Data publikacji:

Jakie czujniki parkowania? Jak wybrać odpowiedni zestaw do swojego samochodu?

Bezpieczne zaparkowanie pojazdu jest jednym z bardziej stresujących zadań, jakie stoi przed kierowcami, zwłaszcza jeżeli na co dzień poruszają się po miejskich ulicach. Drobny błąd wynikający ze złego oszacowania odległości od sąsiedniego pojazdu, słupka, ogrodzenia lub innej przeszkody może grozić stłuczką, co może oznaczać wizytę u mechanika lub lakiernika. Nieszczęśliwe wypadki tego typu to nie tylko domena początkujących właścicieli aut – z problemami tego typ mierzy się też wielu doświadczonych kierowców. Z pomocą przychodzą tutaj specjalne czujniki parkowania, które przydadzą się również podczas zawracania i innych manewrów wykonywanych w wąskich przestrzeniach. 
czujniki parkowania

Jak działają czujniki parkowania?

Czujniki parkowania należały niegdyś do premiowego wyposażenia auta, dziś są jednak standardem w wielu nowych autach. Urządzenia można też bez problemu zainstalować w dowolnym starszym pojeździe i nie jest to specjalnie skomplikowane ani drogie. Jeżeli zależy nam na oferowanych przez nie funkcjach, nic nie stoi na przeszkodzie, aby kupić zestaw do samodzielnego montażu. W razie problemu o pomoc możemy poprosić w warsztacie samochodowym lub znajomego.
Czujniki parkowania działają na zasadzie zbliżonej do radaru – są zarówno nadajnikami, jak i odbiornikami fal ultradźwiękowych, które emitowane są w regularnych odstępach czasu. Fale odbijają się od obiektów w otoczeniu i wracają do czujnika, a specjalny sensor może na podstawie tego echa określić odległość od najbliższych przeszkód. Podkreślmy też, że ultradźwięki nie są słyszalne dla ludzkiego ucha. 
Do pobrania poprawnego pomiaru potrzeba co najmniej dwóch czujników (w dobrych systemach jest ich przeważnie więcej), ponieważ bez tego nie są one w stanie określić pozycji przeszkód. Czujniki parkowania montuje się zarówno z tyłu, jak i z przodu samochodu, prawie zawsze na wysokości świateł, zderzaka i tablicy rejestracyjnej. 
Obecność przeszkody jest sygnalizowana za pomocą głośnego dźwięku, pochodzącego zazwyczaj ze specjalnego odbiornika sygnału umieszczonego we wnętrzu samochodu. Nieraz jest on wyposażony także w wyświetlacz z dodatkowymi informacjami. W samochodach z fabrycznymi sensorami dokładniejsze dane pojawiają się na ekranie deski rozdzielczej, a nieraz system połączony jest też z kamerami cofania.

Na co zwracać uwagę, wybierając czujnik parkowania?

Kupując zestaw czujników, decydujemy, czy chcemy zainstalować go zarówno z przodu, jak i tyłu, czy wyłącznie z tyłu pojazdu. Większość kierowców preferuje tę drugą opcję, ponieważ jest łatwiejsza w montażu. Sensory przednie sprawdzają się zwłaszcza w przypadku wysokich aut, których maska zasłania niektóre przeszkody znajdujące się przed pojazdem. 
W sklepach znajdziemy czujniki przystosowane do pracy z konkretnymi modelami auta, ale również urządzenia, które zamontujemy w większości samochodów. Ważnym aspektem jest sposób ich montażu i komunikacji. Możemy wybierać spośród sensorów przewodowych i bezprzewodowych. W przypadku przewodowych modeli trzeba poprowadzić kable pod tapicerką, co wiąże się z jej demontażem.
Czujniki można zamocować samodzielnie, a także kupić już zainstalowane w ramce tablicy rejestracyjnej. Te pierwsze wymagają dodatkowych prac przy zderzaku lub karoserii, aby bezpiecznie umieścić je w odpowiednim miejscu i pod optymalnym kątem. 
Warto zwrócić też uwagę na podawany przez producentów zasięg czujników – większy ma znacznie w przypadku wykonywania manewrów. Zwróćmy też uwagę na to, że sensory kompletnie się gubią, gdy znajdują się w bardzo bliskiej odległości od przeszkody (zazwyczaj kilkunastu centymetrów), ponieważ mogą wówczas pokazywać niewłaściwie wskazania. Czasem nie rejestrują także niewielkich barier, takich jak wąskie słupki – tutaj problem rozwiązuje zakup zestawu z większą liczbą sensorów, które sprawiają, że system jest bardziej wrażliwy.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski