Data modyfikacji:

Odpowietrzanie hamulców z ABS. Jak to zrobić? 

Układ hamulcowy, podobnie jak inne systemy odpowiadające za funkcjonowanie samochodu, trzeba regularnie kontrolować, tym bardziej że ma on krytyczne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Jednym z częstszych problemów z układem jest jego zapowietrzanie się, które w znaczący sposób wpływa na skuteczność hamowania pojazdu w różnych warunkach. Na szczęście z usterką tego typu można poradzić sobie stosunkowo szybko w warsztacie mechanika albo na własną rękę. Radzimy, jak powinno przebiegać odpowietrzanie hamulców z ABS. 
odpowietrzanie hamulców z abs

Zapowietrzone hamulce – objawy i przyczyny

Zapowietrzony system hamulcowy to problem, który najłatwiej rozpoznać, gdy jego wszystkie pozostałe elementy są w pełni sprawne. Jeżeli po wymianie płynu oraz kontroli tarcz i klocków cały czas zauważmy problemy z prawidłowym hamowaniem, przez które samochód nie reaguje dostatecznie szybko na naciśnięcie pedału, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z zapowietrzeniem. Jednym z objawów zjawiska są też trzaski, stuki i skrzypienie dochodzące z układu hamulcowego, jak również różnica w skuteczności hamowania kół z jednej strony auta. Zdarza się też, że kierowca, aby normalnie zahamować, musi maksymalnie przycisnąć hamulec, nawet jeżeli pojazd porusza się z niewielką szybkością.
Kiedy mówimy o zapowietrzonych hamulcach, chodzi nam o sytuację, w której do płynu hamulcowego dostaje się powietrze. Jego bąbelki krążą wraz z płynem w obiegu zamkniętym, obniżając ciśnienie, a tym samym skuteczność działania całego systemu. 
Skąd bierze się powietrze w hamulcach? Zazwyczaj jego obecność jest wynikiem nieszczelnej instalacji, np. uszkodzonego przewodu transportującego płyn. Usterka bierze się też z zaniedbań i nieuwagi osób wymieniających płyn hamulcowy. Na zapowietrzenie narażeni są też kierowcy preferujący agresywną jazdę i często hamujący lub podróżujący po trasach z dużymi wahaniami wysokości. Przeciążają oni układ hamulcowy, doprowadzając do przegrzania się płynu hamulcowego i wydzielania się z niego gazów. Dodajmy, że temperatura wrzenia płynu obniża się w naturalny sposób wraz z czasem, dlatego trzeba go regularnie uzupełniać i wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta auta. 

Na czym polega odpowietrzanie hamulców?

Odpowietrzenie hamulców polega na uzupełnieniu płynu hamulcowego w systemie lub jego całkowitej wymianie. Do przeprowadzania operacji potrzebne są odpowiednie klucze (nasadowe oraz oczkowe), a także elastyczny wężyk i pojemnik na płyn. W samochodach z ABS procedura odpowietrzania przebiega nieco inaczej, aby nie uszkodzić dodatkowych elementów instalacji. Dodajmy, że do pomocy potrzebna jest także druga osoba, która zasiądzie na fotelu kierowcy i będzie na polecenie wciskała pedał hamulca. Odpowietrzenia nie można przeprowadzić w pojedynkę. 

Odpowietrzanie hamulców z ABS – jak się za nie zabrać?

System hamulcowy z ABS odpowietrzamy, zaczynając od pompy hamulcowej, następnie przechodząc do przednich, a na koniec tylnych kół. Pamiętamy, że podczas odpowietrzania poszczególnych elementów systemu pompa płynu hamulcowego nie powinna pracować nieprzerwanie dłużej niż dwie minuty. W przeciwnym wypadku preparat może zacząć się przegrzewać. Dlatego też zajmując się poszczególnymi częściami układu, robimy przerwy. 
W pierwszej kolejności uruchamiamy silnik i kilkunastokrotnie naciskamy hamulec, aby obniżyć ciśnienie regulacji ABS-u. Proces kończymy, kiedy poczujemy, że hamulec został maksymalnie wciśnięty. Eksperci zauważają, że zbiornik wyrównawczy pompy hamulcowej był w tym czasie wypełniony do pełna. 
Teraz możemy przejść do odpowietrzania kół – zaczynamy od przedniego lewego koła. Na początek do jego zaworu odpowietrzającego doczepiamy przezroczysty wężyk, którego druga końcówka powinna być skierowana w stronę pojemnika na płyn. Osoba siedząca na miejscu kierowcy uruchamia silnik i zaczyna wielokrotnie przyciskać pedał hamulca aż poczuje duży opór, co świadczy o powstaniu przeciwciśnienia, po czym z całej siły naciska pedał i zatrzymuje go w takiej pozycji. Partner pozostający przy kole odkręca wówczas przy pomocy klucza zawór odpowietrzający, co pozwala powietrzu opuścić układ wraz z płynem. Kiedy osoba naciskająca na pedał zaczyna czuć ponownie wyraźny opór, zawór powinien zostać zakręcony. Kroki te powtarzamy, aż do chwili, gdy płyn opuszczający system będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza.
Opisaną operację powtarzamy także dla przedniego koła prawego. W przypadku kół tylnych zaczynamy od prawego, a następnie kończymy na lewym. W innym momencie odpalamy też silnik – robimy to gdy hamulec jest już maksymalnie wciśnięty. 
Ponieważ w trakcie pracy możemy zużyć dużą ilość płynu hamulcowego, pamiętajmy, aby po wszystkim uzupełnić go do optymalnego zalecanego poziomu. Specjaliści zgodnie zalecają przy tym kupowanie produktów sprawdzonych marek polecanych przez producenta auta. 
Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy poradzimy sobie z odpowietrzeniem, nie warto rzucać się na głęboką wodę, ryzykując uszkodzenie hamulców. Operację możemy zlecić praktycznie w każdym warsztacie samochodowym. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski