Data publikacji:

Brak płynu wspomagania kierownicy – objawy

Mało kto wyobraża sobie dzisiaj codzienną jazdę samochodem bez wspomagania kierownicy, choć dawniej było to zupełnie normalne. Dzisiaj jednak niemal każde auto, które kupujemy, wyposażone jest fabrycznie we wspomaganie kierownicy i nikogo to nie dziwi. Ten układ jednak też wymaga kontroli i aby działał sprawnie, niezbędny jest m.in. płyn do wspomagania kierownicy. W przypadku kiedy niektóre elementy ulegają awarii, gdy płynu jest zbyt mało czy ulega znacznemu zanieczyszczeniu, mogą pojawić się problemy w lekkim operowaniu kierownicą, co z kolei może skutkować poważniejszymi awariami. Warto wówczas podjąć właściwe działania, uzupełnić odpowiedni płyn wspomagania kierownicy i dalej cieszyć się bezproblemową jazdą. Aby jednak to zrobić, warto wiedzieć kilka istotnych rzeczy w tym zakresie. Jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać i po czym poznać, że tej substancji w układzie faktycznie brakuje?
Przeczytaj również: Ranking wycieraczek samochodowych.
brak płynu wspomagania kierownicy objawy

Za co odpowiada płyn do wspomagania kierownicy?

Wspomaganie kierownicy znacznie ułatwiło prowadzenie pojazdu. Aby jednak takie udogodnienie mogło funkcjonować w naszych samochodach, niezbędne jest stosowanie oleju, lub płynu do wspomagania kierownicy. Substancja ta jest nośnikiem siły, z jaką kręcimy kierownicą, i to właśnie ona stanowi bardzo ważny element całego wspomagania. Jeżeli nie stosowalibyśmy żadnego płynu, siła ta przenoszona byłaby właściwie bezpośrednio na koła.
Ze wspomaganiem jednak możliwe jest działanie specjalnej pompy, która zwiększa ciśnienie płynu i przez to także siłę, dzięki której koła zmieniają kierunek jazdy. Dzięki temu kręcenie kierownicą odbywa się za znacznie mniejszą siłą, niż rzeczywiście jest ona potrzebna, aby koła mogły skręcać. Większość pracy wykonuje więc za nas pompka.
Jeżeli jednak układ staje się nieszczelny lub płyn do wspomagania kierownicy traci swoje właściwości, pojawia się problem. Oddziałuje to bezpośrednio na cały układ wspomagania. Płyn pełni także funkcje smarujące i w związku z tym zmniejsza bezpośrednio tarcie w mechanizmach układu. W efekcie ubytek tej substancji nie tylko wpływa na zmniejszenie komfortu jazdy, ale przyspiesza też zużycie poszczególnych elementów układu.

Brak płynu wspomagania kierownicy – objawy

W samochodach wcześniej czy później każdy z elementów ulega wyeksploatowaniu. Może zdarzyć się także sytuacja, kiedy nastąpi brak płynu wspomagania kierownicy. Objawy takiego stanu są dość charakterystyczne i nigdy nie należy ich bagatelizować. Jedną z najbardziej charakterystycznych oznak ubytku płynu wspomagania kierownicy jest jego wyciek. Odczuwalne jest także wyraźne zwiększenie oporu na kierownicy oraz wyraźnie głośniejsza praca pompy wspomagania. Szczególnie słychać to podczas wykonywania maksymalnego skrętu pojazdem.
Ponadto zbiornik, w którym znajduje się płyn do wspomagania kierownicy, jest zawsze oznaczony na korku wlewu znakiem graficznym. Na jego wewnętrznej stronie umieszczona jest miarka. Za jej pomocą można sprawdzić poziom substancji oraz jej charakterystyczny kolor. Jeżeli barwa płynu odbiega od tej, jaka została wlana na początku użytkowania, jest to sygnał, że czas wymienić płyn do wspomagania kierownicy na nowy.
Jednak aby płyn do wspomagania wymagał wymiany, nie trzeba czekać na jego specjalne zanieczyszczenie czy też szczególną awarię. Jest to jedna z substancji eksploatacyjnych i powinna być wymieniana regularnie raz na 2–3 lata czy też po przejechaniu ok. 100 000 kilometrów. Nie ma tu szczególnego znaczenia, czy wlany został płyn najlepszej jakości, czy tańszy produkt. Wymiana takiej substancji nie jest trudna i z tym zadaniem poradzi sobie większość kierowców, także w przydomowym garażu.

Jak i gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy?

Znając odpowiedź na pytanie, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy i jak to zrobić, można kompleksowo zadbać o układ wspomagania bez pomocy mechanika w zaledwie kilka chwil. Aby wymienić tę substancję, potrzebna nam będzie duża strzykawka, a także zbiornik na stary płyn oraz rękawiczki ochronne. W pierwszej kolejności należy odpiąć od pompy wspomagania wąż powrotny, który znajduje się przy zbiorniczku wyrównawczym. Następnie przygotowujemy pojemnik na stary płyn i opróżniamy układ poprzez wypchnięcie starego płynu.
Następny krok to kręcenie kołem kierownicy przy wyłączonym silniku od punktu skrajnego do skrajnego. Należy też kontrolować poziom płynu wspomagania tak, aby nie spadł on poniżej minimum. Następnie ubytek płynu wspomagania kierownicy trzeba uzupełnić nowym tak, aby nie zabrakło go w układzie, ponieważ może skutkować to zapowietrzeniem całego układu. Czynność należy wykonywać tak długo, aż nowo uzupełniony płyn zacznie spływać.
Po tej czynności dopinamy wąż z powrotem do zbiorniczka, a następnie uzupełniamy do maksimum. Następnie należy zapalić silnik i kręcić kołami. Jeżeli stan płynu zacznie spadać, trzeba zgasić silnik i ponownie dolać płyn do maksimum. Kiedy płyn wspomagania zacznie utrzymywać się na równym poziomie, procedurę należy zakończyć.

Płyn do wspomagania kierownicy – czy można mieszać?

Wielu kierowców zastanawia się, jaki zastosować płyn do wspomagania kierownicy, czy można mieszać różne jego rodzaje i kolory. Najczęściej kwestia ta zależy od producenta danej substancji. Zazwyczaj to, czy można mieszać płyn do wspomagania kierownicy, zależy nie tyle od koloru, co od składu płynu. Najlepiej jest jednak zastosować ten sam produkt. Jeżeli zostaną zmieszane płyny o różnych składach, zazwyczaj ich właściwości zostają utracone i taka mieszanka musi zostać wymieniona.
Istnieje jednak płyn, który można zastosować wraz z produktem rekomendowanym do danego układu. Jest to produkt za specjalnym uszczelniaczem. To płyn K2 PSF STOP LEAK. Płyn ten ma specjalne właściwości, dzięki którym można usunąć nieszczelności związane z funkcjonowaniem układu. Specjalne dodatki w nim zawarte wydłużają też żywotność całego układu wspomagania, poprawiają jego sprawność i chronią przed awariami. Można go bezpiecznie łączyć z innymi płynami do wspomagania.
Choć na co dzień nie zwracamy dużej uwagi na układ wspomagania kierownicy i takie płyny eksploatacyjne, jak choćby płyn do wspomagania kierownicy, warto mieć ten aspekt na względzie. Ewentualna wymiana takiej substancji jest łatwa, nie zabiera zbyt wiele czasu i nie generuje dużych kosztów. Może natomiast zapobiec znacznie poważniejszym awariom, takim jak zatarcie pompy czy też zużycie elementów uszczelniających. Ich wymiana może generować znacznie poważniejsze koszty naprawy i spory przestój czasowy w użytkowaniu pojazdu.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!