Data publikacji:

Jaka jest prawidłowa głębokość bieżnika opon letnich?

Bieżnik w oponach pełni najważniejszą funkcję. Jego kształt, wielkość, ułożenie i konstrukcja wpływają na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Rzeźba bieżnika i nacięcia na nim są odpowiedzialne za odprowadzanie wody z powierzchni styku, przyczepność, przenoszenie obciążeń czy tłumienie drgań. Podczas projektowania i produkcji bieżnik jest ściśle analizowany pod względem prawidłowości kształtu, technologii i jakości. Jednak jego najważniejszym parametrem, z punktu widzenia kierowców, jest głębokość. Decyduje ona o zachowaniu opony na drodze, skuteczności hamowania czy wytrzymałości całej opony. Utrzymywanie opony w dobrej kondycji pozwala na jej dłuższe użytkowanie w sposób prawidłowy, a co za tym idzie – bezpieczny. Bieżnik jest elementem ogumienia, który zużywa się podczas eksploatacji, dlatego niezmiernie ważne jest jego kontrolowanie. Jak sprawdzić głębokość bieżnika i jaka jest jej prawidłowa wartość w oponach letnich?
głębokość bieżnika opon letnich

Prawidłowa głębokość bieżnika opon letnich

Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem, który informuje nas, w jakim stanie są dane opony, jest bieżnik. Z jego użyciem sukcesywnie spada przyczepność, zwiększa się podatność na zjawisko aquaplaningu podczas deszczu oraz spada wytrzymałość całej konstrukcji.
Minimalna głębokość bieżnika opony to temat dość kontrowersyjny. Świadczy o tym fakt, że co najmniej trzy czynniki wpływają na tę informację. Pierwszy z nich to regulacje prawne i zapisy dotyczące budowy pojazdu oraz jego dopuszczenia w ustawach i kodeksach.
Kolejna sprawa to zalecenia producentów, które są bardziej rygorystyczne, niż te wynikające z przepisów prawa. Trzeci zaś to doświadczenie i odczucia własne kierowców, którzy na ten temat wyrabiają sobie swoje zdanie. Oczywistym jest, że ten ostatni nie może być punktem odniesienia, jednak dobra sugestia może wiele pomóc w tej sprawie.
Z przepisów prawa wynika, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż ta wyznaczona przez oznaczenie TWI (Wskaźnik Zużycia Opony), które znajduje się na ogumieniu. Wynika to z warunków technicznych pojazdu i jest najniższą dopuszczalną wartością. Jeżeli oznaczenie to nie zostało wyznaczone na oponie, prawo mówi o dopuszczalnej głębokości bieżnika opon samochodów osobowych, która powinna wynosić co najmniej 1,6 mm, a w przypadku ciężarówek czy autobusów – minimum 3 mm.
Zalecenia producentów są bardziej restrykcyjne i wymianę opon zalecają znacznie wcześniej. Wynika to z prawa rynku, jednak zdecydowanie wpływa to na jakość i poprawę przyczepności. Producenci zgodnie stwierdzają, że opony samochodowe na sezon letni powinny osiągać minimalną dopuszczalną grubość na poziomie do 3 mm. Opony poniżej tej wartości gwałtownie tracą swoje parametry i dużo szybciej się zużywają, dlatego zalecana jest wymiana modelu na nowy.
W związku z tym, że opona zużywa się podczas eksploatacji, zaleca się częste kontrolowanie poziomu grubości bieżnika. Żeby to zrobić, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu, wystarczającym miernikiem do pomiaru głębokości może być suwmiarka, dedykowany, mały miernik bieżnika czy kawałek zapałki, na której zaznaczymy głębokość.
Należy pamiętać, że bieżnik powinno badać się po całym obwodzie opony. Pozwoli to oszacować średnią grubość bieżnika, a także zobrazuje, czy bieżnik w naszych oponach zużywa się równomiernie. Nierówne wycieranie się gumy może być spowodowane różnicami ciśnienia w oponach, złą geometrią zawieszenia, wadą opony lub złym jej wyważeniem przy wymianie.
Zachęcamy do częstego kontrolowania grubości bieżnika opon letnich. Dbanie o dobrą kondycję opon i ich częsta kontrola znacznie poprawiają poziom bezpieczeństwa i pozwalają na użytkowanie ich na najwyższym poziomie bez obaw o nagłe utraty właściwości.
Zdjęcie: Envato Elements