Data modyfikacji:

Falken Azenis FK510

Autor: Łukasz Wulkanista

Z marką Falken po raz pierwszy zetknąłem się podczas oglądania transmisji z 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring w Niemczech. Gdy po raz drugi spotkałem te opony, już na naszym rodzimym podwórku, postanowiłem przyjrzeć się im bliżej. Czy opony zza oceanu mają szansę spełnić oczekiwania polskich kierowców? Sprawdziłem to na przykładzie modelu Falken Azenis FK510. Na początku trzeba warto też wspomnieć, że marka Falken pochodzi z Japonii i jest związana z koncernem Sumitomo. Jest ona mocno zakorzeniona także na rynku amerykańskim. Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Sumitomo chciało wypromować swoje opony o najwyższych osiągach na wymagającym rynku USA. W związku z tym na początku lat 80. XX powołał do życia markę Falken, która w krótkim czasie odniosła ogromny sukces i zaczęła cieszyć się popularnością nie tylko wśród zwykłych kierowców, ale też wśród profesjonalistów. Z czasem opony Falken trafiły też do Europy.

Falken Azenis FK510, fot. Falken

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie

Rozwiązania technologiczne

Prezentowany model w kwestii technologicznej ma bardzo wiele do zaoferowania. Na rynku pojawił się na początku 2016 roku, a więc jest to świeży i nowoczesny projekt. Producent wymienia aż 8 technologii, które znalazły zastosowanie w oponach Falken Azenis FK510:
  • TENSION CONTROL TECHNOLOGY - środkowa część ściany bocznej jest bardziej elastyczna, co absorbuje wstrząsy i zwiększa stopień kontroli nad samochodem.
  • ADAPTIVE CONSTANT PRESSURE (ACP) PATTERN DESIGN - lepszy rozkład nacisków na powierzchni bieżnika poprawia stabilność podczas manewrowania i skraca drogę hamowania.
  • SWITCHBACK SIPING - specjalny kształt poprzecznych rowków usprawnia odprowadzanie wody i prowadzenie na mokrej nawierzchni podczas jazdy na wprost i po łuku.
  • WIDE SHOULDER BLOCKS - szerokie bloki na barku opony (bocznej strefie bieżnika) poprawiają przyczepność podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
  • 4D NANO DESIGN TREAD COMPOUND - mieszanka gumowa z nano cząsteczkami zapewnia doskonała przyczepność, odporność na zużycie i zmniejsza stopień nagrzewania się opony.
  • HYBRID UNDERTREAD CAP PLY - wykorzystanie aramidowych i nylonowych materiałów w opasaniu zapewnia sztywność i stabilność przy bardzo wysokich prędkościach.
  • VARIABLE SIPE DEPTH - zróżnicowana głębokość nacięć zapewnia elastyczność opony przy jednoczesnym zachowaniu jej sztywności.
  • FOUR CIRCUMFERENTIAL GROOVES - cztery szerokie rowki obwodowe usprawniają odprowadzanie wody i chronią przed aquaplaningiem.

Oferta

Lista dostępnych rozmiarów oraz wariantów bieżnika. Pozycje różnią się m.in. indeksami prędkości, nośności, wzmocnieniem oraz etykietą unijną.

Gdzie kupić najtaniej? Sprawdź ceny!

Sprawdź aktualne ceny i porównaj ofertę ponad 35 sklepów internetowych z oponami. Zobacz gdzie kupisz opony Falken Azenis FK510 w najlepszej cenie. Pamiętaj również aby zweryfikować czy wybrany sklep oferuję darmową dostawę oraz czy płatność przy odbiorze lub przelew błyskawiczny nie generują dodatkowych kosztów. Darmowy transport proponuje około 40% sklepów internetowych z oponami. Podczas zakupów warto zwracać uwagę na koszt całkowity transakcji, a nie tylko na cenę samego produktu.

