Data modyfikacji:

Michelin Energy Saver+ czyli zachowaj energię na lato

Autor: Łukasz Wulkanista

Duża część producentów ogumienia zdaje się wychodzić z założenia, że jeśli kierowcę stać na zakup bardzo dobrych opon, to stać go również na wysokie rachunki za paliwo. Innymi słowy, wysoka cena ogumienia niekoniecznie idzie w parze z mniejszym spalaniem i wysoką wytrzymałością. Opracowując technologię Eco N Grip, inżynierowie Michelina chcieli maksymalnie zredukować jego koszty eksploatacyjne. Dzięki ich dziełu możemy cieszyć się już drugą generacją serii superoszczędnych opon letnich. Mowa tu oczywiście o Michelin Energy Saver+. Zarówno Energy Saver+, jak i jej poprzedniczki, zdobyły sobie szerokie grono zwolenników i zwolenniczek. Potwierdzeniem ich możliwości były również liczne testy letniego ogumienia, w których Michelinowi niejednokrotnie udało się znaleźć w ścisłej czołówce. Ich rewelacyjne rezultaty nie są jednak wyłącznie zasługą skutecznej redukcji spalania. To naprawdę jedne z ciekawszych opon Michelina i letnich opon w ogóle.

Budowa i technologie

Zacznijmy od wspomnianej już technologii Eco N Grip. Najogólniej rzecz ujmując, rozwiązanie to polega na wzmocnieniu wiązań międzycząsteczkowych w gumie. Kto uważał na lekcjach fizyki, ten może się domyślać, że skutkuje to ograniczonym nagrzewaniem się opon. A mniej rozgrzana opona, to dłuższa żywotność i wyraźna redukcja spalania. Technologia jest zatem wyjątkowo przydatna w na okres letni, gdy asfalt nierzadko topi się pod wpływem wysokich temperatur. Opory toczenia nie były jednak na tak dobrym poziomie, gdyby nie jeszcze jedno rozwiązanie: wewnętrzna warstwa polimerów (pod bieżnikiem). Jej obecność dodatkowo poprawia efektywność energetyczną opon. Twórcy asymetrycznego bieżnika Energy Saver+ mogą pochwalić się też jego znakomitą przyczepnością. Testy pokazują, że dzięki zoptymalizowanemu wzorowi znakomicie radzi sobie na każdym rodzaju nawierzchni. A dzięki szerokim rowkom, które sprawnie odprowadzają wodę, możliwości opon Michelin nie maleją nawet podczas wyjątkowo obfitych opadów deszczu. Tutaj raz jeszcze trzeba jednak powiedzieć o znakomitym systemie redukcji temperatury. Gdyby nie on, skuteczność pozostałych rozwiązań byłaby znacznie niższa, a wyniki przyczepności, drogi hamowania czy komfortu – dużo słabsze.

Oferta

Opona występuje aż w 75 wariantach, homologacjach, rozmiarach czy indeksach. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych i najchętniej kupowanych rozmiarów modelu Saver +. Skrót XL w poniższym zestawieniu oznacza oponę o wzmocnionej konstrukcji (Extra Load).
Rozmiar Etykieta
165/70 R14 81T C B 68dB
175/65 R14 82T C B 68dB
175/65 R15 84H C A 68dB
175/70 R14 84T C B 68dB
185/55 R15 82H C A 68dB
185/60 R14 82H C B 68dB
185/60 R14 82T C B 68dB
185/65 R14 86T C B 68dB
185/65 R15 88H C A 68dB
185/65 R15 88T C A 68dB
185/70 R14 88T C B 68dB
195/50 R16 88V XL C A 70dB
195/55 R15 85V C A 70dB
195/60 R15 88T C A 70dB
195/60 R15 88V C A 70dB
195/65 R15 91H C A 70dB
195/65 R15 91H B A 69dB
195/65 R15 95T XL B A 70dB
205/55 R16 94H XL B A 70dB
205/55 R16 91V B A 70dB
205/55 R16 91V B A 70dB
205/55 R16 94V XL B A 70dB
205/60 R16 92H B A 70dB
205/60 R16 96H XL B A 70dB
205/60 R16 92V B A 70dB
205/60 R16 92V B A 70dB
205/65 R15 94H C A 70dB
215/60 R16 95H B A 70dB
215/60 R16 99H XL B A 70dB

