Pojęcie „kolumna MacPhersona” opisuje rodzaj przedniego zawieszenia koła samochodowego, które charakteryzuje się bardzo zwartą konstrukcją. Kolumna została opracowana przez amerykańskiego motoryzacyjnego inżyniera Earla Steele’a MacPhersona w latach 30. ubiegłego roku. Jego wynalazek został wprowadzony do seryjnej produkcji jednak dopiero po zakończeniu II wojny światowej, kiedy przemysł samochodowy w USA mógł ponownie skupić się na cywilnych autach. Zawieszenie wykorzystano po raz pierwszy w Fordzie Vedette, przy którego projekcie pracował MacPherson. W 1952 roku Ford awansował wynalazcę do roli głównego inżyniera spółki, a zadanie to spełniał do czasu przejścia na emeryturę w 1958 roku. Obecnie kolumny MacPhersona stosuje się powszechnie w przemyśle motoryzacyjnym wyłącznie z minimalnymi zmianami wprowadzonymi do ich konstrukcji. Zawieszenie tego typu spotykane jest przede wszystkim w mniejszych i kompaktowych autach miejskich.