Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia na etykiecie opony?

Autor: Łukasz Wulkanista
opona

Charakterystyczne etykiety umieszczane na oponach towarzyszą nam już od 1 listopada 2012 roku. Co ważne wszystkie modele sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być oznaczone informacją na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu. Zobacz, jak czytać etykietę opony.

Z jakiego powodu Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie obowiązkowych etykiet? Z założenia chodziło o ułatwienie konsumentom znalezienia produktów lepiej dostosowanych do ich potrzeb. Łatwa do odczytania informacja pozwala bowiem wśród różnych modeli ogumienia szybciej wybrać te o parametrach najbardziej zbliżonych do oczekiwań stawianych przez klienta.

Jednak czy każda opona objęta jest przepisami o etykietowaniu? Nie. Umieszczoną w widocznym miejscu informację o parametrach ogumienia znajdziemy na oponach do samochodów osobowych, SUVów, dostawczych, ciężarowych oraz modeli przeznaczonych do naczep czy przyczep. Etykietować nie trzeba opon bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, zapasowych, do aut zabytkowych i z kolcami do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1 października 1990 roku. Obowiązkowi nie podlegają również modele posiadające indeks prędkości niższy niż 80 km/h oraz przeznaczone do montażu na obręczach o średnicy do 25,4 cm oraz powyżej 63,5 cm.

Czy informacje na etykietach opon są jednak wartościowym źródłem informacji?

Badania przeprowadzana się zazwyczaj w różnych ośrodkach i w praktyce ich wyniki mogą nieco rozmijać się ze stanem faktycznym. Niemniej jednak dane z nalepki to jedna z pierwszych informacji, na którą warto zwrócić uwagę przy wybieraniu opon do swojego auta. Czego zatem dowiemy się z etykiety opony?

Opory toczenia (efektywność energetyczna)

W zależności od konstrukcji, rodzaju mieszanki czy rzeźby bieżnika, opona może stawiać różny opór nawierzchni. To zaś wpływa na zużycie paliwa podczas jazdy oraz emisję dwutlenku węgla. Pokonywanie oporów toczenia pochłania niemal 1/5 paliwa i dlatego właśnie unijnym rozporządzeniem nakazano umieszczać informację o efektywności energetycznej RRC. Opony klasyfikuje się w siedmiu klasach oznaczonych literami od A do G (od najbardziej do najmniej ekonomicznych). Klasy D nie stosuje się w przypadku opon do aut osobowych.

Ich test przeprowadza się zwykle na specjalnie skalibrowanych maszynach toczących, a wyniki podaje się w wartościach wyrażonych w kilogramach na tonę masy pojazdu. Dla opon z najwyższą klasą A wartość ta powinna być niższa niż 6,5 kg/t, podczas gdy ogumienie z kategorii G wykazuje opory większe niż 12,1 kg/t.

Co to oznacza w praktyce? Różnica pomiędzy najlepszą oraz najsłabszą klasą efektywności energetycznej wynosić mogą nawet 7,5%. A zatem w przypadku auta, które na oponach klasy A spalają 8l/100 km, po zamianie ogumienia na model z klasy G, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 0,6l na 100km. Różnica jest znaczna i wpływa zarówno na środowisko naturalne, jak i na rachunki.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Jednym z najbardziej kluczowych parametrów każdego ogumienia jest zdolność hamowania na mokrej nawierzchni. W tym wypadku opony również klasyfikowane są w skali oznaczonej A, B, C, E i F. Klasy D i G nie są stosowane w odniesieniu do aut osobowych. Usunięcie kategorii D było w tym wypadku zabiegiem mającym na celu niejako wymuszenie na producentach próbę osiągnięcia minimum klasy C.

Test bazuje na porównaniu badanej opony do modelu referencyjnego. Wykonuje się go na specjalnym torze pokrytym warstwą wody. Po zmierzeniu drogi hamowania od 80 km/h do całkowitego zatrzymania zestawia się wynik z danymi opony referencyjnej.

Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni poważnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nawet kilka metrów różnicy będzie mieć kluczowe znaczenie w krytycznej sytuacji dla uniknięcia kolizji czy utrzymania się na drodze. Dla auta jadącego z prędkością 80 km/h różnica w drodze hamowania na pokrytej wodą drodze może wynosić (dla opon kategorii A i F) nawet 18 metrów.

Hałas zewnętrzny

Na etykiecie unijnej musi zostać umieszczona także informacja o głośności opon, czyli poziomie hałasu zewnętrznego generowanego w czasie jazdy. Podaje się ją w decybelach i dodatkowo przydziela się ogumieniu jedną z trzech kategorii głośności.

Oznaczenie ma postać znaczka, na którym lokuje się od jednej do trzech fal. Co one oznaczają? Otóż rozporządzenia unijne narzucają aktualny limit hałasu oraz ilość fal. Dlatego też w oznaczeniu określa się, jak wygląda różnica pomiędzy nimi i faktyczna głośność zewnętrzna opony. I tak:

  • 1 fala oznacza, że dany model generuje hałas o co najmniej 3 dB niższy niż ustalony limit,
  • 2 fale oznaczają, iż opona mieści się w założonej normie (generuje hałas na poziomie limitu lub niższym do 3 dB),
  • 3 fale zarezerwowane są dla bieżników głośniejszych niż założony limit.

Czy mowa tu o dużych różnicach? Zdecydowanie tak. Poziom głośności w decybelach liczony jest w skali logarytmicznej, co oznacza, że nawet niewielka różnica ma spory wpływ na komfort jazdy. Wzrost o 3 dB to w praktyce dwukrotne podniesienie poziomu hałasu zewnętrznego.

dywaniki welurowe czy gumowe

Dywaniki welurowe czy gumowe – które lepiej sprawdzą się w twoim aucie?

2025-03-17
Wybór odpowiednich dywaników samochodowych ma duży wpływ na komfort i trwałość wnętrza pojazdu. Do wyboru są dywaniki gumowe i welurowe, które różnią się między sobą pod względem funkcjonalności, estetyki i łatwości pielęgnacji. Zrozumienie ich zalet i wad pomoże Ci podjąć decyzję, które będą lepiej pasować do Twoich potrzeb.
jaki pistolet lakierniczy do 500 zł

Jaki pistolet lakierniczy do 500 zł?

2025-03-12
Pistolet lakierniczy to jedno z narzędzi, których nie może zabraknąć nie tylko w warsztacie samochodowym. Równie doskonale sprawdza się do malowania ścian czy sufitu w mieszkaniu lub domu, ogrodzeń i innych prac, które chcesz sobie ułatwić i przyspieszyć. Jeżeli będziesz używać sprzętu po raz pierwszy, to nie musisz od razu wydawać przysłowiowej fortuny. Zamiast tego zdecyduj się na funkcjonalny model w korzystnej cenie. Jaki pistolet lakierniczy do 500 zł wybrać? Dowiedz się, czytając ten artykuł!
bagażnik dachowy

Jak wybrać bagażnik dachowy lub box? Wszystko, co musisz wiedzieć

2025-03-10
Zbliża się dłuższy rodzinny wyjazd? A może planujesz właśnie wypad na narty i obawiasz się, że nie zmieścisz wszystkiego w samochodzie? Żaden problem! Właśnie z myślą o takich sytuacjach powstał bagażnik dachowy, dzięki któremu zyskujesz jeszcze więcej przestrzeni do przewożenia niezbędnych rzeczy. Co wziąć pod uwagę w trakcie jego zakupu? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!
dpf co to

Co to jest filtr DPF i jak dbać o jego żywotność?

2025-03-10
Filtr DPF to jeden z istotnych elementów odpowiadających za poprawne działanie układu napędowego w pojazdach z silnikami Diesla. Element ten odpowiada przede wszystkim za oczyszczanie spalin opuszczających auta – zatrzymuje wiele szkodliwych związków chemicznych i cząstek stałych przed przedostaniem się do powietrza.
silnik wankla

Czym jest silnik Wankla?

2025-03-07
Spalinowe silniki Wankla pozostają pewnym kuriozum ze względu na to, jak rzadko spotykane są w autach jeżdżących po naszych drogach. Ich konstrukcja różni się znacząco od standardowych modeli montowanych w większości samochodów, od małych modeli miejskich, przez ciężarówki, po luksusowe modele sportowe. Tłumaczymy, co wyróżnia silniki Wankla, czemu nie cieszą się one większą popularnością, a także jakie mają najważniejsze wady i zalety.
czujniki parkowania

Jakie czujniki parkowania? Jak wybrać odpowiedni zestaw do swojego samochodu?

2025-03-05
Bezpieczne zaparkowanie pojazdu jest jednym z bardziej stresujących zadań, jakie stoi przed kierowcami, zwłaszcza jeżeli na co dzień poruszają się po miejskich ulicach.