Opony 22 cale – skąd bierze się rosnąca popularność tych dużych, do niedawna rzadko wybieranych przez polskich konsumentów opon? Dowodzimy, że znaczenie ma nie tylko wygląd dużej felgi, ale i jej przyczepność. W poradniku pokazujemy, jak wymienić letnie opony na opony zimowe 22 cale. Omawiamy także, którzy z producentów są warci uwagi i jakie opony wybrać na sezon zimowy 2021/2022. Nie zabraknie też kilku słów o oponach całorocznych, oczywiście w rozmiarze 22 cale.
Skąd popularność coraz większych felg? Tak, są estetyczne, ale przede wszystkim zwiększają przyczepność i skracają czas hamowania na suchej nawierzchni. To też lepsza reakcja i zachowanie na zakręcie, dzięki czemu można zwiększać dopuszczalną prędkość na łukach drogi. Wielu kierowców przekonuje argument bezpieczeństwa – większe felgi obsłużą większy i lepszy układ hamulcowy, tj. większe tarcze i zaciski o większej liczbie tłoczków.
Coraz częściej to właśnie konstrukcja układu hamowania wymusza stosowanie większych felg. Nie tylko koło wygląda ładniej, ale i auto lepiej zachowuje się na drodze. Popularność opon 22 cale wynika też z prostego powodu – rosnącej popularności dużych samochodów. Polacy coraz bardziej lubią SUV-y, ukochane auta Amerykanów. Przy jeździe w większości na asfaltowej drodze nie warto inwestować w opony terenowe. Stąd rosnąca popularność całorocznych opon 22 cale.
Każdy doświadczony kierowca wie, czym kończy się czekanie z wymianą letniego kompletu na opony zimowe. Letnie opony, niedostosowane do ośnieżonej czy oblodzonej powierzchni, są przepisem na poślizg i kolizję, ze względu na minimalną przyczepność do powierzchni drogi. Dlatego warto zmienić opony w momencie, w którym nocą pojawiają się pierwsze minusowe temperatury.
Jak wybrać najlepsze opony zimowe 22 cale dla swojego auta? Jakie opony wybrać spośród sprawdzonych i popularnych produktów na sezon zimowy 2021/2022? Podpowiadamy poniżej.
Opony Continental to niezawodne, świetne opony zimowe 22 cale od niemieckiego producenta. Są produktem stosunkowo nowym, bo z 2019 r., ale już zdobyły wiele nagród i wyróżnień branży motoryzacyjnej. Autorski wzór bieżnika S-GRIP zapewnia stabilną i niezakłóconą przyczepność nawet na oblodzonej drodze. Niemiecka technologia obiecuje optymalne prowadzenie na ośnieżonej nawierzchni – ale opony zimowe sprawdzą się również na suchej drodze, dzięki systemowi rowków PowerSipes. Komplet zimowych opon 22 cale Continental kupisz już od około 1200 zł.
Komplet Pirelli to kolejna zimowa opona 22 cale perfekcyjna dla właścicieli SUV-ów. Przy jeździe z maksymalną dopuszczalną prędkością 240 km/h najwyższa wartość obciążenia dla jednej opony wynosi 975 kg. Te opony 22 cale w klasie premium są świetnym wyborem dla kierowców lubiących jazdę miejską na średnio trudnej nawierzchni. Zdecydowanie nie jest to produkt do jazdy terenowej, o czym kierowcy czasami zapominają. Bieżnik z konstrukcją kierunkową doskonale odprowadza wodę czy błoto – reagują aż o 20% lepiej na aquaplaning od konkurencji. Nie musimy się więc obawiać utraty przyczepności na mokrej powierzchni, gdy jeździmy z Pirelli. Te luksusowe opony zimowe 22 cale Pirelli kupisz w komplecie od około 3 000 zł.
To idealny wybór do typowej osobówki czy rodzinnego kombi, sprawdzi się również w bardziej luksusowych autach. Nadal jest to produkt typu premium, czyli bardziej zaawansowany i stosujący innowacyjne metody produkcji. Wyjątkowo ciche jak na opony zimowe 22 cale, sprawdzą się również przy dłuższej eksploatacji. Komplet zimowych opon 22 cale Hankook kupisz już od około 800-900 zł.
Opony zimowe 22 cale Uniroyal to rozwiązanie dla kierowców obawiających się mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Pionierski bieżnik wykonany z pomocą technologii Skóry Rekina zapewnia doskonałe prowadzenie na mokrej nawierzchni i minimalizuje ryzyko aquaplaningu. Za perfekcyjną przyczepność opony zimowej 22 cale do ośnieżonej powierzchni odpowiada konstrukcja zygzakowatego rowka 3D. Fani oszczędności również będą zadowoleni. Opony zimowe 22 cale Uniroyala charakteryzują się pozytywnym wpływem na zużycie paliwa w zimę, dzięki zoptymalizowanym oporom toczenia. W oponie zaimplementowano innowacyjną mieszankę krzemionkową, która zmniejsza straty energii i usprawnia hamowanie.
Choć zima dopiero się zaczęła, warto już pomyśleć o komplecie letnich opon 22 cale. Pamiętajmy, że nie warto czekać z wymianą opon zimowych na letnie, ze względu na szybkie zużywanie się bieżnika w oponach zimowych. Zwłaszcza, że jazda latem na zimowych oponach jest po prostu nieprzyjemna – spalamy więcej paliwa i produkujemy dodatkowy hałas.
Jeszcze kilka lat temu produkty całoroczne nie spełniały pełni potrzeb polskich kierowców, a producenci zaniedbywali klientów, nie podchodząc do kompletów całorocznych z taką determinacją, jak do produktów sezonowych.
Teraz opony 22, 18, 16 cali i inne są często dostępne w opcji całorocznej, będąc komfortowym wyborem dla osób chcących oszczędzić sobie wizyt w warsztacie. Minusem jednak jest krótsze życie opony całorocznej w stosunku do kompletów sezonowych.
Jakie opony całoroczne 22 cale wybrać, aby zagwarantować przyczepność, bezpieczeństwo i komfort jazdy? Poniżej dwie propozycje opon 22 cale, które gwarantują sprawność w przedziale temperatur od -20 do +30 stopni Celsjusza.
Kolejny model od włoskiego producenta Pirelli, tym razem opony całoroczne. Producent obiecuje, a badania potwierdzają – z tym kompletem mamy jak w banku niskie zużycie paliwa. Opona 22 cale Scorpion Zero zapewnia doskonałą przyczepność na suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Wszystko dzięki nowoczesnemu bieżnikowi lamelkowemu, który szybko i skutecznie odprowadza wodę. Jak większość Pirelli omawianych w tym tekście, Scorpion Zero poradzą sobie wyśmienicie również jako komplet do SUV-a. Zda egzamin również jako opona typowo zimowa. Komplet kupisz już od około 1700 zł.
Polski producent opon prezentuje oponę całoroczną w wersji ekonomicznej. Opona 22 cale od Dębicy to koszt już od 370 zł. Bieżnik opony 22 cale zapewnia efekt „wgryzania się” w śnieg i lepszą przyczepność, a wszystko to przez kształt Dębicy – falista lamela w połączeniu z prostymi i podłużnymi lamelami tworzą wspólną całość pochylonych w wielu kierunkach krawędzi.
Szykując się na zimę, musimy szykować się na większe wydatki. Opony większe niż 21 cali są najdroższe w wymianie i przechowywaniu, zarówno w SUV-ach, jak i zwykłych osobówkach. Musimy liczyć się z tym, że jeżeli podjedziemy do warsztatu w grudniu, żeby wymienić nasze opony 22 cali, to za przechowywanie ich w warsztacie słono zapłacimy – nawet 120 zł za miesiąc.
Wymiana opon 22 cale i większych to średni koszt około 200-300 zł dla samochodów osobowych i nawet powyżej 400 zł za wymianę opon w systemie Run on Flat. Chcesz wymienić koła z wyważeniem, gdy potrzebujesz opony 22 cale? Przygotuj portfel, bo taka usługa zazwyczaj kosztuje więcej, niż przy przeciętnych 16 calach. Dlatego warto rozważyć opcję całoroczną, choć nie można odmówić oponom 22 cale wielu przymiotów i komfortu z jazdy.
Autorka: Dominika Tomczyk