Wyniki testów

Opony letnie Michelin Energy Saver+ nie powstały po to, by zdobywać najwyższe miejsca w rankingach ogumienia. Celem francuskich inżynierów było stworzenie modelu, który dałby wszystkim kierowcom szansę poczuć możliwości opon z klasy premium. A jednak, mimo bardziej wzniosłych celów, Energy Saver+ osiągnął kilka sukcesów i na tym polu. Najbardziej spektakularnym było pierwsze miejsce w teście opon letnich ADAC w rozmiarze 185/60 R15 (2013 rok). Dziełu inżynierów Michelina udało się w nim pokonać tak znakomite opony jak Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse czy Goodyear EfficientGrip Performance. W tym samym roku niemiecki magazyn „Auto Bild” przebadał również model 195/65 R15. Opisywany bieżnik znów znalazł się na podium, ze znakomitym rezultatem pod względem oszczędności kosztów. W roku 2015 rozmiary 205/55 R16 oraz 185/60 R14 uzyskały "zadowalającą" notę w testach opon letnich ADAC. Rok później dołączył do nich rozmiar 185/65 R15, dając modelowi Energy Saver+ miejsce wśród dziesięciu najlepszych bieżników o tych wymiarach.

Wady i zalety opon Michelin Energy Saver+

Na pochwałę zasługuje przede wszystkim maksymalne obniżenie kosztów eksploatacji. Co to oznacza w praktyce? Po pierwsze, że Michelin Energy Saver+ to opony na lata, nawet przy dużym ich wykorzystaniu. Ścieranie się bieżnika nie tylko jest bardzo powolne, ale postępuje w sposób bardzo równomierny. Po drugie, większa efektywność paliwowa (A, B lub C na etykietach unijnych, w zależności od rozmiaru). Jako że od daty premiery minęło już parę lat, sam zakup kompletu tych opon nie jest już tak dużym wydatkiem. I prawdę mówiąc, biorąc pod uwagę ich klasę, nigdy nie był. Najlepiej sprawdzają się w autach miejskich, przeznaczonych do zwykłej, codziennej jazdy, która pozwoli docenić je w największym stopniu. W trudniejszych warunkach mogą wyjść na jaw efekty „kompromisów”, na które szli inżynierowie Michelina, by uzyskać możliwie największą efektywność paliwową.

Co nowego w Michelin Energy Saver+?

Nie każdy wie, że opisywany tutaj model to następca świetnych opon Michelin Energy Saver. Poprzednia generacja również może pochwalić się kilkoma sukcesami, m.in. 2. i 3. miejscem w testach opon letnich ADAC z 2011 roku. Poprawiony wzór bieżnika, zoptymalizowana mieszanka surowcowa i inne nowości dały jednak wyraźnie odczuwalne skutki. Najnowszy model to oszczędność benzyny do 60 litrów oraz o 10% większa powierzchnia styku opony z podłożem, co przekłada się na lepszą przyczepność w stosunku do poprzedniej generacji. Dodatkowo, w porównaniu do głównych marek klasy premium dostępnych na rynku europejskim w latach 2012-2014, Energy Saver+ to też o średnio 20% większy przebieg. Taki wniosek płynie z testów DEKRA przeprowadzonych na rozmiarach 175/65 R 14 T i 205/55 R 16 V.

Dla kogo opony Michelin Energy Saver+?

