturato P7, Dunlop Sport BluResponse czy Michelin Energy Saver +. Co więcej, tylko jemu oraz zwycięzcy udało się uzyskać na mokrej nawierzchni wynik przekraczający 9 pkt (na 10).

 

2015:
Test opon letnich Auto, Motor und Sport w rozmiarze 225/50 R17 – miejsce 5

Miejsce w ścisłej piątce to powód do dumy. Ale inżynierowie Uniroyala powinni czuć jej jeszcze więcej, bo to ich bieżnik uzyskał w tym badaniu trzeci rezultat pod względem jazdy na mokrej drodze.

 

2016:
Auto Bild, badanie drogi hamowania opon letnich 205/55 R16 – miejsce 4
Test opon letnich Auto Bild w rozmiarze 205/55 R16 – miejsce 5 – miejsce 11
Test opon letnich ADAC w rozmiarze 225/45 R17 – miejsce 9 – miejsce 9

W badaniu drogi hamowania opony letnie Uniroyala uzyskały świetnie wyniki: 35,9 m na suchej i 28,7 m na mokrej nawierzchni. Niedosyt jest tym większy, że do miejsca na podium zabrakło zaledwie 20-30 centymetrów. Ponownie jednak udało się zostawić w tyle kilka drogich modeli opon z klasy premium.

W dwóch kolejnych badaniach RainSport 3 uzyskały oceny „zadowalające”. Wyniki testu ADAC pokazują dodatkowo, że to właśnie ten bieżnik uzyskał jeden z najlepszych rezultatów (3) w kategorii: oszczędność paliwa.

 

2017:
Auto Bild, badanie drogi hamowania opon letnich 225/50 R17 – miejsce 6

Kolejne badanie drogi hamowania. Tym razem pod lupę wzięte zostały szerokie opony o wymiarach 225/50 R17. RainSport 3 musiał zmierzyć się w tym roku m.in. z nową generacją znanej serii premium: Continental PremiumContact 6. I chociaż ostatecznie tę rywalizację przegrał, uzyskał na mokrym torze wynik nie tylko lepszy od bieżnika Continentala, ale i pozostałych modeli. 34,7 metra to rezultat, który dowodzi, że opony Uniroyal zasługują na miano opon deszczowych.

 

Wady i zalety opon Uniroyal RainSport 3

rainsport-3-technologia-shark-skin

Wśród komentarzy na temat tych opon najczęściej pojawiają się pozytywne opinie dotyczące prowadzenia samochodu podczas trudnych, deszczowych warunków. Dotyczy to zarówno przyczepności oraz hamowania, jak i hałasu, oporów toczenia czy trakcji. Ponoć w dużym stopniu opona zawdzięcza swoje osiągi „skórze rekina” czyli technologii „shark skin”.

Nie raz spotkaliśmy się też z głosami, które chwalą RainSport 3 za szybkie reagowanie na zmiany warunków: susza-wilgoć, wilgoć-susza. Tego wszystkiego można się jednak spodziewać po oponach określanych mianem „deszczowych”.

Pora powiedzieć sobie zatem o wadach. Ale to, co dla jednych jest wadą opon Uniroyala, dla innych już nią nie jest. Wszystko zależy od tego, do czego chcemy je porównać. Jeśli do czołówki ogumienia z segmentu premium, to rzeczywiście mogą one pozostawiać sporo do życzenia. Ktoś, kto przerzuciłby się na nie, mógłby odczuwać lekkie zarzucanie na zakrętach i narzekać na niższy komfort akustyczny.

Nie da się jednak zaprzeczyć faktom: do im mniejszych felg opony są przeznaczone, tym słabiej wypadają pod względem efektywności paliwowej. W swojej klasie cenowej RainSport 3 jest jednak jedną z bardziej ciekawych pozycji.

 

Uniroyal RainSport 3 a Uniroyal RainSport 2

O nowych technologiach i poprawkach była już mowa. Poniższe dane pokazują natomiast, że nie były to jedynie kosmetyczne zabiegi. RainSport 3 i RainSport 2 dzieli różnica klas.

