Data publikacji:

Czym jest car wrapping i dlaczego się go stosuje? 

Jeżeli interesowałeś się tematem pielęgnacji lub tuningu auta, istnieje duża szansa na to, że zetknąłeś się pojęciem car wrappingu. Technika ta pozwala stosunkowo szybko i niedrogo zmienić wygląd karoserii samochodu, a także zabezpieczyć jej lakier przed zabrudzeniami i uszkodzeniami fizycznymi. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat car wrappingu. 
car wrapping
Car wrapping jest coraz popularniejszą praktyką wśród posiadaczy samochodów w naszym kraju. Jest to stosunkowo nieskomplikowany zabieg wykorzystywany zarówno przez właścicieli prywatnych samochodów, jak i przedsiębiorstwa posiadające firmowe pojazdy transportowe i osobowe. 
Najprościej ujmując, technika polega na pokryciu karoserii samochodu kolorową lub zadrukowaną folią samoprzylepną. W ten sposób w możemy błyskawicznie zmienić wygląd samochodu, modyfikując jego kolor, a także aplikując różnego rodzaju grafiki lub napisy. Folią pokrywać można też wyłącznie wybrane elementy auta, takie jak maska lub drzwi. 
Car wrapping oryginalnie stosowany był przez kierowców wyścigowych oraz fanów tuningu. Obecnie jest używany przede wszystkim w celach marketingowych. Jest bardzo lubiany przez przedsiębiorców, pozwala bowiem pokryć firmowe auto wysokiej jakości grafiką promocyjną. Jest też stosowany np. przez spółki komunikacji miejskiej, które foliami reklamowymi pokrywają np. tramwaje i autobusy. Dzięki atrakcyjnej cenie wrappingiem interesuje się również wielu zwykłych kierowców, którym marzy się np. zmiana koloru samochodu, ale nie mają pieniędzy na bardzo kosztowną wizytę u lakiernika. 

Car wrap – rodzaje dostępnych folii na auto

Folie używane w car wrappingu możemy podzielić na trzy rodzaje, a różnią się one trwałością oraz odpornością na czynniki zewnętrzne. Należy pamiętać, że nawet najlepsze folie z czasem mogą zacząć pękać lub się kruszyć, zwłaszcza jeżeli są wystawione na działanie wody, soli oraz bardzo wysokich i niskich temperatur.
Folie monomeryczne są najtańszym rozwiązaniem, materiał ten jednak jest najbardziej wrażliwy na czynniki zewnętrzne i najmniej trwały. Polecany jest przede wszystkim w krótkich kampaniach promocyjnych. Nie poleca się ich prywatnym właścicielom aut osobowych.
Folie polimeryczne są najczęściej stosowane w samochodach osobowych, odznaczają się większą trwałością i przy odpowiedniej pielęgnacji mogą służyć z powodzeniem przez wiele lat. 
Folie wylewane są najdroższe. Poza wysoką trwałością charakteryzują się też bardzo dużą elastycznością, idealnie nadają się do pokrywania dużych krzywizn, nie kruczą się bowiem i nie odkształcają.

Folie na auto – jakie mają zalety i wady?

Zalety rozwiązania
  • Folia nie niszczy lakieru i zabezpiecza go przed zabrudzeniami, zarysowaniami i korozją.
  • Folia pozwala względnie szybko i tanio zmienić kompletnie wygląd pojazdu. 
  • Samochodowe folie są doskonałym narzędzie marketingowym, promującym firmę lub konkretne produkty. 
  • Wady rozwiązania
  • Nakładanie folii jest dość trudne, wymaga odpowiedniej precyzji i dodatkowych narzędzi pomocniczych (np. suszarki). Profesjonalne oklejenie auta wykonają tylko specjaliści.
  • Folia z czasem będzie tracić kolor, a pod wpływem pogody i zmiennej temperatury, zacznie kruszyć się i pękać, co dotyczy zwłaszcza najtańszych okładzin.
  • Samochodów pokrytych folią nie powinno czyścić się w myjniach automatycznych. Właścicielom auta pozostaje ręczne zmywanie zabrudzeń. Folię należy też regularnie polerować, do czego używa się specjalnych środków pielęgnacyjnych. 
  • Folia może przebarwiać się po kontakcie z benzyną, olejami samochodowymi i innymi środkami chemicznymi. 
  • Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Michał Kułakowski