Średnica felgi - 17 cali

215/45 R17 91Y XL MFS
E A 69dB
225/45 R17 94Y XL
C A 69dB
225/50 R17 98Y XL
C A 69dB
235/45 R17 97Y XL MFS
E A 69dB
245/40 R17 95Y XL MFS
E A 69dB
245/45 R17 99Y XL MFS
E A 69dB

Średnica felgi - 18 cali

225/35 R18 87Y XL MFS
E A 69dB
225/40 R18 92Y XL
E A 69dB
225/45 R18 95Y XL
C A 69dB
225/45 R18 95Y
C A 71dB
235/40 R18 95Y XL
E A 69dB
235/45 R18 98Y XL MFS
C A 69dB
245/35 R18 92Y XL MFS
E A 69dB
245/40 R18 97Y XL
E A 69dB
245/45 R18 100Y XL
C A 69dB
245/45 R18 100Y
C A 71dB
245/50 R18 104Y XL MFS
C A 69dB
245/50 R18 104Y
C A 71dB
255/35 R18 94Y XL MFS
E A 70dB
255/40 R18 99Y
C A 71dB
255/40 R18 99Y XL MFS
E A 70dB
255/45 R18 103Y
C A 70dB
265/35 R18 97Y XL MFS
-
275/35 R18 99Y XL MFS
-
275/40 R18 103Y
C A 71dB
285/35 R18 101Y XL MFS
E A 71dB

Średnica felgi - 19 cali

225/35 R19 88Y XL MFS
E A 69dB
225/40 R19 93Y
C A 71dB
225/40 R19 93Y XL MFS
E A 69dB
225/45 R19 96Y XL MFS
E A 69dB
235/35 R19 91Y XL
E A 69dB
235/40 R19 96Y XL MFS
E A 69dB
235/45 R19 99Y XL MFS
E A 69dB
235/55 R19 105Y XL MFS
-
245/30 R19 89Y XL MFS
E A 69dB
245/35 R19 93Y XL MFS
E A 69dB
245/40 R19 98Y
C A 71dB
245/40 R19 98Y XL MFS
E A 69dB
245/45 R19 102Y XL MFS
E A 69dB
255/30 R19 91Y XL MFS
E A 70dB
255/35 R19 96Y
C A 71dB
255/35 R19 96Y XL MFS
E A 70dB
255/40 R19 100Y XL MFS
E A 70dB
255/45 R19 104Y XL MFS
C A 70dB
265/30 R19 93Y XL MFS
E A 70dB
265/35 R19 98Y XL MFS
E A 70dB
275/30 R19 96Y XL MFS
E A 70dB
275/35 R19 100Y
C A 71dB
275/35 R19 100Y XL MFS
E A 70dB
275/40 R19 105Y XL MFS
-
285/30 R19 98Y
E A 71dB
285/35 R19 103Y XL MFS
-

Średnica felgi - 20 cali

225/35 R20 90Y XL MFS
E A 69dB
235/30 R20 88Y XL MFS
E A 69dB
235/35 R20 92Y XL MFS
E A 69dB
245/30 R20 90Y XL MFS
E A 69dB
245/35 R20 95Y XL MFS
E A 69dB
245/40 R20 99Y XL MFS
-
245/45 R20 103Y
-
255/30 R20 92Y XL MFS
E A 70dB
255/35 R20 97Y XL MFS
E A 70dB
255/40 R20 101Y XL MFS
C A 70dB
255/50 R20 109Y XL MFS
-
265/30 R20 94Y XL MFS
E A 70dB
275/30 R20 97Y XL MFS
E A 70dB
275/35 R20 102Y XL MFS
E A 70dB
285/25 R20 93Y XL MFS
E A 71dB
285/30 R20 99Y XL MFS
E A 71dB
285/35 R20 104Y XL MFS
-
295/25 R20 95Y XL MFS
E A 71dB
295/30 R20 101Y XL MFS
E A 71dB

Średnica felgi - 21 cali

245/35 R21 96Y XL MFS
E A 69dB
255/30 R21 93Y XL MFS
E A 70dB
265/35 R21 101Y XL MFS
-
295/30 R21 102Y XL MFS
E A 71dB

Wyniki w testach opon

Prezentowany model od daty swojej rynkowej premiery wziął udział w kilku testach opon, a jego wyniki można uznać za bardzo dobre. W roku 2017 został sprawdzony między innymi przez dziennikarzy magazynu "Auto Bild". Testowane były wówczas opony w rozmiarze 225/50 R17. Falken Azenis FK510 wypadł w tym teście doskonale zajmując drugie miejsce. W tymże roku opona ta została również wzięta pod lupę przez redakcję specjalnego wydania "Auto Bild Sportcars". W rozmiarze 235/35 R19 wypadła równie dobrze i zajęła 4. pozycję. W pozostałych testach z 2017 roku model zajął odpowiednio 5. miejsce w teście "Auto Motor und Sport" (245/45 R18) oraz 6. miejsce w dodatkowym sprawdzianie opon UHP przeprowadzonym przez "Auto Bild" (245/40 R18). Rok wcześniej Azenis FK510 został przetestowany między innymi przez organizację GTU (5. miejsce w rozmiarze 225/45 R17), magazyn "Auto Express" (7. miejsce w rozmiarze 225/40 R18) oraz czasopismo EVO (9. miejsce w rozmiarze 235/35 R19).
Miejsce Organizator Nazwa testu Ocena Rok
2 miejsce Auto Bild Test opon letnich 225/50 R17 TOP 2 2017
4 miejsce Auto Bild Test opon letnich 235/35 R19 Szczególnie polecana 2016
5 miejsce GTU Test opon letnich 225/45 R17 Bardzo polecana 2016
5 miejsce Auto Motor und Sport - (AMS) Test opon letnich 245/45 R18 Szczególnie polecana 2017
6 miejsce Auto Bild Test opon letnich 245/40 R18 Polecana 2017
7 miejsce Auto Express Test opon letnich 225/40 R18 Polecana 2016
9 miejsce EVO Test opon letnich 235/35 R19 Polecana 2016

Wady i zalety

Omawiany przeze mnie model został wyposażony w asymetryczną rzeźbę bieżnika. Tego typu bieżnik uznawany jest za najbardziej zaawansowany technologicznie i często znajduje zastosowanie właśnie w oponach o wysokich osiągach przeznaczonych do luksusowych i sportowych samochodów. Technologie technologiami, ale warto także przybliżyć wady i zalety takiego rozwiązania. Wady:
  • wyższa cena,
  • stosunkowo najmniejsza odporność na zjawisko ząbkowania,
  • problem z kołem zapasowym (będzie ono pasować tylko na lewą lub prawą stronę samochodu; wynika to ze specyfiki montażu opon asymetrycznych),
  • problem z krzyżowym przekładaniem kół (nie jest możliwe bez przekładania opon na felgach).
Zalety:
  • doskonałe prowadzanie podczas pokonywania zakrętów przy dużej prędkości,
  • sprawne odprowadzanie wody - wysoka odporność na zjawisko aquaplaningu,
  • dobre tłumienie wibracji powstających podczas jazdy,
  • wolniejsze i bardziej równomierne zużycie w porównaniu do innych bieżników,
  • atrakcyjny wygląd.

Etykiety na oponie

Parametry, które uzyskały opony Falken Azenis FK510 na unijnych etykietach potwierdzają deklarację producenta co do osiągów tego modelu. W przykładowym rozmiarze 215/45 R17 91 Y opona może pochwalić się klasą "A" (najwyższą) w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni. W kwestii oporów toczenia jest gorzej (klasa "E"), ale jak już wspominałem, w przypadku tego typu opon ma to drugorzędne znaczenie. W kwestii hałasu zewnętrznego jest bardzo dobrze - 1 fala i 69dB to doskonały wynik. Etykiety pokazują, że Falken Azenis FK510 to opony bardzo bezpieczne i całkiem ciche.