Michelin Energy Saver+ to opony klasy premium, a więc będące odpowiedzią na potrzeby najbardziej wymagających kierowców. Dlaczego zatem cieszą się taką popularnością także wśród posiadaczy zwykłych aut miejskich czy tzw. „niedzielnych kierowców”? Odpowiedź na to pytanie padała już w tym tekście kilkakrotnie. Sekret ich popularności tkwi w technologii, która pozwoliła maksymalnie obniżyć koszty eksploatacyjne. W ten sposób do zakupu tych opon udało się przekonać osoby, które normalnie nigdy nie pomyślałyby o nabyciu opon premium. Dlatego do zakupu Michelin Energy Saver+ zachęcamy każdego. Niestety, niektórzy mogą być rozczarowani niezbyt szeroką ofertą rozmiarów. Model można montować wyłącznie na felgach o średnicy 14-16”.

Etykieta unijna (dla 205/55 R16 91V)

Jako że różne rozmiary tych samych opon charakteryzują się nieco odmiennymi właściwościami, etykiety unijne są przyznawane dla każdego rozmiaru z osobna. Tutaj przyjrzymy się etykiecie bieżnika Energy Saver+ o wymiarach 205/55 R16. Tego samego, który uzyskał ocenę „zadowalającą” w teście ADAC z 2015 roku. Ocena „B” przyznana została za niskie opory toczenia, których bezpośrednim efektem jest redukcja spalania. Oznacza to przynależność do najwyższej klasy paliwowej. „A” - taki rezultat hamowania na mokrej drodze to rzadkość wśród opon letnich. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tylko ogumienie z klasy premium. Energy Saver+ to więc nie tylko niższe koszy eksploatacji, ale i większe bezpieczeństwo na drodze. Etykieta unijna informuje też o hałasie wytwarzanym przez opony. Liczba z prawej (70) to wartość wyrażona w decybelach. Z kolei graficzny symbol fal dźwiękowych po lewej mówi, jak taki wynik odczytywać. Dwie czarne fale oznaczają rezultat zgodny z europejskimi standardami.

Gwarancja na opony Michelin Energy Saver+

Francuski koncern Michelin oferuje nie tylko najwyższej klasy ogumienie samochodowe Energy Saver+, ale i bardzo korzystne warunki gwarancyjne modelu. Okres, w przeciągu którego można reklamować te opony to aż 10 lat. Za jego początek uznaje się datę produkcji, a wcześniejszy koniec gwarancji może nastąpić w przypadku osiągnięcia poziomu zupełnego zużycia. Wraz z upływem czasu zmienia się natomiast forma ewentualnej rekompensaty. W ciągu pierwszych 2 lat można liczyć na wymianę opon na nowe Energy Saver+. Po tym okresie Michelin zaproponuje rekompensatę finansową w wysokości ceny nowego modelu lub jej części.

Jak przyjęły się opony Michelin Energy Saver+?

Podobnie jak poprzednia generacja, tak i generacja „plus” rozeszły się jak ciepłe bułeczki. Nic dziwnego, głośno było o nich zanim jeszcze ukazały się na rynku. W Polsce polecało je wielu wulkanizatorów, ekspertów i branżowych czasopism. Ich adwokatem byli i są też zwykli kierowcy, którzy mieli okazję sprawdzić autentyczność testów i analiz. Do grona ich miłośników można też zaliczyć zespół Wulkanista.pl!

