Data publikacji:

Japońskie opony. Które marki są warte uwagi?

Japonia pozostaje do dziś potęgą na rynku motoryzacyjnym, ponieważ w kraju swoje siedziby mają koncerny takie jak Toyota, Suzuki, Mitsubishi, Mazda, Nissan, Subaru czy Honda, które zajmują się produkcją aut, motocykli oraz innych specjalistycznych pojazdów i maszyn. Wszystkie wymienione firmy zdobyły swoją pozycję w bardzo krótkim czasie, w latach 60., 70. i 80. dzięki wysokiej jakości oraz innowacyjnym produktom w atrakcyjnych cenach. Dzięki bogatemu zapleczu przemysłowemu i technologicznemu w czołówce światowych producentów znajdują się także japońscy producenci opon. Przyjrzymy się zatem najpopularniejszym z nich.
Happy Smiling Car mechanic working in garage and changing wheel alloy tire

Producenci opon z Japonii – przegląd

Opony Bridgestone

Koncern Bridgestone jest największym na świecie producentem opon. Historia firmy rozpoczyna się w 1931 roku, a jej powstanie jest efektem szybkiej industrializacji Kraju Kwitnącej Wiśni, która nastąpiła na początku XX wieku. Założycielem spółki był Shojiro Ishibashi, od którego nazwiska wzięła się nazwa Bridgestone, jest ona bowiem tłumaczeniem z japońskiego. Ishibashi zapisywany japońskimi znakami Kanji oznacza „kamienny most”. Angielskojęzyczna nazwa firmy miała przyciągać uwagę, a także pozwolić jej łatwiej konkurować na rynkach zagranicznych. Mottem firmy było hasło ułożone przez Ishibashiego – „Służymy społeczeństwu, wytwarzając produkty o najwyższej jakości”.
Już w pierwszych latach swojego istnienie Bridgestone stawiał na rozwijanie własnych technologii produkcyjnych, starając się rozwijać kulturę innowacji. Po zakończeniu II wojny światowej spółka znalazła się w kryzysie, jednak szybko zaczęła odbudowywać zaplecze, dywersyfikując także swoje produkty. Poza oponami zaczęła produkować między innymi różnego typu syntetyczne materiały izolacyjne i rowery. W latach 50. i 60. Bridgestone wprowadził na japoński rynek szereg nowatorskich modeli opon, zaczynając także międzynarodową ekspansję.
W latach 80. i 90. Bridgestone zaczął mocno inwestować w sponsoring sportów motorowych, dzięki czemu logo firmy pojawiało się regularnie podczas najpopularniejszych zawodów i wyścigów samochodowych i motocyklowych na całym świecie. Obecnie Bridgestone ma fabryki w kilkunastu krajach świata. W ofercie firmy znajdziemy opony letnie, zimowe i całoroczne dla dowolnych typów aut – od miejskich kompaktów, poprzez SUV-y, ciężarówki i autobusy, a skończywszy na najbardziej luksusowych sportowych bolidach. Opony Japończyków zakładane są też na koła samolotów – od małych awionetek przez największe odrzutowce pasażerskie. Produkty Bridgestone cieszą się wciąż dużą renomą wśród użytkowników. 