Cecha Poprawa
Opory toczenia +14%
Odporność na ścieranie +9%
Hałas +3%
Ochrona przed aquaplaningiem +1%
Prowadzenie na mokrej nawierzchni +4%
Hamowanie na mokrej nawierzchni +8%
Prowadzenie na suchej nawierzchni +2%
Hamowanie na suchej nawierzchni bez zmian
Przebieg bez zmian

 

Dla kogo opony Uniroyal RainSport 3?

Produkt dedykowany jest dla posiadaczy samochodów osobowych. Ale duża rozpiętość rozmiarów (15-21”), a także zróżnicowane indeksy nośności oraz prędkości pokazują, że nie muszą być nimi jedynie kierowcy miejscy. I nie kłóci się to z rzeczywistością. Producent zadbał o parametry, które muszą zadowolić osoby o bardzo odmiennych nawykach drogowych.

„Opona nadaje się zarówno do szybkich samochodów sportowych, w tym modeli luksusowych i pojazdów typu SUV, jak i do małych samochodów, takich jak Fiat 500 i Hyundai i20.” – Uniroyal

Przed zakupem warto jednak upewnić się, czy konkretny, poszukiwany rozmiar ogumienia spełnia nasze oczekiwania. Informacje o najważniejszych parametrach można znaleźć na etykietach unijnych, w które są wyposażone wszystkie nowe opony na rynku europejskim.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 205/55 R16 91 H)

uniroyal-rainsport-3-etykieta-unijnaEfektywność energetyczna / opór toczenia
To, do której klasy energetycznej zalicza się dana opona, zależy w głównej mierze od wysokości oporów toczenia. Większość rozmiarów RainSport 3 może pochwalić się przynależnością do wysokiej klasy „C”. Słabiej wypadają tu niestety modele do felg o średnicy 15-cali.

Przyczepność na mokrej nawierzchni
Pod tym względem opony Uniroyala mogą pochwalić się wysokimi wynikami bez względu na rozmiar. Do odpowiedniej klasy przydzielane są po zmierzeniu drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Hałas
71dB oznacza, że opony o wymiarach 205/55 R16 spełniają europejskie standardy akustyczne. Dodatkową informacją jest ilustracja po lewej stronie, mówiąca o ich przeciętnym rezultacie (2 na 3 fale).

 

Gwarancja na opony Uniroyal RainSport 3

Posiadacze opon Uniroyal RainSport 3 mogą liczyć na bardzo dobre warunki gwarancyjne. Sam okres, w którym można zareklamować produkt, to 5 lat, czyli 60 miesięcy (od daty wyprodukowania). Wyjątkiem jest sytuacja, jeśli przed upływem tego czasu dojdzie do granicznego zużycia czoła bieżnika RainSport 3. Reklamowane opony nie mogą:

  • być wcześniej naprawianie,
  • posiadać naciętego czoła,
  • być bieżnikowanie poza producentem,
  • nie posiadać czytelnego oznaczenia i europejskich homologacji.

 

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Jak przyjęły się opony Uniroyal RainSport 3?

Polskie lato to nie tylko słońce, góry i plaża w Kołobrzegu. W naszym klimacie nie jest niczym dziwnym, że po kilku letnich dniach przychodzi pora deszczów. Może dlatego opony Uniroyal RainSport 3 to właśnie w Polsce cieszą się tak dużym uznaniem i popularnością.

Odpowiednio dobrana mieszanka zapewnia bowiem szybkie reagowanie opony na zmianę warunków drogowych. Wśród głosów kierowców często pojawia się też opinia dotycząca dobrego stosunku ceny do jakości. Dziś, gdy od premiery minęło kilka lat, jest ona jeszcze lepsza!

 

Opinie użytkowników na forach

Od zawsze miałem zakodowane, że asymetryczne bieżniki są gorsze. Naprawdę nie wiem skąd mi się to wzięło, ale przez wiele lat nawet bym nie spojrzał na takie opony jak Uniroyal RainSport 3. I gdyby nie wymiana samochodu, w którym były zamontowane to pewnie jeszcze długo bym się nie przekonał jak bardzo się myliłem. Różnicę najmocniej odczuwam przy szybkiej jeździe, w momencie hamowania i przy skręcaniu. Zupełnie inna przyczepność. Teraz jakbym wrócił do symetrycznych to chyba czułbym się jak na księżycu, bez grawitacji. Testowałęm jeszcze asymetryczne opony Michelin, ale okazały się gorsze. Polecam Rain Sport 3!!!

Budowałem się za miastem, do działki nawet nie była jeszcze doprowadzona droga więc warunki niemalże terenowe. To był najlepszy test tych opon. Dziury, uskoki, wyboje, wszystko zniosły a trzeba było robić kursy nawet kilkanaście razy dziennie i to z bardzo dużym obciążeniem, błoto, nie błoto, słońce, deszcz. Sprawdziły się też przy normalnej jeździe po asfalcie, na autostradzie itd. Co tu dużo mówić, świetne opony w świetnej cenie. Gdybym miał wybierać jeszcze raz, to nawet bym się nie zastanawiał.

Mój teść kupił je którejś zimy, bo akurat była promocja. Zanim przyszło lato, zmienił samochód i opony już do nowego nie pasowały. Ale pasowały do mojego 😀 Dużych nadziei nie miałem, myślałem że może będę miał coś na zmianę, jak to się mówi, „w razie w”. No i zdarzyło się „w”, poszły mi obie opony na tylnej osi, wyminiełem na te Uniroyal Rainsport 3 (najpierw tylko te tylne). OD razu zacząłem czuć, że coś nie gra. Przód który do tej pory wydawał mi się okej, od tego czasu jakby ktoś mu założył łyżwy i wpuściłna lodowisko. Zupełnie inna klasa na mokrej nawierzchni – w sensie że te rainsport bez porównania lepsze. Za dwa tygodnie poleciałem wymienić przód i teraz mam komplet. Rewelacja. Cichutkie, twarde ale nie za bardzo i dają takie poczucie, że ma się władzę nad samochodem a nie on nad tobą. Naprawdę polecam, a teściowi dziękuję i pozdrawiam 🙂

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Twórcy opon letnich Uniroyal RainSport 3 mieli dobry pomysł i zrealizowali go znakomicie. Dzięki nim w segmencie ogumienia klasy średniej znalazła się pozycja, obok której nie może przejść obojętnie żaden typ kierowcy. Dowodem tego są zrównoważone, wysokie wyniki testów we wszystkich kategoriach, morze pozytywnych opinii i wysoki poziom sprzedaży.

 

Uniroyal RainSport 3 w pigułce:

  • Klasa – Średnia
  • Producent – Uniroyal
  • Koncern – Continental
  • Bieżnik – RainSport 3
  • Poprzednia wersja – RainSport 2
  • Następna wersja – RainSport 4 (przypuszczenie)
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny (inside, outside)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe, SUV-y, auta luksusowe, sportowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 14 do 21 cali
  • Ilość wariantów – 113
  • Sezon – Opony letnie
  • Cena – od 175 zł  (195/50 R15) do 839 zł (305/30 R19) za sztukę

 

Inne nazwy modelu RainSport 3

Inne nazwy tego bieżnika, z którymi możecie się zetknąć przeglądając Internet, fora dyskusyjne, serwisy z opiniami a nawet sklepy internetowe.

  • ReinSport 3 (litera „e” zamiast „a” w słowie „Rain”)
  • Uniroyal Rain Sport 3 (słowa „Rain” oraz „Sport” pisane oddzielnie)
  • Uniroyal Rainsport3 (numer wersji „3” pisany bez spacji)
  • RainSport III (wersja pisana cyframi rzymskimi)

 

Zobacz również:

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.
5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *