Data publikacji:

Olej silnikowy 10W40 - ranking. Czym charakteryzuje się olej silnikowy 10w40?

Olej silnikowy 10W40 to jeden z najpopularniejszych rodzajów oleju używanych przez kierowców. W dzisiejszym artykule podpowiemy, do jakich silników można go używać, kiedy sprawdzi się najlepiej i czym się charakteryzuje. Omówimy także kwestię wymiany i mieszania różnych rodzajów olejów. Dowiedz się, wszystkiego, co warto wiedzieć na temat płynów oznaczanych klasą 10W40.
Sprawdź również: Rodzaje świateł w samochodzie.
olej silnikowy 10w40

Olej 10w40 do jakich silników się sprawdzi?

Olej 10W40 jest nieco mniej uniwersalny niż przykładowo 5W40, jednak wciąż jest wyjątkowo popularny. To doskonały wybór w szczególności do starszych silników, wysokoprężnych oraz diesli. Można stosować go w autach z katalizatorem i bez niego, wolnoossących, turbodoładowanych i wielozaworowych. Sprawdzi się perfekcyjnie w okresie letnim, ponieważ wykazuje dobrą odporność na podwyższone temperatury. W związku z tym będzie też doskonałym wyborem dla osób, które preferują nieco mocniejszy styl jazdy.
W zimie poradzi sobie z temperaturą do -25 stopni. To olej półsyntetyczny o nieco niższej lepkości. Dzięki temu, że wraz ze wspomnianym już 5W40 stanowi czołówkę używanych w Polsce produktów, bez większych problemów kupisz go właściwie wszędzie – przez Internet, w supermarkecie, a także na stacji benzynowej. Zanim jednak zamówisz konkretny rodzaj oleju, przeczytaj nasz poradnik.

10w40 jaki to olej?

Zakres temperatur, w jakich najlepiej radzi sobie olej silnikowy 10W40 to od -25 do +35. Łatwo zatem zauważyć, że prawdopodobnie dobrze będzie go stosować na lato oraz lekką zimę. Skrajne, zimowe warunki pogodowe mogą mu nie służyć, jednak aktualnie coraz rzadziej mamy do czynienia z temperaturami w zimie w okolicach -30 stopni. Wtedy olej nadmiernie zgęstnieje, a jego konsystencja może nie pozwolić na poprawne przejście przez pompę i smarowanie silnika. Pierwsze starty podczas mocnej zimy mogłyby zatem być odrobinę utrudnione, ale zapewne wciąż możliwe. Powoduje to jednak wzmożone zużycie silnika, jego dodatkowe obciążenie, a nawet zatarcie.

Jaki olej wybrać 10w30 czy 10w40?

Zasadniczo im wyższa liczba przy oleju po prawej stronie, tym lepiej. Wytłumaczmy jednak, co kryje się pod całym tym oznaczeniem. Liczba „10” w omawianym rodzaju oleju oznacza, że ten poradzi sobie w temperaturze -25 stopni. Nie znaczy to jednak, że właśnie podczas takiej pogody powinniśmy go używać. Najlepiej pozostawić sobie pewien margines zapasu, ponieważ to, że olej wciąż jest płynny, wcale nie oznacza, że w optymalny sposób chroni silnik. Litera „W” to skrót od „winter” i odnosi się właśnie do występującej przed nią cyfry. Z kolei ostatnia para liczb informuje konsumenta o tym, do jakich temperatur letnich olej zachowa swoje właściwości. W tym przypadku jak już wspomnieliśmy, będzie to +35 stopni.
Czy olej silnikowy 10W40 będzie najlepszy? A może warto wybrać 10W30, który kusi niższą ceną? To, jaki dokładnie produkt powinniśmy wybierać do naszej jednostki napędowej, producent określa szczegółowo w instrukcji. Z pewnością znajdziemy tam adekwatne oznaczenie i to właśnie jego powinniśmy się trzymać. W niektórych przypadkach zdarza się jednak, że producent rekomenduje konkretną markę oleju. Jeżeli jednak w instrukcji znajduje się informacja o tym, że możemy stosować oba omawiane rodzaje oleju, rekomendujemy zakup 10W40.

Co ile wymiana oleju 10w40?

Wymianę oleju silnikowego najczęściej zaleca się co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Warto jednak pamiętać o tym, by zawsze sprawdzać instrukcje producenta samochodu, jak również oleju – być może w przypadku konkretnego modelu czy też produktu zalecenia będą odrobinę inne.
Czy można mieszać ze sobą różne rodzaje oleju? Najlepiej nie, chociaż niektórzy decydują się na wymieszanie ze sobą dwóch produktów o tej samej klasie jakości i lepkości. W praktyce najlepszym rozwiązaniem będzie wybór jednego oleju i stosowanie go przy każdej okazji. Pamiętajmy o tym, by regularnie wymieniać płyny silnikowe, ponieważ w innym przypadku możemy doprowadzić do awarii jednostki napędowej. Jeżeli zależy Ci na ekonomii i komforcie działania, z powodzeniem możesz wybrać właśnie olej 10W40. Jest uznawany za idealny olej do starszych samochodów.

Olej silnikowy 10W40 – ranking TOP 5 produktów

Lotos Semisynthetic LPG 10W40

Lotos Semisynthetic LPG 10W40 to produkt, który dobrze sprawdza się w silnikach benzynowych z LPG. Jego producent deklaruje, że bez większych problemów można mieszać go z olejami o tej samej klasie jakości i lepkości. To półsyntetyczny olej wielosezonowy wysokiej jakości, który znajdziemy w dobrej cenie. Zapewnia doskonałą czystość silnika, ułatwia rozruch nawet w najtrudniejszych warunkach i zapobiega powstawaniu nagaru. Jest przeznaczony do lekkich aut dostawczych i samochodów osobowych, dla osób o umiarkowanym stylu jazdy. Jego specjalna formuła Thermal Control dba o to, by silnik się nie przegrzewał i w wydajny sposób go chłodzi.

Motul Turbolight 4100 10W40

To uniwersalny olej do wszystkich rodzajów silników – wysokoprężnych, z turbodoładowaniem, wolnossących, atmosferycznych, gaźnikowych, z katalizatorem i bez. Można stosować go przy zasilaniu benzyną, LPG i olejem napędowym. Dedykowany jest do spokojnej jazdy po mieście lub autostradach, ale raczej nie do jazdy sportowej, pomimo bardzo dobrych właściwości związanych z chłodzeniem silnika.
Zapobiega zacieraniu się, ma właściwości przeciwścierne i działa ochronnie na jednostkę napędową. Wydłuża żywotność silnika, a producent zatroszczył się o to, by w jego składzie znalazły się środki antykorozyjne, przeciwpieniące oraz przeciwutleniacze. Co ciekawe, według marki, która wprowadziła go na rynek, można go mieszać z olejami mineralnymi i syntetycznymi.

K2 Texar 10W40

K2 Texar 10W40 nadaje się do benzyny, diesla i LPG. Zadbano w nim o obecność przeciwutleniaczy, środków antykorozyjnych i czyszczących układ silnikowy, co z pewnością wpłynie pozytywnie na jego kondycję. Ma silne właściwości ochronne, które zapobiegną nadmiernemu zużywaniu się silnika nawet w trudnych warunkach i podczas agresywnej jazdy. Jest dostępny w opakowaniach o różnych pojemnościach. Dedykowany jest samochodom osobowym. Zastosowano w nim technologię NanoTech, która dodatkowo dba o kondycję silnika.

Mannol Classic 10W40

To olej dostępny w świetnej cenie, dla osób, którym zależy na ekonomicznym zadbaniu o silnik. Ma jednak parametry oraz dodatki, które w niczym nie ustępują również droższym rodzajom tych produktów. Posiada właściwości czyszczące, antykorozyjne i jest dedykowany do aut dostawczych oraz osobowych. Poradzi sobie z jazdą zarówno po mieście, jak i po autostradzie, zatem w codziennych zastosowaniach powinien sprawdzić się wyśmienicie. Polecany również do aut z systemem start-stop.

Mobil Super 10W40

To kolejny wysokiej jakości produkt, który przeznaczony jest do umiarkowanej jazdy, z ewentualnymi okresowymi wymagającymi warunkami. Warto wybrać go do każdego auta, które służy nam do dojazdów do pracy czy na zakupy. Chroni w najróżniejszych warunkach i ma dodatkowe substancje czyszczące silnik. Dzięki temu możemy zapomnieć o jego przedwczesnym zużyciu czy też powstawaniu nagarów.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!