Data modyfikacji:

Michelin Primacy HP

Autor: Łukasz Wulkanista
Michelin Primacy HP to jedna z najczęściej trafiających na oryginalne wyposażenie opon letnich. Co decyduje o ogromnej wręcz popularności tego modelu? Przyjrzyjmy się wspólnie jego osiągom i zobaczmy dlaczego jest warty zainteresowania. W ramach wstępu dodatkowo warto wspomnieć, że producent wspomnianej opony, francuski koncern Michelin jest jednym z najbardziej znanych przedsiębiorstw branży. Modele sygnowane jego logo są zaliczane do klasy premium i tworzone w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie. Michelin to synonim najwyższej jakości. Warto wiedzieć, że opony marki są między innymi produkowane w polskiej fabryce mieszczącej się w Olsztynie. Sprawdźmy teraz jakie rozwiązania zostały zastosowane w modelu Primacy HP.

Zastosowana technologia

Omawiany produkt został wyposażony w asymetryczny bieżnik, który charakteryzuje się wysokim stopniem elastyczności w jednym obszarze i sztywnością w drugim. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie maksymalnej powierzchni kontaktu z podłożem i optymalna praca w miejscu styku z jezdnią. Efektem jest doskonała przyczepność i krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni oraz bardziej równomierne zużycie i wysoka trwałość opony. Więcej mostków na powierzchni bieżnika i masywniejsze klocki zapewniają lepsze rozłożenie nacisku na powierzchni drogi, co przekłada się na idealną trajektorię toru jazdy, bez względu na warunki panujące na drodze. Dopełnieniem całości jest nowoczesna mieszanka Elasto Sport, która także poprawia przyczepność i skraca drogę hamowania. Badania przeprowadzone przez producenta wykazały, że Michelin Primacy HP ma o 2 metry krótszą drogę hamowania na mokrej drodze w porównaniu do modelu Michelin Pilot Primacy.

Testy opon Michelin Primacy HP

Michelin Primacy HP jest obecny na rynku od prawie 10 lat. Jego możliwości zostały w tym czasie przetestowane między innymi przez dziennikarzy magazynów „Auto, Motor und Sport” i „Auto Car”. Pierwszy ze wspomnianych testów został przeprowadzony w 2009 w rozmiarze 205/55 R16.  Omawiany model zajął wówczas doskonałe 3. miejsce. Za jego największe zalety zostały uznane: doskonała przyczepność i precyzja prowadzenia, wysoki komfort i małe opory toczenia. W drugim z testów również zostały sprawdzone opony w rozmiarze 205/55 R16, a odbył się on w 2010 roku. Michelin Primacy HP uplasował się w nim na 5. pozycji.


Zalety i wady prezentowanego modelu

Asymetryczny bieżnik jest bardzo często spotykany w przypadku opon letnich. Rozwiązanie to charakteryzuje się podziałem na strefy wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich, w uproszczeniu, ma zadanie odprowadzać wodę spod opony. Zadaniem drugiej jest przede wszystkim utrzymywanie stabilności samochodu podczas dynamicznego manewrowania na suchej nawierzchni. Omawiany bieżnik doskonale przenosi moment obrotowy, dlatego bardzo często jest polecany do samochodów dysponujących większą mocą. Cechą opon asymetrycznych jest też bardzo równomierne przyleganie do nawierzchni, co czyni je bardzo odpornymi na przyspieszone zużycie. Układ rowków takiego bieżnika skutecznie tłumi też wszelkie wibracje powstające podczas jazdy, co przekłada się na podwyższenie komfortu podróżowania (opony cicho pracują, a to ma duże znaczenie podczas dłuższych trasy i jazdy z wyższą prędkością). Asymetryczny bieżnik dobrze sprawdza się między innymi w samochodach z zawieszeniem wielowahaczowym i elektronicznymi systemami wspomagającymi jazdę (np. ESP). Do wad opony asymetrycznych należy przede wszystkim zaliczyć stosunkowo wysoką cenę. Są one najbardziej zaawansowane technologicznie, a więc i średnio droższe niż modele z bieżnikiem kierunkowym czy symetrycznym. Nieco problematyczne może być też krzyżowe przekładanie kół z takimi oponami – pamiętajmy, że zewnętrzna strona opony asymetrycznej zawsze musi znajdować się na zewnętrz pojazdu.

Etykieta unijna dla rozmiaru 205/55 R16

Europejski system etykietowania opon ma być pomocny dla kierowców, którzy chcą szybko zorientować się w możliwościach danego modelu. Na etykietach znajdują się klasy przyznawane w ramach trzech obszarów: hamowania na mokrej nawierzchni, oporów toczenia (wpływają one między innymi na spalanie paliwa) i emitowanego hałasu zewnętrznego. Etykiety dla jednego modelu opony mogą mieć nieco inne klasy w zależności od jej rozmiaru czy indeksów prędkości i nośności. W popularnym rozmiarze 205/55 R16 91W Michelin Primacy HP otrzymał bardzo dobrą klasę B za hamowanie na mokrej nawierzchni (najwyższa jest klasa A), dobrą klasę C za opory toczenia i dwie fale (70dB) za hałas zewnętrzny.

Gwarancja na opony letnie Michelin

Na opony marki Michelin otrzymujemy dożywotnią gwarancję. Obowiązuje ona przez 10 lat lub do momentu całkowitego zużycia opony (w zależności od tego, co nastąpi szybciej, ale nie oszukujmy się – kto jeździ na jednym komplecie opon 10 lat?). Czas trwania gwarancji jest liczony od daty produkcji. Warto mieć świadomość, że gdy wada produktu ujawni się w okresie 2 lat od daty zakupu, to zostanie on wymieniony na nowy. Po upływie tego czasu otrzymamy rekompensatę w wysokości uzależnionej od stopnia zużycia reklamowanego modelu.

