Opony na felgę w rozmiarze 23 cali są wybierane głównie przez kierowców samochodów osobowych. Jest to rozmiar, który umożliwia kierowcom dokonywanie zakupów wśród modeli zimowych, letnich oraz całorocznych. Ponadto kierowcy znajdą dla siebie opony wzmacniane, które są przystosowane do użytkowania w trudnych warunkach. Opony 23 cale są produkowane zarówno przez tańsze marki, jak i przez renomowane firmy, wśród których na uwagę zasługują: Michelin, Continental oraz Yokohama. Sprawdź, czym się kierować przy wyborze różnego typu opon na felgi 23 cale.
Opony 23 są przeznaczone na felgi w dość dużym rozmiarze. Montuje się je głównie w samochodach, które powinny być wysokie, czyli np. SUV-ach. Dzięki nim pojazd lepiej prowadzi się w trudniejszym terenie. Wysokie felgi podnoszą podwozie, dlatego auto na oponach 23 cale bez trudu radzi sobie z krawężnikami i innymi przeszkodami w mieście.
Opony 23 cale mogą być również montowane w innych samochodach, jeśli tego życzy sobie kierowca. Powinno się jednak zachować rozsądek i nie podnosić zbytnio auta, które jest modelem miejskim i kompaktowym. Zamiana felg na zbyt duże sprawia, że pojazd prezentuje się groteskowo i traci na funkcjonalności.
W samochodach, w których fabrycznie zamontowano felgi z oponami 23, taki rozmiar jest optymalny. W przypadku tych pojazdów duże opony odpowiadają za komfort jazdy i umożliwiają poruszanie się autem po większości dróg nieutwardzonych. Bez względu na wielkość felg i opon powinno się pamiętać, że ogumienie powinno być dostosowane do pory roku.
Opony zimowe powinny przede wszystkim skutecznie odprowadzać wodę z jezdni, by poprawić przyczepność auta poruszającego się po oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Przy zakupie opon 23-calowych na zimę ważna jest droga hamowania. Zimą hamowanie i zatrzymywanie się jest trudniejsze, dlatego opony powinny jak najszybciej tracić prędkość. Bieżnik powinien posiadać głębokie rowki, dzięki którym błoto pośniegowe, woda i śnieg nie będą powodować poślizgu.
W przypadku 23-calowych opon na zimę powinno się zwrócić szczególną uwagę na oznaczenie długości drogi hamowania literami A, B, C, E i F. Klasa A cechuje się najlepszą przyczepnością do podłoża, podczas gdy klasa B wiąże się z wydłużeniem drogi hamowania o 3 metry. Najgorzej w czasie hamowania spisują się opony 23 oznaczone literą F. W ich przypadku samochód zatrzyma się co najmniej 18 metrów dalej niż auto wyposażone w ogumienie klasy A.
Wybór opon zimowych powinien uwzględniać również komfort jazdy. Kierowcy cenią sobie przede wszystkim cichą jazdę, zwłaszcza gdy często wyruszają w długie trasy. Hałas generowany przez auto na głośnych oponach jest uciążliwy dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Głośność opon zimowych jest oznaczana za pomocą etykiet z falami. Jedna fala jest umieszczana na cichych modelach, które generują dźwięki na poziomie około 65-70 dB. Jest to hałas porównywalny do głośnej rozmowy.
W przypadku opon letnich krótka droga hamowania i cicha praca są równie istotne, jednak bieżnik powinien wyglądać inaczej. Jego rowki powinny być płytsze. Opony na lato powinny dobrze trzymać się rozgrzanego asfaltu. Jednocześnie nie powinny nagrzewać się do zbyt wysokich temperatur, gdyż spowoduje to zbyt wysokie tarcie. Samochód będzie wolniej przyśpieszać, pomimo wciskania pedała gazu z maksymalną siłą.
