Data publikacji:

Citroen Jumper. Jaki silnik wybrać?

Citroen jest francuskim producentem samochodów osobowych, dostawczych oraz sportowych. Marka powstała w 1919 roku w Paryżu i od tamtej pory stale się rozwija produkując coraz to nowsze modele samochodów. Cieszą się bardzo dużym powodzeniem w rodzimym kraju, ale także poza granicami Francji nie można powiedzieć o nich złego słowa. Zła passa i stereotypy z początki XXI wieku zostały dawno zatarte i wymienione na nowe, niezawodne egzemplarze Citroena.
citroen jumper
Wśród najpopularniejszych modeli Citroena jest między innym Citroen Jumper, który jest zarazem jednym z najdłużej produkowanych modeli tej marki. Pierwszy raz światło dzienne ujrzał w 1994 roku wypierając popularną wtedy wersję Citroena C25 i od tamtej pory produkowany jest nieprzerwanie do teraz. Swoją pierwszą przemianę przeszedł w 2006 roku, kiedy to zaprezentowana została druga generacja tego samochodu. Utrzymuje się ona do dziś.
W ostatnich latach na rynku motoryzacyjnym pojawiła się trzecia odsłona kultowego modelu Citroena, jednak dotyczyła ona głównie silników Diesela, a sam model przeszedł gruntowny lifting, który nadał mu nie tylko charakteru, ale przede wszystkim dostosował samochód do aktualnych standardów. Jakie są dostępne silniki Citroen Jumper, który z nich jest najbardziej polecany i z jakimi typowymi usterkami muszą zmagać się kierowcy?

Citroen Jumper – jednostki silnikowe

Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest wiele jednostek silnikowych popularnego francuza jakim jest Citroen Jumper. Poniżej przedstawiamy listę dostępnych pojemności i mocy silnika dla tego konkretnego modelu.
Silniki benzynowe:
  • silnik benzynowy 2.0 o mocy 110 KM;
  • silnik benzynowy 2.0 NaturalPower (CNG) o mocy 97 KM;
  • silnik benzynowy 2.0 (LPG) o mocy 110 KM;
  • Powyższe silniki zasilane CNG, czy LPG wychodziły fabrycznie wyposażone w instalacje do tego przygotowane. Nie ma więc problemu ze źle dopasowaną instalacją, czy problemami z synchronizowaniem pracy silnika.
    Silniki Diesela:
  • silnik Diesela 1.9D o mocy 69KM;
  • silnik Diesela 1.9TD o mocy 90KM;
  • silnik Diesela 2.0HDI o mocy 80KM;
  • silnik Diesela 2.2HDI o mocy 84KM;
  • silnik Diesela 2.5D o mocy 110KM;
  • silnik Diesela 2.5TDI o mocy 116KM;
  • silnik Diesela 2.8TDI o mocy 109KM;
  • silnik Diesela 2.8HDI o mocy 87KM;
  • silnik diesela 2.8i dTD o mocy 122KM;
  • Silniki Diesela trzeciej generacji po 2014 roku:
  • silnik Diesela 2.2 HDI o mocy 140 i 165KM;
  • silnik Diesela 2.0 BlueHDI o mocy 130 i 163KM;
  • Citroen Jumper – typowe usterki

    Francuskie marki kojarzyć się mogą z dużą awaryjnością i usterkami. Wiele się zmieniło od dawnych lat i stereotypy na temat Citroena powoli odchodzą w niepamięć. Jednak warto znać kilka typowych objawów i usterek, które spotykają znaczną część posiadaczy Citroena Jumpera tak, aby nie dać się zaskoczyć.
    Typowymi awariami w opisywanym modelu jest przede wszystkim problem z tylnym zawieszeniem. Jest to szczególnie ważne, ponieważ Citroen Jumper to auto typowo dostawcze. Tylna część zawieszenia jest bardzo podatna na dziury i nierówności. Przeładowanie auta, czy mało ostrożna jazda skutkować może częstą wymianą podzespołów zawieszenia tylnego.
    Kolejną wadą wynikającą z częstej eksploatacji jest tylna blacha mocowania zawiasów drzwi. Ciągłe otwieranie i zamykanie, często z nadmierną siłą przyczynia się do jeszcze większego osłabienia, konstrukcyjnie słabego już elementu.
    Wielu kierowców zauważa problemy z oświetleniem tylnej części pojazdu, a konkretnie oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej. Wynika to z faktu, że kostka elektryczna znajdująca się w drzwiach podatna jest na działanie temperatury oraz uderzenia drzwi spowodowane ich zamykaniem. Po kilku mocniejszych trzaśnięciach, czy przy niższej temperaturze pojawia się problem z żarówką tylnej rejestracji. Na ten problem trzeba zwracać uwagę, gdyż nieprawidłowo działające oświetlenie narazić nas może na wysoki mandat, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

    Citroen Jumper – polecane jednostki silnikowe

    Ciężko wskazać jedną, najlepszą jednostkę. Na pewno dominują nowoczesne silniki trzeciej generacji Jumpera, które produkowane są niezmiennie od 2014 roku. Jednak patrząc na typowe usterki, nie często spotyka się awarie silnika. Wszystkie jednostki pracują bardzo podobnie, a wybór najlepszej powinien być uwarunkowany indywidualnymi potrzebami.
    Kwestia wyboru zależeć powinna od ekonomiczności, mocy i przystosowania auta do pracy. Jeżeli służy nam do częstego jeżdżenia po mieście z niewielkim ładunkiem – lepiej sprawdzą się Diesle 2.0 o mniejszej mocy, które są bardzo oszczędne. Jeżeli jednak pokonujemy dalekie trasy albo przewozimy towar doładowując auto po dach, nie warto nadwyrężać mniejszych pojemności, lepiej skupić się na jednostkach od 2.2 TDI/HDI i większych.
    Zdjęcie: Envato Elements