Opinie o oponach Primacy HP

Wielu kierowców dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat posiadanego modelu opony. Komentarze tego typu najczęściej pojawiają się na branżowych forach internetowych i portalach społecznościowych. Dla osób zastanawiających się nad zakupem danego modelu opony mogą one stanowić nieocenione źródło informacji „z pierwszej ręki”. Dlatego poniżej przytaczam przykładowe opinie o modelu Primacy HP.
„Dobre opony do normalnej jazdy po mieście i okresowych wypadów na urlop. Dobrze kleją się do drogi, sprawiają wrażenie miękkich i cichych. Przy wyższych prędkościach na autostradzie nie mają problemu z utrzymaniem toru jazdy, dobrze reagują na wciśnięcie pedału gazu.” – napisał Mariusz.
„Kupiłem ostatnio w promocji, wulkanizator ponadto twierdził, że przez lata sprzedał setki kompletów tej opony i nigdy nie miał skargi czy reklamacji. Zaufałem mu nie żałuję. Dobrze trzyma się suchej i mokrej drogi, całkiem skutecznie tłumi nierówności, zużycia jeszcze nie jestem w stanie ocenić, bo jeżdżę na niej dopiero rok, ale nie widać jakichś niepokojących śladów na bieżniku. Polecam ten model!” – skomentował Sylwek.
„Bardzo ciche, miękkie i bezpieczne. To nie jest opona do sportowej jazdy, ale bardziej turystyczna, do codziennych dojazdów z punktu A do punktu B. Dobrze współgra z samochodem, można poczuć się pewnie nawet podczas deszczu, stabilna na zakrętach czy podczas jakichś bardziej gwałtownych manewrów. Godna polecenia, ale nie dla osób o agresywnym stylu jazdy” – podsumował Marcin.


Podsumowanie

Michelin Primacy HP będzie dobrym wyborem dla wszystkich kierowców, którzy poszukują komfortowych opon premium zapewaniających bezpieczeństwo w trudnych warunkach pogodowych i jednocześnie odpornych na przyspieszone zużycie. Fakt, że model ten uzyskał ponad 160 homologacji na oryginalne wyposażenie aut stanowi dla niego najlepszą rekomendację. To niezawodne opony do codziennej jazdy, które z pewnością posłużą przez kilka sezonów.
opona

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Charakterystyka opony 

2022-05-16
Opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to model klasy premium z segmentu UHP (UltraHigh Performance). Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, amerykański koncern osiągnął oponę nie tylko o właściwościach jezdnych najwyższej klasy, ale też uzyskał niezwykle uniwersalny model opon. Goodyear Eagle F1 Asymmetric to ulepszona konstrukcyjnie i technologicznie opona, która bazowała na równie wychwalanej poprzedniczce.
opona samochodowa

Kormoran UHP vs Dębica Presto HP2

2022-05-14
Opony letnie, szczególnie lepszej klasy, cechują znakomite parametry przyczepności oraz hamowania na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Dzisiaj porównamy ze sobą dwa modele opon z klasy ekonomicznej. Pomimo niskiego segmentu jakościowego świetnie wypadają w testach i rankingach. Przedstawiamy opony Kormoran Ultra High Performance (UHP) oraz Dębica Presto HP2. Jak wygląda ich charakterystyka? Co je wyróżnia?
motocykle

Metzeler Tourance. Testy, opinie, charakterystyka

2022-05-12
Metzeler Tourance to nowoczesna opona motocyklowa przeznaczona do użytku głównie w dużych motocyklach typu enduro, która najlepiej sprawdzi się podczas jazdy na utwardzonych nawierzchniach. Patrząc na parametry i osiągi opony oraz testy, które niemiecki producent przeprowadził przed wypuszczeniem modelu na rynek motoryzacyjny, okazuje się, że poradzi sobie również na luźniejszej, bardziej grząskiej nawierzchni. Czym się charakteryzuje?
opona motocyklowa

Pirelli Angel ST. Testy, opinie, charakterystyka

2022-05-09
Pirelli Angel ST to opona o dwóch obliczach. Jest to flagowy produkt marki Pirelli, a dwa oblicza wynikają z bieżnika, który jest połączeniem agresywnych, sportowych opon wraz ze spokojnymi, turystycznymi. Doskonale nadaje się dla osób, które cenią sobie komfort i bezpieczeństwo, ale też dla tych, które pragną wykorzystać w pełni potencjał swojego motocykla jeżdżąc bardziej agresywnie. Ze względu na dużą dostępność w różnych rozmiarach, są one uniwersalne i dopasowane do bardzo szerokiej gamy jednośladów. Dlaczego ta opona jest tak wyjątkowa? Czym się charakteryzuje?
opona samochodowa

Michelin Primacy 4 vs Bridgestone Turanza T005

2022-05-07
Opony letnie, szczególnie lepszej klasy, cechują znakomite parametry przyczepności oraz hamowania na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opony premium charakteryzują się wysokiej jakości właściwościami i parametrami. Zapewniają wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo. Dziś porównamy dwa modele: Michelin Primacy 4 oraz Bridgestone Turanza T005.
opona samochodowa

Michelin Primacy 4 vs Pilot Sport 4

2022-05-05
Dzisiejsze zestawienie to dwa modele jednego producenta. Mowa tu dokładnie o oponach Michelin Primacy 4 oraz Michelin Pilot Sport 4. Pomimo tego, że oba modele są nowymi oponami pochodzącymi od jednego producenta, to różnią się od siebie przede wszystkim dostępnością rozmiarów. Czym się charakteryzują?