Samochód to nieodłączny element współczesnego życia, który jest wykorzystywany każdego dnia. Bezpieczeństwo i komfort jazdy to podstawowe kryteria, które decydują o wyborze samochodu i odpowiednio dobranych opon. W wielu krajach obowiązuje nakaz dostosowania opon do pory roku. Na rynku dostępne są opony 24 cale przystosowane do jazdy zimą, latem, a także modele całoroczne. Aby wybrać odpowiedni egzemplarz opon do swojego samochodu, warto znać różnice między dostępnymi modelami.
Opony letnie i zimowe różnią się budową i ogólnym przystosowaniem. Chociaż zmiana opon letnich na zimowe nie jest w Polsce obowiązkowa, to ta praktyka niesie ze sobą szereg korzyści. Dostosowanie opon w samochodzie do panujących warunków to ważny czynnik wpływający na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Opony letnie zaprojektowane są tak, aby spełniać się w czasie jazdy w sezonie letnim.
Opony zimowe przystosowane są do trudnych, zimowych warunków. Zapewniają odpowiedni komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jazda z użyciem letnich opon w miesiącach zimowych zwiększa szanse na kolizję lub wypadek w wyniku poślizgu. W miesiącach zimowych należy przestrzegać szczególnych zasad ostrożności w trakcie jazdy. Manewry wyprzedzania i omijania z użyciem opon letnich mogą wpływać na niekontrolowane ruchy samochodu, co w efekcie może doprowadzić do sytuacji poślizgu i niefortunnego wypadku. Co więcej, opony zimowe lepiej radzą sobie z hamowaniem w trudnych warunkach niż opony letnie w takiej samej sytuacji.
W przypadku oblodzenia drogi, opony letnie nie zapewnią odpowiedniej przyczepności, dlatego w takich sytuacjach letnie opony nie poradzą sobie nawet z najmniejszym wzniesieniem napotkanym na drodze. Konstrukcja opon zimowych przystosowana jest do trudnych warunków, jakie wówczas panują na jezdni. Zimą droga pokryta jest różnymi substancjami, które mogą uszkodzić opony letnie. Substancje takie jak sól, żwir, chemia i ostre kawałki lodu przyczyniają się do szybszego zużycia opon. Materiał i konstrukcja w oponach letnich i zimowych różnią się, dzięki czemu modele opon cechują się innymi właściwościami.
Najlepszą praktyką dotyczącą zmiany opon jest obserwowanie temperatury i ogólnych warunków atmosferycznych. Zmianę opon z letnich na zimowe zaleca się wtedy, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Mieszanka gumy stosowana w oponach zimowych ma miękką strukturę, dlatego cechuje się lepszą przyczepnością i gwarantuje komfort jazdy w trudnych warunkach. Bieżnik w oponach zimowych przystosowany jest do nawierzchni pokrytej wodą. Dzięki odpowiednio wyprofilowanym rowkom, woda zbierana podczas jazdy jest odprowadzana, co niweluje utratę przyczepności, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wpadnięcia w poślizg. Opony zimowe cechują się większą ilością lameli niż opony letnie. Lamele to charakterystyczne nacięcia, które zapewniają lepszą trakcję w czasie jazdy.
Mieszanka gumowa wykorzystana do produkcji opon letnich zapewnia odpowiednią przyczepność oraz lepszy komfort jazdy na suchej i mokrej drodze w miesiącach, w których dominuje wysoka temperatura. Opony letnie mają mniejsze opory toczenia, dzięki czemu pozwalają oszczędzać paliwo. Co więcej, ta cecha wpływa na dźwięk generowany podczas jazdy, który jest zauważalnie cichszy. Bieżnik w oponach letnich znacząco różni się od tego, który znaleźć można w oponach zimowych.