Wybierając opony 23 na lato, warto zwrócić uwagę na ich klasę. Wyższa klasa ogumienia sprawia, że jest ono bardziej wytrzymałe na uszkodzenia podczas jazdy po asfalcie gorącym od silnych promieni słońca. Opony tej klasy są zaawansowane pod względem technologicznym, gdyż powstają z nowoczesnych mieszkanek surowców. Klasa średnia jest przystępna cenowo i przystosowana do uniwersalnego użycia. Większość kierowców z powodzeniem może na nią postawić, jeśli jeździ głównie po mieście i po utwardzonych drogach poza miastem.
Ekonomiczne opony są tanie, lecz sprawdzają się jedynie przy niezbyt wymagającej jeździe. Można z powodzeniem założyć ja na lato do samochodu, który wykorzystuje się głównie w celu dojazdów do pracy lub na zakupy do pobliskiego sklepu. Przy zakupie opon klasy ekonomicznej powinno się dokładnie sprawdzić atesty wybranego modelu. Oznaczenia bezpieczeństwa i jakości wskazują, czy użytkowanie opon będzie bezpieczne.
Opony 23 cale całoroczne to propozycja dla mniej wymagających kierowców. Korzystanie z nich jest bezpieczne pod warunkiem, że używa się ich do jazdy po mieście i drogach w dobrym stanie technicznym. Całoroczne opony na oblodzonej drodze przez las cechują się zbyt słabą przyczepnością, by korzystać z nich na co dzień przez całą zimę. W mieście na regularnie odśnieżanych i posypywanych solą jezdniach opona całoroczna radzi sobie lepiej.
Całoroczne opony mogą być używane przez większą część roku bez żadnych przeszkód. Zimą można na nich jeździć przy temperaturach sięgających kilkunastu stopni poniżej zera. Elastyczność mieszanki jest mniejsza niż w przypadku opon zimowych, ale wyższa od standardowej elastyczności mieszanki letniej.
Opony 23 całoroczne są cenione również przez okazyjnych kierowców. Jeśli rzadko jeździ się samochodem, nie warto inwestować dużych pieniędzy w zakup dwóch różnych kompletów opon. Całoroczny zestaw pozwoli sporo zaoszczędzić. Kierowcy odpadną koszty wymiany opon u mechanika, a także zakupu ogumienia na różne pory roku. Kupując opony 23 cale na cały rok, powinno się pamiętać jedynie o tym, by unikać wybierania modeli nieznanych chińskich marek. Ogumienie produkowane masowo w Państwie Środka jest nieprzystosowane do bezpiecznej jazdy w polskim klimacie. Jakość opon jest bardzo niska. Może się zdarzyć, że zakupiony komplet całoroczny będzie pozbawiony bieżnika już po kilku miesiącach sporadycznej jazdy. Dotyczy to w szczególności opon chińskich dostępnych w dyskontach i marketach.Bez względu na to, jakiej wielkości mają być nowe opony, powinno się zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo jazdy. Opony letnie, zimowe i całoroczne renomowanych producentów gwarantują krótką drogę hamowania, dobrą przyczepność do jezdni i długą żywotność bieżnika. Dzięki temu nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, kierowca może spokojnie korzystać z nich dalej. Dobrej klasy opony zapewniają bezpieczeństwo na drodze przy każdej pogodzie. Śnieg, deszcz, mokre liście, wysoka temperatura asfaltu - żaden czynnik nie będzie wymuszać na kierowcy większej ostrożności niż ta, która powinna wynikać ze stosowania się do przepisów ruchu drogowego.
Przy zakupie opon w rozmiarze 23 cali powinno się zachować zdrowy rozsądek. Dotyczy to w szczególności opon letnich, w przypadku których trudno mówić o kolejnych innowacjach. Opony na lato są przygotowywane od lat z podobnych mieszanek. Dopłacanie za lepsze parametry w przypadku opon zimowych i całorocznych ma sens, jednak jeśli kierowca rzadko korzysta z samochodu, może postawić na tańsze opony. Klasa średnia w pełni odpowie na jego potrzeby. Wysoka klasa opon jest przeznaczona dla szczególnie wymagających kierowców, którzy często jeżdżą autem w trudnych warunkach.
Autorka: Monika Kocher