Data publikacji:

Do czego służy kolumna MacPhersona?

Konstrukcja zawieszenia samochodu ma ogromny wpływ na komfort jego prowadzenia, a także bezpieczeństwo na drodze. Inżynierowie na przestrzeni dziesiątek lat opracowali wiele rozwiązań technicznych pozwalających zminimalizować wstrząsy odczuwane w kabinie kierowcy, a także poprawić przyczepność kół nawet na najbardziej nierównych nawierzchniach. Tak zwana kolumna MacPhersona jest jednym z tego typu innowacji, które możemy znaleźć w wielu współczesnych modelach aut. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat budowy i przeznaczenia tego elementu zawieszenia.
kolumna macphersona

Czym jest kolumna MacPhersona?

Pojęcie „kolumna MacPhersona” opisuje rodzaj przedniego zawieszenia koła samochodowego, które charakteryzuje się bardzo zwartą konstrukcją. Kolumna została opracowana przez amerykańskiego motoryzacyjnego inżyniera Earla Steele’a MacPhersona w latach 30. ubiegłego roku. Jego wynalazek został wprowadzony do seryjnej produkcji jednak dopiero po zakończeniu II wojny światowej, kiedy przemysł samochodowy w USA mógł ponownie skupić się na cywilnych autach. Zawieszenie wykorzystano po raz pierwszy w Fordzie Vedette, przy którego projekcie pracował MacPherson. W 1952 roku Ford awansował wynalazcę do roli głównego inżyniera spółki, a zadanie to spełniał do czasu przejścia na emeryturę w 1958 roku. Obecnie kolumny MacPhersona stosuje się powszechnie w przemyśle motoryzacyjnym wyłącznie z minimalnymi zmianami wprowadzonymi do ich konstrukcji. Zawieszenie tego typu spotykane jest przede wszystkim w mniejszych i kompaktowych autach miejskich.

Jak działa koluma MacPhersona?

W samochodach z kolumnami MacPhersona każde koło może pracować niezależnie. Element pozwala też zrezygnować projektantom z zastosowania zawieszenia składającego się z wielu wahaczy, co oszczędza cenne miejsce w niewielkich pojazdach. Głównym elementem kolumny jest amortyzator ze sprężyną, który jest osadzony na charakterystycznym kielichu. U samej podstawy części umieszczony jest dolny wahacz poprzeczny, który łączy się tuleją z podwoziem. Nieco wyżej znajdziemy zwrotnicę, do której mocowane są końcówki drążków kierowniczych i łożysko koła.
Kolumny pełnią równocześnie rolę amortyzatora, jak również elementu prowadzącego koło oraz stabilizującego jazdę. Wynalazek MacPhersona ma wiele zalet, co wpływa na jego popularność. Dzięki kompaktowemu planowi odznacza się niską wagą oraz kosztami produkcji. Prosta budowa zwiększa też trwałość poszczególnych elementów kolumny oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia niespodziewanych usterek. Ponadto ułatwia wymianę i konserwację części, przyspieszając czas pracy w warsztacie.

Słabe strony kolumny MacPhersona

Prostota budowy kolumny to jednak miecz obosieczny. Jeżeli dojdzie do mechanicznego uszkodzenia któregoś z elementów na skutek przeciążenia materiałów lub bezpośredniego uderzenia, np. kamieniami lub innymi obiektami leżącymi na drodze, samochód jest narażony na niebezpieczną utratę sterowności, a element zawieszenie będzie nadawał się do całkowitej wymiany.
Właściciele aut z zawieszeniem MacPhersona powinni zwracać uwagę na pierwsze objawy wskazujące na jego potencjalną usterkę. To przede wszystkim niespodziewane dźwięki dobywające się z okolicy kół podczas jazdy, takie jak stukanie lub zgrzytanie, zwłaszcza podczas pokonywania łuków. Innym symptomem jest zwiększenie się wstrząsów odczuwanych w kabinie, nawet na stosunkowo równych drogach. Ignorowanie tego typu oznak zwiększa ryzyko wypadku, a także przyspiesza degradację innych części zawieszania oraz opon.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski