Data publikacji:

Co to jest fading hamulców i czym grozi?

Tak zwany fading hamulców to zjawisko obniżające ich skuteczność, które jest bezpośrednim wynikiem specyficznych akcji podejmowanych przez kierowcę, a także warunków panujących na drodze oraz złego stanu technicznego auta. W przekonaniu wielu kierowców pojawia się ono wyłącznie podczas agresywnej i niebezpiecznej jazdy, co nie jest jednak do końca prawdę. Doświadczyć mogą go bowiem również na własnej skórze osoby preferujące ostrożne poruszanie się po jezdni. 
Mechanic doing inspection of the brake system

Zjawisko fadingu hamulców – co to?

Fading hamulców tłumaczymy na polski jako „zanik hamulców”. Jak sama nazwa wskazuje, jest to zjawisko obniżające sprawność systemu hamulcowego auta. Mogą się z nim zetknąć wszyscy kierowcy, ponieważ wynika ze splotu wielu okoliczności. Co więcej, nie unikniemy go nawet wtedy, gdy zasiadamy za kierownicą najbardziej nowoczesnych lub sportowych aut. Najczęściej doświadczają go jednak kierowcy sportowi, wyczynowi, a także amatorzy szybkiej i bardzo dynamicznej jazdy.
Fading jest bezpośrednim wynikiem rozgrzania się klocków i tarcz hamulcowych powyżej normalnego poziomu. Zazwyczaj zaczyna być on odczuwany po tym, gdy elementy te osiągną temperaturę ponad 200 stopni Celsjusza. Pod wpływem gorąca pomiędzy tarczą a klockami powstaje swoista poduszka skompresowanego i gorącego gazu, który uniemożliwia pełne dociśnięcie obu części, co negatywnie wpływa na skuteczność hamowania. Utrzymujący się w systemie gaz może dodatkowo rozgrzać tarczę lub klocki, zwiększając ryzyko i stałego uszkodzenia. 

Fading hamulców – główne przyczyny

Fading ma wiele przyczyn, które często nakładają się na siebie, dlatego warto zdawać sobie sprawę z najważniejszych z nich.
  • Stare lub zniszczone tarcze i klocki – jeżeli samochód ma starte i zużyte klocki oraz tarcze hamulcowe, części te mają tendencję do szybszego przegrzewania się, ponieważ nie są w stanie odpowiednio szybko wypromieniować ciepła. Sprzyja to więc ryzyku doświadczenia fadingu nawet przy stosunkowo normalnej jeździe. 
  • Uszkodzenie układu hamulcowego – ryzyko fadingu powstaje też na skutek uszkodzenia systemu hamulcowego, np. poprzez nadmierne tarcie klocków i tarczy albo problemy z przepływem płynu hamulcowego.
  • Nadmierne obciążenie samochodu – fading hamulców może się pojawić w momencie, gdy prowadzimy przeładowany ponad normę pojazd. Dodatkowy ciężar obciąża zawieszenie i zmusza hamulce do bardziej intensywnej pracy, co z kolei przekłada się na wyższą niż normalnie temperaturę. 
  • Niepoprawna i lekkomyślna jazda – poza wspomnianą już intensywną i szybką sportową jazdą, wymagającą pokonywania ostrych zakrętów, warto wymienić tu też próby wykonywania trików drogowych, zwłaszcza driftu. W przypadku przeciętnych kierowców fading pojawia się bardzo często podczas zjazdu z dużych wzniesień z nieustannie przyciśniętym pedałem hamulca. Dotyczy to zwłaszcza krętych górskich tras. Nie ma tutaj znaczenia, z jaką prędkością się poruszamy – nawet podczas ostrożnego i powolnego zjazdu z aktywnym hamulcem tarcze i klocki są nieustannie wystawione na przeciążenia i tarcie.
  • Niewłaściwie felgi – felgi odgrywają znaczącą rolę w odprowadzaniu ciepła z układu hamulcowego. Modele wykonane z niewłaściwych materiałów lub o zamkniętej konstrukcji utrudniają to zadanie. 
  • Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Michał Kułakowski