Opony letnie charakteryzują się prostą rzeźbą bieżnika, która zawiera mniej rowków służących do odprowadzania wody. Dzięki mniejszej ilości rowków i nacięć opona zwiększa swoją przyczepność do podłoża. Mniej rozbudowany bieżnik sprawia, że maksymalnie największa możliwa powierzchnia opony ma kontakt z nawierzchnią drogi. To sprawia, że samochód wyposażony w tego typu opony w miesiącach letnich posiada znacznie lepsze parametry trakcji i hamowania. Wśród popularnych egzemplarzy opon letnich 24 cale, warto wyróżnić:
Opony cechują się szerokością 195 oraz wysokością 35. Przystosowane są do jazdy samochodem osobowym w sezonie letnim. Mają średnicę równą 24 cale. Ich indeks ładowności wynosi 110. Posiadają kryteria jakościowe, które są zgodne z oznaczeniem opon w Unii Europejskiej. Ten model opon stworzony został z myślą o samochodach marek niemieckich, japońskich, włoskich, amerykańskich, hiszpańskich i francuskich. Indeks prędkości w tym modelu oznaczony jest jako Y, czyli maksymalna dopuszczalna prędkość w tych oponach jest równa 300 km/h. Opony marki Pirelli określane są jako ogumienie klasy premium. Cechują się najlepszą jakością, trwałością oraz najwyższym poziomem osiągów. Wyposażone są w liczne nowatorskie rozwiązania technologiczne. Na ten model opon decydują się właściciele masywnych, mocnych samochodów, które przystosowane są do intensywnej i długiej jazdy. Wysoka jakość opon Pirelli gwarantuje bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy.
Indeks nośności tego modelu opon letnich wynosi 110. Ten egzemplarz opon sklasyfikowany jest przez producenta jako ogumienie 4x4 SUV, które podobne jest do tego przystosowanego do samochodów osobowych. Opony marki Yokohama uznawane są za produkty klasy premium. Zyskują najwyższe możliwe osiągi w trudnych warunkach drogowych. Opony tej marki to produkt najwyższej jakości, po który sięgają najbardziej wymagający miłośnicy motoryzacji. Świetnie sprawdzą się podczas mocnej, dynamicznej jazdy oraz na długich, wymagających trasach.
Opony zimowe to niezbędny element wyposażenia samochodu w miesiącach zimowych. Zapewniają odpowiednią przyczepność na mokrych, pokrytym śniegiem i lodem nawierzchniach. Mieszanka gumowa, z której zrobione są opony zimowe, zawiera większą ilość kauczuku naturalnego, dlatego jest odporna na temperaturę i nie twardnieje, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Elastyczność opon zimowych nie jest podatna na wpływ niskiej temperatury, co zapewnia dobrą przyczepność, komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Bieżnik w oponach zimowych różni się od tego, który znaleźć można w oponach letnich. Bieżnik opon zimowych charakteryzuje się głębszymi blokami, które świetnie sprawdzają się w przypadku jazdy po ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Większa ilość lamel, nacięć i rowków tworzą skuteczny system odprowadzania zbieranej wody, także podczas jazdy z dużą prędkością.
Opony zimowe przystosowane są do jazdy w sezonie zimowym, dlatego nie powinno się ich używać w miesiącach letnich, gdy temperatura znacznie przewyższa tą, do której takie opony są przystosowane. Użytkowanie opon zimowych w sezonie letnim powoduje, że znacznie szybciej się zużywają. Mieszanka gumy wykorzystywana w oponach zimowych jest zbyt miękka i niedostosowana do suchej i nagrzanej powierzchni drogi.
Opony całoroczne to stosunkowo nowy wynalazek, który zyskuje coraz większe grono zwolenników. Chociaż opony całoroczne to rozwiązanie, które sprawia wrażenie idealnego, to eksperci twierdzą, że rynek nadal potrzebuje idealnej opony całorocznej. Radykalna różnica pogody między sezonem letnim a zimowym sprawia, że trudno znaleźć egzemplarz opon radzący sobie w tak zmiennych warunkach. Opona całoroczna musi zawierać cechy opon letnich i zimowych.
Opony wielosezonowe, aby pogodzić skrajnie różne potrzeby sezonu zimowego i letniego, charakteryzują się bieżnikiem, który dostosowany jest do trudnych zimowych warunków oraz miękką mieszanką gumową. Opony całoroczne to dobre rozwiązanie dla osób, które mało podróżują samochodem oraz dla tych, którzy mieszkają na terenach, gdzie nawet w miesiącach zimowych nie ma zbyt dużo śniegu i błota pośniegowego.
Autorka: Patrycja Wojas