Opinie kierowców

Potrzebowałem trochę czasu, żeby się do nich przekonać. Nie wiem, czy to kwestia złego wyważenia i tego, że opony musiały się same dopasować czy tego, że ciężko było mi się przestawić z opon całorocznych, których zawsze używałem. Przez to nie mam może porównania, ale mogę powiedzieć tyle, że jest ogromna różnica jakościowa między oponami na cały rok, a Michelin Energy Saver+, które są specjalnie dopasowane do jeżdżenia latem. Normalnie przy bardzo dużych temperaturach odczuwałem już problemy z hamowaniem i „rzężenie” a tutaj tego nie ma w ogóle. Dodam, że używam rozmiaru 195/65/15. Pozdrawiam!
Cześć! Polecam wszystkim ten model opon, z tym że trzeba pamiętać, że to są opony z tych droższych. Może nie tak jak Pirelli czy coś z tej półki, ale to jednak opony premium. ALE jeżdżę na nich od 2013, czyli można już powiedzieć „kupę lat” i pewnie jeszcze drugie tyle nasza współpraca potrwa. Co do oszczędności paliwa… nie wiem, może jest różnica, może nie, tego nie odczuwam za bardzo. Mimo wszystko inwestycja się zwraca i z tym kłócić się nie da. Zresztą opon nie wymienia się tylko jak się zajadą. Ja wymieniałem kiedyś opony SAVA dlatego, że nie mogłem już znieść jak nap… hałasowały. Tutaj takich mankamentów się nie uświadczy, komfort na najwyższym poziomie. Jeszcze raz polecam.
Opony są godne polecenia. Było kilka trudnych sytuacji, z których chyba nie wyszedł bym gdyby nie te opony. Mówię tu na przykład o bardzo trudnej sytuacji na mokrej drodze w której wszystko zależało od setnych sekund. Mam prawo jazdy i zawodowo prowadzę samochód już od prawie 30 lat więc oczywiście miało znaczenie moje doświadczenie ale jestem pewien że jakby nie Michelin Energy Saver+ to byłoby bardzo źle. Cenię sobie bezpieczeństwo i wszystkim dla których też jest warzne mówię… wybierzcie je, są niezawodne i dowiozą was bezpiecznie do rodziny.

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.


Podsumowanie

Rzadko zdarza się, by jakieś opony można było polecić tak szerokiej grupie odbiorców. Tym razem można to jednak zrobić z czystym sumieniem. Michelin Energy Saver+ to opony z najwyższej półki, którymi cieszyć może się niemal każdy. Chwalą je sobie zarówno kierowcy miejscy, jak i ci, którzy lubią dynamiczną jazdę i brak ograniczeń.

Michelin Energy Saver + w pigułce:

  • Klasa – Premium
  • Producent – Michelin
  • Koncern – Michelin
  • Bieżnik – Energy Saver +
  • Poprzednia wersja – Energy Saver
  • Następna wersja – Energy Saver 3 (przypuszczenie)
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny (inside, outside)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 10 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 14 do 16 cali
  • Ilość wariantów – 75
  • Sezon – Opony letnie
  • Cena – od 213 zł za sztukę (165/65 R14)

Inne nazwy modelu Energy Saver +

Inne nazwy tego modelu, z którymi zetkniecie się przeglądając sieć WWW, fora dyskusyjne, serwisy ogłoszeniowe, portale społecznościowe czy blogi. Pełna lista poniżej.
  • Energy Saver+ (plus od razu po słowie "Saver")
  • EnergySaver + (nazwa bieżnika pisane łącznie)
  • Michelin Saver+ (bez „Energy" w nazwie bieżnika)
  • Energy Saver plus (plus jak słowo)
  • Michelin Energy Sewer + (Saver pisane przez "w")
  • Enerdżi Sejwer + (spolszczona pisownia ze słuchu)
Zobacz również:
2 komentarze
  1. Zonk | 16.09.2018 19:48
    Ponieważ widzę same superlatywy, to dodam łyżkę dziegciu. Mam te opony w rozmiarze 165/65R14 od 4 lat. Produkcja 2014 in Germany. Po trzech latach zaczęły się pojawiać mikropęknięcia gumy po zewnętrznej stronie bieżnika (auto jeżdżone delikatnie, zbieżność jest, wyważone są, felgi proste), oraz na boku opon. Tam gdzie napis Michelin przeplata się z małymi paskami na gumie, to wzdłuż tych pasków pęka guma. Wygląda na to, że jednak przesadzili z małą ścieralnością, co spowodowało pękanie gumy. Faktycznie bieżnika nie ubyło przez 4 lata prawie w ogóle, a przejechane na nich ~20000km. Opony zawsze kupuję nowe (dobrych marek) i takiego czegoś na oponach 4 letnich jeszcze nie widziałem. Kiedyś miałem oryginalne Energy Saver (bez plusa) fabrycznie z autem i dało się 100 000km wykręcić, a guma nie pękała.
  2. Michał | 19.03.2017 18:51
    czytam to i okej, jakbym wiedział o oponach w ogóle dużo więcej, to jakiś obraz by mi się w głowie pojawił. Ale że jestem laikiem, i w ogóle szukam informacji, to czasem nic nie mówią mi opisy, bo i tak nie wiem na co patrzeć. Stąd moja propozycja, czy może napisałbyś o zupełych podstawach, na co patrzeć kupując pierwsze w życiu opony. Załóżmy, ze kupuję auto i trzeba w nim wymienić opony, i jeżlei ja nie mam pojęcia, bo sie tym nie interesuje, to takie informacje podstawowe byłyby dla mnie ważne. Czekam na taki tekst, bo w sieci na forach, to każdy swoje rady pisze, to wiadomo :) A jeden, a konkretny byłby dobry :) pzdr, M
opona