Gwarancja na opony Falken Azenis FK510

Gwarancja udzielana przez producenta na prezentowany model jest dość standardowa i w porównaniu z innymi wypada przeciętnie. Kupując opony Falken otrzymujesz oczywiście zapewnienie, że stajesz się właścicielem opon sprawnych i charakteryzujących się dobrą jakością. Okres gwarancji wynosi 2 lata i jest liczony od daty zakupu opon. Nie jest to może jakiś długi czas (wielu producentów daje dłuższe gwarancje), ale można go uznać za wystarczający, bo jeśli opony będą faktycznie miały jakieś wady fabryczne, to z pewnością ujawnią się one dużo szybciej. Jeśli zareklamujesz swoją oponę, a reklamacja zostanie uznana, to otrzymasz nowy produkt lub rekompensatę uzależnioną od stopnia zużycia wadliwej opony.

Co o modelu Azenis FK510 myślą kierowcy?

Omówiłem już kwestie technologiczne. Teraz warto przyjrzeć się opiniom kierowców na temat opon Falken Azenis FK510. Na potrzeby artykułu wybrałem dwie moim zdaniem najlepiej oddające charakterystykę tego produktu.
"Bardzo dobre opony, porównywalne do tych z najwyższej półki. Świetnie trzymają na mokrym, dają poczucie kontroli nad samochodem. Mam nadzieję, że nie zużyją się zbyt szybko, ale chyba i tak kupię je ponownie".
"Kupiłem te opony razem z samochodem (Audi). Nie mam do nich zastrzeżeń, można na nich jeździć trochę szybciej bez obawy o jakąś groźną sytuację. Nie sprawiają żadnych kłopotów podczas ruszania, hamowania czy pokonywania zakrętów. Zimą oczywiście na nich nie jeździłem, ale w innych warunkach dają radę niezależnie od tego jakie one są".

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

Podsumowanie

Za zakupem opon Falken Azenis FK510 przemawia praktycznie wszystko. To nowoczesna konstrukcja, która spełni oczekiwania wymagających kierowców i ich samochodów. Opona dobrze wypada na etykietach, jest pozytywnie oceniania przez klientów i może pochwalić się bardzo dobrymi wynikami w testach. Co więcej, spośród innych opon z segmentu UHP (o sportowych osiągach) wyróżnia je też atrakcyjna cena. Jeśli więc jesteś właścicielem samochodu o dużej mocy i poszukujesz dobrych opon na lato, ale jednocześnie nie chcesz przepłacać, to Azenis FK510 będzie doskonałym wyborem.

Falken FK510 widok z czoła

Falken Azenis FK510 w pigułce:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Falken
  • Koncern – Falken
  • Bieżnik – Azenis FK510
  • Poprzednia wersja – Azenis FK452
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 2 lata od daty zakupu
  • Średnica felgi – od 17 do 21 cali
  • Ilość wariantów – 66
  • Sezon – opony letnie
  • Cena – od 294 zł za sztukę (215/45 R17)

Inne nazwy modelu Azenis FK510

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w sieci. Nie jest tego dużo, ale na pewno wymienione odmiany często spotkacie na forach czy w sieciach społecznościowych.
  • Falken Azenis FK 510 (ze spacją po "FK")
  • Falken FK510 (bez słowa "Azenis")
  • Azenis KF510 (czeski błąd "KF" zamiast "FK")
  • FK510 Azenis (odwrotna kolejność)
Zobacz również:

7 komentarzy
  1. Erc | 09.07.2018 14:17
    Swietne zestawienie. dziękuję. Zastanawiam się nad tą oponą do Opla Insigni 170 KM. Jakie są opinie "w branży" o tej oponie? Chodzi mi np. o łatwość wyważenia, dostępność w serwisach w razie potrzeby nagłej wymiany/dokupienia w sytuacjach awaryjnych.
  2. Lolo | 02.06.2018 15:33
    Bez sensu skoro sa asymetryczne to maja oznaczenie inside i outside(nawet na zdjęciach w internecie jest widoczny napis inside i outside) A nie strzalke jak opony kierunkowe. Wiec zawsze jak bedzie dobrze zalozona na felge z napisem outside na zewnątrz to mozna ja zalozyc gdziekolwiek. Tak samo z zapasem, założona prawidlowo moze byc użyta na każdym kole. A co za tym idzie mozna ja krzyżowac pod warunkiem ze wszystkie 4 kola mamy w takim samym rozmiarze. Druga sprawa w tabelce podałeś ze zajela 4 miejsce w 2013 roku a wczesniej ze wyszla na rynek w 2016. Chyba ze w polowie artykułu zacząłeś pisac o innym modelu opony.
    1. Łukasz Wulkanista | 05.06.2018 14:57
      Dziękuję za znalezienie chochlika, oczywiście chodziło o test w rozmiarze 2016 roku. Poprawione.
  3. Bart | 19.04.2018 09:24
    czy autor, albo ktoś z czytających może zestawić te opony z nowymi falkenami Ziex ZE310 ? mam wybór, do nie mocnego, ale dużego i ciężkiego auta. zastanawiam się co wybrać
    1. Łukasz Wulkanista | 05.06.2018 14:58
      Proszę bardzo: https://wulkanista.pl/falken-ziex-ze310-ecorun/
  4. Mariusz | 18.10.2017 08:09
    Kupiłem Audi A6 sprowadzone prosto z Niemiec z tymi oponami ( opony półroczne) Po przeczytaniu artykułu wiem że " niemiec" wiedział co zakłada :) Wrażenia z jazdy wzorowe. Prowadzenie , tłumienie, przyczepność na bardzo wysokim poziomie.
  5. V90 CC | 15.07.2017 07:26
    kupiłem na próbę zamiast montowanych fabrycznie w V90 Cross Country P Zero w rozmiarze R20 245/45 z oznaczeniem VOL/PNCS - te Pirelli to absolutny koszmar. Wibrują na kierownicy, notorycznie ściągają pomimo nienagannej geometrii, a wyważenie tych opon jest bardzo trudne (pewnie z powodu wklejonej do środka gąbki!). Właściwości jezdne więcej niż przeciętne. Przy ostrym hamowaniu i wchodzeniu w zakręt wrażenie jest takie jakby samochód jechał na plastelinowych kołach. Stabilność żadna. Pirelli mają 13k przebiegu i wygladają na mocno zużyte.. Oczekuję, że Falken Azenis 510 w tym samym rozmiarze będzie sztywniejszy, a przede wszystkim prosty!!! Napiszę więcej jak chwilę na nich pojeżdżę.
vredestein ultrac pro

Nowa opona letnia Vredestein Ultrac Pro

2024-03-22
Vredestein to holenderska marka specjalizująca się w produkcji opon samochodowych. Produkty Vredestein to najwyższa klasa jakości. Nie bez powodu zaliczane są do tego wąskiego, elitarnego grona opon klasy premium. Vredestein specjalizuje się we wszystkich rodzajach opon samochodowych, od sezonowych aż po całoroczne.
continental sportcontact 7

Opony Continental SportContact 7 – charakterystyka, opinie, testy

2023-12-11
Opony Continental Supersport 7 to najnowocześniejszy model ogumienia zaprezentowany przez niemiecki koncern oponiarski. Jest to produkt najwyższej klasy jakości, klasyfikowany jako UUHP, czyli najwyższa klasa pod względem osiągów i właściwości jezdnych. Jest to flagowy model opon Continental o przeznaczeniu głównie do samochodów sportowych, tuningowanych i elektrycznych. Pozwala na jazdę na najwyższym poziomie, zapewniając rewelacyjną przyczepność i bardzo dobre prowadzenie.
apollo aspire 4G

Opony letnie Apollo Aspire 4G – charakterystyka, opis, testy

2023-07-24
Opony letnie Apollo Aspire 4G - charakterystyka, opis, testy Wybór dobrych opon to gwarancja bezpieczeństwa, komfortu i ciszy w kabinie podczas jazdy. Ogumienie Apollo Aspire 4G to produkt, który poleca ponad 90% kierowców, mających z nimi styczność. Do tego nie da się im odmówić niskiej ceny, dobrej mieszanki gumowej oraz zadowalającego wyboru rozmiarów. Są to opony budzące dość duże zainteresowanie. Dowiedz się, jakie wyniki otrzymały w testach oraz jakie są ich parametry.
austone sp 802

Opony letnie Austone SP 802 – charakterystyka, opis, testy

2023-07-22
Opony letnie Austone SP 802 - charakterystyka, opis, testy Austone to dość rozpoznawalna, zagraniczna marka, która produkuje opony klasy ekonomicznej. W jej asortymencie każdy znajdzie coś dla siebie, a w niektórych recenzjach wręcz rekomenduje się rezygnację z opon np. segmentu średniego na ich rzecz, pod warunkiem pasującego do tego ogumienia stylu jazdy kierowcy. W dzisiejszym artykule omówimy model Austone SP 802 – jego parametry, dostępne rozmiary czy posiadane certyfikaty. Dowiedz się, czy warto zdecydować się na ogumienie Austone SP 802.
nankang ns2r

Opony Nankang NS-2R – charakterystyka, opinie, testy

2023-07-20
Opony Nankang NS-2R – Charakterystyka, opinie, testy Większość kierowców poszukuje modeli opon, które będą zapewniać doskonałą przyczepność w trudnych warunkach oraz na różnych nawierzchniach. Szczególnie cenionym parametrem jest zachowanie ogumienia podczas jazdy na nierównościach. Tymczasem nieco odmiennymi kryteriami kierować się będą właściciele aut sportowych, którzy preferują dynamiczną jazdę po utwardzonych nawierzchniach. W tym przypadku kluczowym parametrem jest przyczepność, a także osiągi na suchej nawierzchni. Wśród wielu modeli opon dostępnych na rynku motoryzacyjnym znajduje się m.in. propozycja Nankang NS-2R. Sprawdź, co warto wiedzieć o tej marce, czy klasa ekonomiczna ogumienia to dobry wybór do auta sportowego i jak wypadają w testach i opiniach warianty opon Nankang NS-2R 235 35 r19, Nankang NS-2R 195 50 r15 czy Nankang NS-2R 215 45 r17.
nankang ar 1

Opony Nankang AR-1 – charakterystyka, opinie, testy

2023-07-19
Opony Nankang AR-1 – charakterystyka, opinie, testy Na rynku motoryzacyjnym znajduje się ogromny wybór ogumienia. To nie tylko kwestie rozmiarów i typów opon z podziałem ze względu na sezonowość, ale też różne klasy ogumienia i szeroki wybór producentów. Wśród poszukiwanych produktów znajdują się nie tylko opony przeznaczone do komfortowej jazdy codziennej, ale też ogumienie do jazdy modelami aut sportowych. W takim przypadku niezwykle ważna jest przyczepność do nawierzchni i możliwość uzyskania jak najlepszych osiągów na utwardzonych trasach i torach. Wśród wielu różnych propozycji znajdują się m.in. letnie opony sportowe Nankang AR-1. Sprawdź, czym charakteryzują się takie modele opon jak Nankang AR-1 195 50r15, Nankang AR-1 225 40r18 czy produkty z serii Nankang Sportnex AR 1.