Data publikacji:

Do czego służy ceramizator?

Ceramizator lub ceramizer to nazwa opisująca rodzinę specjalistycznych płynów eksploatacyjnych przeznaczonych do silników spalinowych różnego typu, które montowane są w motocyklach, skuterach, pojazdach osobowych, ciężarowych, a także w sprzęcie mechanicznym, takim jakim jak kosiarki czy piły łańcuchowe. Preparaty stosuje się podczas wymiany oleju silnikowego, a ich celem jest zregenerowanie jednostki napędowej i zminimalizowanie ryzyka jej uszkodzeniu podczas codziennego użytku.
ceramizator
Nawet najbardziej zadbane silniki z czasem ulegają naturalnemu zużyciu, które skutkuje powstaniem drobnych uszkodzeń w jego wnętrzu. Są one bezpośrednim wynikiem wysokich przeciążeń i tarcia, na które wystawione są poszczególne elementy napędu. W szczególności narażone są tutaj tłoki i cylindry.
Uszkodzenia przyjmują postać mikropęknięć i rys pojawiających się na powierzchni metalowych części silnika. Choć nie są one widoczne gołym okiem, są w stanie zakłócać pracę napędu, a także przepływ i spalanie mieszanki paliwowej. Wpływa to tym samym na spadek wydajności pojazdu, a co za tym idzie, koszty jego eksploatacji. 
Podstawowym zabezpieczeniem przed wymienionymi problemami jest oczywiście stosowanie wysokiej jakości oleju silnikowego, który zmniejsza tarcie pomiędzy poszczególnymi częściami napędu. Preparat należy regularnie wymieniać, korzystając przy tym z dobrej jakości markowych produktów przystosowanych do naszego napędu. Musimy sobie jednak zdawać sprawę z tego, że nawet najlepszy olej na ochroni silnika w stu procentach. Z tego powodu wielu kierowców chętnie sięga po ceramizatory/ceramizery, dolewając je do silnika w trakcie standardowej wymiany lub uzupełniania oleju silnikowego.

Jak działa ceramizator?

Ceramizator cieszy się opinią środka o prawie magicznym działaniu, który jest w stanie nie tylko zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami, ale również zregenerować już mocno wyeksploatowaną jednostkę napędową, zastępując często bardzo drogie zabiegi konserwacyjne przeprowadzane w warsztacie samochodowym. Jeżeli poznamy zasady działania środka, zrozumiemy, że jego działanie w rzeczywistości jest ograniczone. 
W składzie ceramizera znajduje się specjalnie dobrana mieszanka substancji aktywnych, które w połączeniu z olejem silnikowym tworzą warstwę zabezpieczającą wszystkie metalowe powierzchnie napędu. Preparat wypełnia opisane już mikropęknięcia, wżery, spieczenia i rysy, zmniejszając ryzyko nadmiernego tarcia, które zakłóca proces spalania. Tak powstała powłoka zabezpieczająca zwiększa też twardość metalowych części, a tym samym ich trwałość. 
Wbrew panującemu przekonaniu, ceramizatory mają przede wszystkim zadanie zapobiegawcze. Producenci radzą korzystać z nich przed wystąpieniem widocznych problemów ze zużyciem silnika, takich jak nadmierne dymienie z rury wydechowej, głośna praca, zwiększony pobór paliwa i obniżona moc napędu. Preparaty poprawią stan zużytego silnika, ale tylko gdy jego wnętrze zostanie dokładnie przeczyszczone i będziemy korzystać z wysokiej jakości oleju silnikowego. Nie spodziewajmy się drastycznych zmian na lepsze, ponieważ jedynym skutecznym rozwiązaniem występujących usterek jest pełen remont silnika przeprowadzony przez doświadczonego specjalistę. 
Ponadto należy podkreślić, że ceramizatory nie działają od razu po ich zaaplikowaniu. Proces powstawania powłoki ochronnej jest dość długi i wymaga przejechania od około dwustu do nawet ponad tysiąca kilometrów (spodziewany czas utwardzenia się warstwy zabezpieczającej jest podawany na opakowaniu produktu). Z tego powodu środek najlepiej dodawać w trakcie operacji całkowitej wymiany oleju. 
Powłoka ochronna nie utrzymuje się oczywiście na stałe. To, jak długo będzie nam służyła, zależy nie tylko od typu środka, ale także stylu jazdy, wieku silnika, a także czynników środowiskowych. Większość wytwórców podaje, że ceramizer działa do czasu przejechania od około dziesięciu tysięcy do nawet ponad siedemdziesięciu tysięcy kilometrów. Po przekroczeniu dystansu musimy ponownie zaaplikować środek. 

W jakich silnikach można stosować ceramizatory?

Ceramizatory można stosować w dowolnych typach silników spalinowych. W sprzedaży znajdziemy środki dla tradycyjnych napędów benzynowych, a także ceramizery diesla oraz produkty przeznaczone do samochodów korzystających z LPG. Preparat może być używany w standardowych silnikach wolnossących, jak i jednostkach z turbodoładowaniem. Przed kupnem zawsze jednak warto zapoznać się z instrukcją producenta zawierającą najważniejsze informacje co do sposobu użycia i przechowywania.

Jak stosować ceramizator?

Ceramizatory sprzedawane są w postaci płynnej i wlewa się je w tym samym miejscu co olej silnikowy. Jak już zaznaczyliśmy, przed zakupem należy dokładnie zapoznać się z opisem produktu oraz jego docelowym przeznaczeniem (napęd Diesla lub benzynowy itd.). Koniecznie zwracamy również uwagę na to, jaką ilość preparatu aplikujemy – jest ona uzależniona od pojemności silnika, a także stopnia jego zużycia/przebiegu. Im wartości te są wyższe, tym więcej mieszanki dolewamy do oleju. Dla ułatwienia większość ceramizatorów dostępna jest w opakowaniu o pojemności odpowiadającej przeciętnej zalecanej porcji. 

Alternatywne zastosowanie ceramizatora

Ceramizery z powodzeniem chronią także inne części mechaniczne samochodu. Chodzi tutaj o skrzynie biegów, układy wspomagania kierownicy itd. Dodaje się go wraz ze smarem w przeznaczonym do tego miejscu dozowania.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski