Data publikacji:

Jaki interfejs do opla, forda czy mercedesa?

Interfejsy diagnostyczne to specjalne urządzenia, z których na co dzień korzystają serwisanci i mechanicy, pozwalające sprawdzić najważniejsze parametry funkcjonowania samochodu oraz wykryć wiele nieprawidłowości niewidocznych na pierwszy rzut oka. Obecnie na zakup tego sprzętu może pozwolić sobie każdy kierowca i nie jest on już domeną profesjonalistów, co pozwala zaoszczędzić na wizytach w warsztacie. Radzimy, jaki interfejs wybrać do najpopularniejszych marek aut. 
jaki interfejs do opla

Jak działa interfejs diagnostyczny do auta?

Interfejs diagnostyczny odczytuje informacje dostarczane przez komputer pokładowy samochodu, który pobiera je z wielu różnych czujników zamontowanych w kluczowych miejscach układu napędowego, hamulcowego itd. Dane wyświetlane są najczęściej pod postacią kodów powiązanych z konkretnymi usterkami, więc do ich odczytania niezbędna jest odpowiednia legenda właściwa dla konkretnych modeli samochodów i ich marek. Urządzenie podpinane jest zawsze do uniwersalnego gniazda OBD, które zamontowane jest w większości pojazdów i przeznaczone wyłącznie do przeprowadzania jego diagnostyki. Ma ono 16-pinowe złącze i tradycyjnie umieszcza się je w łatwo dostępnym dla serwisanta miejscu, najczęściej tuż przy kierownicy. 

Jaki interfejs do forda, opla, mercedesa?

Ponieważ wszystkie samochody korzystają z tego samego standardu OBD, interfejs do forda, toyoty, mercedes lub opla nie musi być dopasowany do konkretnej marki pojazdu. Oznacza to, że możemy kupić dowolne urządzenie, ale nie oznacza, że pomiędzy produktami dostępnymi w sprzedaży nie ma znaczących różnic. 
Interfejsy diagnostyczne mogą przyjmować różne kształty i rozmiary. Tradycyjne urządzenia wyposażone są w kabel OBD oraz główną jednostkę z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, przyciskami pozwalającymi na przegląd opcji i zapisywanie danych. Zaletą tego rodzaju sprzętu jest to, że możemy wykonać diagnostykę w dowolnym miejscu. Obsługa urządzenia jest też dość szybka i przejrzysta.
Popularnym rozwiązaniem są jednak także specjalne przejściówki, pozwalające podłączyć do portu OBD do laptopa za pomocą kabla USB. W tym wypadku rolę interfejsu spełnia komputer, który odczytuje sygnał wysyłany przez pojazd. Oczywiście do przeprowadzenia skutecznej operacji potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie, które pobieramy ze strony producenta sprzętu. Tego typu interfejs daje nam spore pole do popisu – program może automatycznie odcyfrowywać kody błędów i wyświetlać informacje o stanie auta w bardziej przejrzysty sposób. Opcje tego typu mają wyłącznie droższe i profesjonalne klasyczne interfejsy, które wyposażone są w dotykowe wyświetlacze z graficznym interfejsem użytkownika. 
Alternatywą dla komputerów są smartfony i tablety, które łączą się z przejściówką za pośrednictwem kabla, albo połączenia Bluetooth. Niewielkie rozmiary tych urządzeń sprawiają, że pod względem wygody dorównują droższym testerom z ekranami. Tu także niezbędne jest jednak pobranie i zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania. 
Najtańsze przejściówki i klasyczne interfejsy diagnostyczne to wydatek od kilkudziesięciu do nieco ponad 200 złotych. Produkty tego typu w zupełności wystarczą przeciętnemu właścicielowi auta, pozwalając szybko sprawdzić stan pojazdu i w razie poważniejszych problemów – umówić wizytę u mechanika. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski