Data publikacji:

Opony kierunkowe czy asymetryczne? Które wybrać?

Bieżniki w oponach samochodowych podzielić można na trzy podstawowe rodzaje. Są to bieżniki symetryczne, kierunkowe oraz asymetryczne. Pierwsze z nich to najprostsze technologicznie rozwiązania. Obecnie stosowane są głównie w samochodach ciężarowych, ciężko dostrzec je w osobówkach. Pozostałe dwa przeznaczone są głównie do samochodów osobowych. Które z nich są lepsze? Które wybrać?
opony kierunkowe czy asymetryczne

Opony kierunkowe a asymetryczne. Czym się róznią?

Bieżnik opon kierunkowych układa się w charakterystyczny sposób, który wskazuje kierunek toczenia, czyli kierunek, w którym obraca się koło. Z reguły kształtem przypomina literkę „V” lub „U”. Na bocznej ścianie opon kierunkowych znaleźć można strzałkę oraz napis „ROTATION”, które informują nas o kierunku obracania się koła. Pozwala to w łatwy sposób określić, w jaki sposób zamontować je na obręczy koła.
Bieżnik opon asymetrycznych dzieli się na dwie niezależne strefy. Pozwala to połączyć najlepsze parametry jazdy na suchej oraz mokrej nawierzchni, bez utraty odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Strefa zewnętrzna oznaczona jest napisem „OUTSIDE”, a wewnętrzna – „INSIDE”. Pozwala to w prawidłowy sposób zamontować ją na obręczy. Zewnętrzna część bieżnika charakteryzuje się bardziej solidną i zabudowaną konstrukcją, co przekłada się na dobre trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów. Wewnętrzna część jest bardziej otwarta, co poprawia przyczepność na mokrej drodze oraz skuteczniej odprowadza wodę.
Ważne jest, aby opony asymetryczne w prawidłowy sposób zamocować na feldze, gdyż niezgodny kierunek obrotu spowoduje, że nie spełni swojego zadania w stu procentach. Spadnie skuteczność odprowadzania wody, a bieżnik zacznie szybciej się zużywać. Z wad opon asymetrycznych warto podkreślić ich cenę, która jest z reguły wyższa niż cena kompletu kierunkowego.

Charakterystyka opon kierunkowych

Opony kierunkowe wyróżniają się bardzo dobrymi parametrami przyczepności i hamowania na mokrej i śliskiej nawierzchni. Kierunkowy układ rowków pozwala skutecznie osuszać powierzchnię opony z nagromadzonej wody, śniegu czy błota. Najczęściej spotykany jest wśród opon zimowych i całorocznych. Na suchej drodze sprawuje się świetnie, na mokrej natomiast dominuje. Spowodowane jest to przede wszystkim tym, że w porównaniu z oponami asymetrycznymi cały bieżnik opony kierunkowej przygotowany jest do jazdy po mokrych drogach.
Opony te nie są jednak tak bardzo przystosowane do sportowej i szybkiej jazdy jak asymetryczne rozwiązania. Opona zamontowana w złym kierunku nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać zebranej wody. Powoduje to małe komplikacje, szczególnie w przypadku zapasu, który wozimy w bagażniku. Koło zapasowe będzie pasować tylko na jedną ze stron, lewą lub prawą. Opony kierunkowe cechują się również nieco większym generowanym hałasem.

Opony asymetryczne i kierunkowe – które wybrać?

Opony asymetryczne doskonale sprawdzają się latem, na suchej nawierzchni. Polecane są także do samochodów o mocnych silnikach i sportowym charakterze. W mniejszych samochodach mogą nie wykorzystać w pełni swojego potencjału. Opony kierunkowe to najlepsze rozwiązanie na zimę lub do opon całorocznych, które nie mogą dać się zaskoczyć w żadnych warunkach.
Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch kompletów opon – asymetrycznych na lato i kierunkowych na zimę. Jednak mało kto może pozwolić sobie na takie udogodnienia. Dla kierowców, którzy nie pokonują znacznych odległości oraz nie preferują agresywnej jazdy, lepiej sprawdzą się opony kierunkowe. Bardziej wymagający kierowcy lub właściciele nowszych samochodów powinni rozważyć zakup asymetrycznych modeli, które mają więcej do zaoferowania.
Zdjęcie: Envato Elements