Data modyfikacji:

Jakie felgi do auta VW Passat B5?

Volkswagen Passat B5 to bardzo popularne w Polsce tanie auto rodzinne. Model ten miał swoją premierę w 1996 roku i przetrwał na rynku aż do roku 2005. Z założenia jest to samochód wygodny i przestronny, a jednocześnie tani w eksploatacji. Występuje w ogromnej gamie silników: 11 benzyniaków oraz 9 rodzajów diesla. Wybierając felgi do Volkswagena Passata B5, musimy wiedzieć, że nie wszystkie modele tego auta mają jednakowe rozmiary.
felgi do auta VW Passat B5

Umiejscowienie oznaczeń na feldze

W praktyce nie istnieją żadne przepisy regulujące umiejscowienie oznaczeń na felgach. Uzależnione jest to w znacznej mierze od marki felg, ich rodzaju i konstrukcji. Felgi aluminiowe z reguły znakowane są w miejscach mało widocznych (by nie psuć estetycznego wrażenia felgi), najczęściej na ramionach lub w okolicach otworu centralnego. W przypadku felg stalowych oznaczenia najczęściej znajdują się na ich czołowej części i dlatego są dość dobrze widoczne.

Jak czytać oznaczenia felg?

Objaśnienie poszczególnych symboli na feldze najlepiej przedstawić na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że znajduje się na niej oznaczenie 7Jx15 ET 45 (felga do Passata B5 1,6i). Cyfra 7 wskazuje na szerokość felgi podaną w calach, litera J to profil kołnierza felgi, 15 – średnica felgi (również w calach), ET oznacza osadzenie wyrażone w milimetrach.
W autach Volkswagen Passat B5 rozstaw śrub to 5 × 112. Oznacza to, że koło montowane jest za pomocą pięciu śrub, a odległość pomiędzy otworami ułożonymi przeciwstawnie wynosi 112 milimetrów. Rozmiary felg przeznaczone do tego samochodu to 15, 16, 17, 18 i 19, w zależności od modelu i roku jego produkcji. W Passacie B5 stosuje się felgi stalowe, aluminiowe i strukturalne. Te ostatnie wykonane są też ze stali, ale można do nich dopasować specjalnie dedykowane kołpaki, które sprawią, że koła upodobnią się do felg aluminiowych.

Jakie felgi do naszego Passata B5?

Jeżeli bardzo nam zależy na dobrym wyglądzie auta, to zdecydujmy się na założenie znacznie droższych felg aluminiowych. Koła z tego typu felgami wyglądają bardzo elegancko, a jednocześnie gwarantują odpowiednią wentylację układu hamulcowego. Felgi aluminiowe absorbują ciepło wytwarzane przez układ hamulcowy w czasie jazdy, a tym samym tworzą wydajny system chłodzenia. Są one jednak droższe w eksploatacji i mniej odporne na obciążenia i różne urazy mechaniczne.
Znacznie tańszym rozwiązaniem dla naszego Passata B5 mogą okazać się felgi strukturalne. Z reguły produkowane są one z dość grubymi pięcioma ramionami, pomiędzy którymi widoczne są tarcze hamulcowe i zaciski. Felgi strukturalne wykonywane są ze stali i w związku z tym mają większą wytrzymałość na obciążenia dynamiczne oraz urazy mechaniczne.
Kolejną zaletą zastosowania felg strukturalnych jest niewątpliwie ich „odporność” na kradzież. Jest to efektem przymocowania kołpaków do samochodu przy pomocy śrub mocujących koło. Wyrwanie „na siłę” takiego kołpaka równa się jego zniszczeniu, a odkręcanie całego koła jest raczej czasochłonne, zwłaszcza gdy właściciel pojazdu zainwestuje w zakup specjalnych śrub zabezpieczających przed kradzieżą.
Felgi stalowe są propozycją dla osób przedkładających właściwości praktyczne nad wygląd zewnętrzny samochodu. Po pierwsze, tradycyjne felgi stalowe są znacznie tańsze od ich strukturalnych i aluminiowych odpowiedników. Po drugie zaś, stalówki to felgi najbardziej odporne na obciążenia statyczne (obciążenie ładunkiem), jak i dynamiczne (najechanie na wysoki krawężnik itp.). Felgi stalowe można zamaskować, używając w miarę tanich kołpaków, niekoniecznie oryginałów przeznaczonych do VW Passata B5.
Zdjęcie: Envato Elements
Olga Sadowska
Olga Sadowska

Magister Dziennikarstwa i Medioznawsta na UW. Na co dzień zajmuję się szeroko pojętym marketingiem ze szczególnym uwzględnieniem SEO. W wolnych chwilach pochłaniam ogromną liczbę książek o różnorakiej tematyce. Miłośniczka kotów, jazdy na rowerze, karaoke i wakacji nad polskimi jeziorami.