Opony Yokohama

Firma Yokohama powstała w 1917 roku w japońskiej Yokohamie i od początku specjalizuje się w produkcji wyrobów wykonanych z gumy. Poza oponami rowerowymi i samochodowymi, w zakładzie robiono także węże, pasy transmisyjne oraz osłony przewodów elektrycznych, telegraficznych i telefonicznych. Dzięki świetnemu usytuowaniu tuż przy największym porcie w kraju przedsiębiorstwo miało ułatwiony dostęp do wszystkich niezbędnych materiałów importowanych z zagranicy. Przez pierwsze kilkanaście lat firma sprzedawała swoje produkty pod marką Goodrich, a w 1937 roku przemianowała ją na używaną do dziś Yokohamę. 
Wojna zniszczyła zaplecze produkcyjne firmy, ale dzięki uporowi szybko udało się jej odzyskać utraconą pozycję. W 1950 roku Yokohama wkroczyła na tokijską giełdę, a opony producenta stopniowo zyskiwały coraz większy udział w rodzimym rynku dzięki regularnie wprowadzanym innowacjom. W 1954 roku spółka wprowadziła pierwszą japońską oponę bezdętkowy, a w 1957 roku model wykonany w całości z syntetycznej gumy. Podobnie jak Bridgestone, Yokohama w latach 80. i 90. zaczęła inwestować w motosport, a także sponsorować drużyny sportowe, np. w amerykańskiej lidze NBA, co otworzyło przed nią nowe rynki konsumenckie.
W katalogu Yokohamy znajdziemy wysokiej jakości opony w różnych klasach cenowych, które przygotowane są z myślą o samochodach osobowych dowolnego typu (od kompaktów po SUV-y), ciężarówkach, autobusach oraz ciężkich maszynach budowlanych, przeznaczonych do użytku w różnych warunkach pogodowych. Yokohama wytwarza też opony dla pojazdów o typowo sportowym charakterze. 

Opony Toyo Tires

W odróżnieniu od już wymienionych producentów, firma Toyo Tires rozpoczęła działalność tuż po zakończeniu II wojny światowej, od razu skupiając się na produkcji opon, a także innych produktów wykonanych z gumy oraz tworzyw sztucznych. Przez pierwsze dwie dekady Toyo skupiało się głównie na rozwoju zaplecza i kapitału, polegając jedynie na rodzimym rynku. Strategia spółki uległa jednak zmianie w połowie lat 60., kiedy zdecydowała się otworzyć pierwszą zagraniczną filię w USA, co zrobiła jako pierwszy japoński wytwórca opon. Do lat 70. w Stanach dystrybuowała jedynie opony dla samochodów ciężarowych. Dzięki wysokiej jakości oraz niskim cenom modele przygotowane przez Toyo zaczęły cieszyć się sporą popularnością wśród Amerykanów, co pozwoliło rozszerzyć sprzedaż o modele do aut osobowych.
W latach 80. Toyo zaczęło inwestować w sponsoring imprez sportowych nie tylko związanych z autami, aby wzmocnić rozpoznawalność swojej marki. Pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku Toyo Tires stało się jedną z ulubionych marek amatorów samochodowego tuningu, samochodowych wyścigów ulicznych oraz driftu. Ato wszystko dzięki oponom pozwalającym na montaż bardzo dużych i widowiskowych felg. 
Obecnie w ofercie Toyo Tires znajdziemy opony przeznaczone dla większości typów pojazdów. Coś dla siebie znajdą tutaj właściciele małych aut miejskich, SUV-ów, terenówek, a także przedsiębiorcy posiadający samochody dostawcze lub ciężarówki. Toyo ma też dużą ofertę dla fanów szybkiej jazdy w samochodach o typowo sportowym charakterze. 

Opony Falken

Marka Falken jest najmłodszą spośród przedstawionych na liście. Należy ona do japońskiego koncernu Sumitomo Rubber Industries, specjalizującego się w wytwarzaniu ogromnej rzeszy produktów robionych z gumy i materiałów pośrednich. Firma powstała w 1983 roku, a jej celem było skuteczne zdobycie zagranicznych rynków, zwłaszcza w USA. Z tego też powodu w 1985 roku pierwsze opony z logo Falken pojawiły się w amerykańskich warsztatach i sklepach. W tym samym czasie Falken zaangażował się też w sponsoring samochodowych imprez sportowych, co robi do dziś.
Opony marki Falken można bez problemu kupić w całej Europie – producent oferuje duży katalog modeli przeznaczonych dla właścicieli aut osobowych każdej klasy, w tym SUV-ów i popularnych crossoverów. W swojej ofercie ma również ogumienie dla lekkich samochodów dostawczych i vanów. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski