Opony przeznaczone do motocykli, podobnie jak te samochodowe, muszą być prawidłowo napompowane i eksploatowane, aby zapewniały odpowiednie bezpieczeństwo i umożliwiały komfortową jazdę. Stopień napompowania kół należy regularnie sprawdzać i ewentualnie spadki ciśnienia uzupełniać. Jaki jest prawidłowy stopień napompowania opon do motocykli? Jakie wartości powinny nas interesować, na co zwracać uwagę przy dobieraniu odpowiedniego ciśnienia do naszego jednośladu?
Opona jest jedynym elementem motocykla, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Odpowiedni stopień napompowania opony pozwala na bezpieczne i prawidłowe użytkowanie, a skompresowany wewnątrz gaz zapewnia brak styku felgi z nawierzchnią i prawidłowe ugięcie opony. Każdy pojazd, czy to jednoślad, czy samochód osobowy, porusza się na niewidzialnych, najczęściej gazowych poduszkach, które bardzo często pełnią dodatkowo funkcje poduszek bezpieczeństwa.
Wyższe ciśnienie w oponach, tym samym ich większa twardość i sztywność, przydają się szczególnie podczas turystycznej jazdy, kiedy jedziemy z pasażerem lub przewozimy większe ilości bagażu. Potrzebne jest to, aby tylne koło mogło przenieść zadane obciążenia i bezpiecznie dowieźć nas do celu. Bardziej miękka gazowa poduszka powietrzna sprawdzi się lepiej w motorach typu cross czy enduro. Niższe ciśnienie zapewni większe ugięcie opony, tym samym lepsze dopasowanie opony do nawierzchni poprzez zwiększenie powierzchni styku. Jakie ciśnienie dobrać do naszego motocykla? Jakie są wady i zalety każdego z rozwiązań?
Sprawdź także, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych
Zaaplikowanie większego ciśnienia do opon naszego motocykla sprawi, że ogumienie w czasie pokonywania trasy znacznie mniej się odkształca. Co to znaczy? Opony są sztywniejsze i zapewniają mniejsze opory toczenia. Przekłada się to na znacznie szybszą jazdę, a przede wszystkim na niższe spalanie, co jest niewątpliwie zaletą. Sztywniejsza opona lepiej poradzi sobie z przenoszeniem sił i momentów z napędu na koła i dalej na nawierzchnię. Poprawi to też stateczność i precyzję kierowania.
Wspomniany wcześniej niższy stopień ugięcia to też mniejsza powierzchnia styku opony z drogą oraz niższy komfort (bardziej odczuwalne nierówności nawierzchni). Mniejsza powierzchnia styku to też mniejszy stopień nagrzewania się opony. Wydawać się może, że to dobry znak, jednak zbyt niska temperatura opony znacznie wpływa na pogorszenie jej przyczepności. Bardziej odczuwalne nierówności to też znacznie obciążenie dla konstrukcji i elementów mechanicznych samego motocykla. Zwiększone drgania powodują szybsze zużywanie się części amortyzacyjnych i podzespołów sterowania motocykla.
Niższe, niż zalecane przez producenta, ciśnienie w oponach to większy stopień ugięcia opony, co pozytywnie wpłynie na wspomniane wcześniej rozgrzewanie się mieszanki i powierzchnię styku opon z nawierzchnią. Zapewni to większy komfort jazdy i skuteczniejsze tłumienie drgań. Jednak ma to też swoje wady. Po pierwsze spalanie. Zbyt małe ciśnienie gwałtownie podnosi opory toczenia, które regulują poziomem spalania.
Kolejna sprawa to znacznie mniejsza precyzja samego prowadzenia. Opony zbyt miękkie powodują pogorszenie stateczności i łatwości kierowania, tym samym wymagają od kierującego użycia większej siły do manewrowania pojazdem. Zbyt niskie ciśnienie to też przyspieszone zużycie się opon. Wydawać się może, że powoduje to lepszą przyczepność, jednak razem z tym faktem idzie szybsze wycieranie się bieżnika opon, przez co opony znacznie wcześniej stracą swoje właściwości. Ponadto opona zbyt bardzo rozgrzana (przegrzana) jest bardziej podatna na trwałe odkształcenia (rozosiowanie) i mechaniczne uszkodzenia.
Jedynym słusznym rozwiązaniem, które gwarantuje optymalizację zużywania się ogumienia oraz dostateczną wartość oporów toczenia jest stosowanie się do zaleceń producenta. Pozwoli to uzyskać złoty środek między ekonomicznością, a bezpieczeństwem. Zapewni prawidłowe prowadzenie motocykla, odpowiednie przyleganie opony do nawierzchni i prawidłowe nagrzewanie się mieszanki gumowej w oponach. Aspekt bezpieczeństwa jest niezwykle ważny, szczególnie podczas częstej, szybszej jazdy motocyklem. Średni poziom wartości ciśnienia w oponach przedniej i tylnej różni się od siebie, a szacuje się następująco:
Są to uśrednione dane bazujące na najczęstszych zaleceniach producentów dotyczących poziomu napompowania opon motocykla. Stosowanie się do tych zaleceń pozwoli dłużej cieszyć się jazdą na jednym komplecie opon nie tracą aspektów bezpieczeństwa.
Zimą, ze względu na niższe temperatury i różnice w sprężeniu gazu zaobserwować można spadki ciśnienia w oponach. Najlepiej kontrolować je w miarę regularnie, a na pewno uzupełnić przed wiosną. Warto zaopatrzyć się w dobrej jakości manometr i kompresor, gdyż, jak wykazują liczne badania, kompresory dostępne na stacjach benzynowych posiadają dość spore wahania wartości ciśnienia, co może spowodować mało precyzyjne uzupełnienie gazu w oponach motocykla. W sytuacji, kiedy nie mamy swojego sprzętu, a zależy nam na dokładnej kontroli wartości ciśnienia i uzupełnienia ewentualnych braków warto udać się na stację wulkanizacyjną, gdzie profesjonalna obsługa pomoże z zaistniałym problemem.
Wyjątkiem od ogólnie stosowanych wartości ciśnienia są motocykle o specyficznym przeznaczeniu. Mowa tu konkretnie o motorach typu enduro, cross czy przeznaczonych do wyścigowej jazdy po torze. Sportowcy często wykorzystują mechaniczne właściwości nagrzewania się opon do poprawy precyzji sterowania i osiągania wyższych prędkości, często manipulując poziomem ciśnienia gazu w oponach.
Jazda po drogach publicznych różni się od tej na specjalistycznym torze, dlatego stosowanie się do sportowych warunków może nie sprawdzić się poza torem, a kierującego narazić na konsekwencje związane z bezpieczeństwem lub eksploatacją motocykla. Tak samo zmiana ciśnienia w oponach przydatna jest w motocyklach przeznaczonych do jazdy poza drogami utwardzonymi, gdzie często spotyka się liczne przeszkody, zjazdy czy strome podjazdy, często na grząskim gruncie. Odpowiedni dobór ciśnienia opon powinien być zgodny z zaleceniami producenta, instrukcją obsługi oraz zastosowaniem i przeznaczeniem motocykla.