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Charakterystyka opony 

2022-05-16
Opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to model klasy premium z segmentu UHP (UltraHigh Performance). Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, amerykański koncern osiągnął oponę nie tylko o właściwościach jezdnych najwyższej klasy, ale też uzyskał niezwykle uniwersalny model opon. Goodyear Eagle F1 Asymmetric to ulepszona konstrukcyjnie i technologicznie opona, która bazowała na równie wychwalanej poprzedniczce.
opona samochodowa

Kormoran UHP vs Dębica Presto HP2

2022-05-14
Opony letnie, szczególnie lepszej klasy, cechują znakomite parametry przyczepności oraz hamowania na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Dzisiaj porównamy ze sobą dwa modele opon z klasy ekonomicznej. Pomimo niskiego segmentu jakościowego świetnie wypadają w testach i rankingach. Przedstawiamy opony Kormoran Ultra High Performance (UHP) oraz Dębica Presto HP2. Jak wygląda ich charakterystyka? Co je wyróżnia?
motocykle

Metzeler Tourance. Testy, opinie, charakterystyka

2022-05-12
Metzeler Tourance to nowoczesna opona motocyklowa przeznaczona do użytku głównie w dużych motocyklach typu enduro, która najlepiej sprawdzi się podczas jazdy na utwardzonych nawierzchniach. Patrząc na parametry i osiągi opony oraz testy, które niemiecki producent przeprowadził przed wypuszczeniem modelu na rynek motoryzacyjny, okazuje się, że poradzi sobie również na luźniejszej, bardziej grząskiej nawierzchni. Czym się charakteryzuje?
opona motocyklowa

Pirelli Angel ST. Testy, opinie, charakterystyka

2022-05-09
Pirelli Angel ST to opona o dwóch obliczach. Jest to flagowy produkt marki Pirelli, a dwa oblicza wynikają z bieżnika, który jest połączeniem agresywnych, sportowych opon wraz ze spokojnymi, turystycznymi. Doskonale nadaje się dla osób, które cenią sobie komfort i bezpieczeństwo, ale też dla tych, które pragną wykorzystać w pełni potencjał swojego motocykla jeżdżąc bardziej agresywnie. Ze względu na dużą dostępność w różnych rozmiarach, są one uniwersalne i dopasowane do bardzo szerokiej gamy jednośladów. Dlaczego ta opona jest tak wyjątkowa? Czym się charakteryzuje?
opona samochodowa

Michelin Primacy 4 vs Bridgestone Turanza T005

2022-05-07
Opony letnie, szczególnie lepszej klasy, cechują znakomite parametry przyczepności oraz hamowania na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opony premium charakteryzują się wysokiej jakości właściwościami i parametrami. Zapewniają wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo. Dziś porównamy dwa modele: Michelin Primacy 4 oraz Bridgestone Turanza T005.
opona samochodowa

Michelin Primacy 4 vs Pilot Sport 4

2022-05-05
Dzisiejsze zestawienie to dwa modele jednego producenta. Mowa tu dokładnie o oponach Michelin Primacy 4 oraz Michelin Pilot Sport 4. Pomimo tego, że oba modele są nowymi oponami pochodzącymi od jednego producenta, to różnią się od siebie przede wszystkim dostępnością rozmiarów. Czym się charakteryzują?