Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

kontrolka trójkat z wykrzyknikiem

Kontrolka trójkąta z wykrzyknikiem – co oznacza i czy trzeba się martwić?

2025-06-20
Kontrolki w samochodzie potrafią wywołać stres, zwłaszcza gdy nagle pojawia się trójkąt z wykrzyknikiem. Co właściwie oznacza ta ikona? Czy trzeba natychmiast zjechać na pobocze? W tym artykule wyjaśniamy wszystko, co warto wiedzieć o kontrolce trójkąta z wykrzyknikiem – prosto, konkretnie i bez technicznego żargonu.
zdjęcie do prawa jazdy

Zdjęcie do prawa jazdy – jakie musi być i czym różni się od zdjęcia do dowodu?

2025-06-18
Planujesz wyrobić prawo jazdy lub wymienić dokument? Jednym z kluczowych elementów jest odpowiednie zdjęcie. Nie każdy wie, jakie zdjęcie do prawa jazdy będzie zaakceptowane i czy można użyć tego samego, co do dowodu osobistego. W tym artykule rozwiewamy wszystkie wątpliwości – prosto, rzeczowo i bez urzędowego języka.
punkty karne

Ile można mieć punktów karnych?

2025-06-16
Punkty karne to codzienność dla kierowców w Polsce. Choć wielu z nas o nich słyszało, niewielu naprawdę wie, ile można ich mieć i co grozi za przekroczenie limitu. W tym artykule wyjaśniamy, ile punktów karnych można mieć w Polsce – także jako młody kierowca lub w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.
cvt

CVT – co to? 

2025-06-13
Skrzynia biegów jest jednym z kluczowych elementów układu kontroli samochodu, a jej budowa oraz sposób funkcjonowania wpływa w istotny sposób na wydajność pojazdu, koszty jego eksploatacji, a także komfort i styl jazdy. Skrzynie CVT są jednym z wariantów przekładni automatycznych, które choć dominują za oceanem, w Europie stanowią rzadkość, jednak stopniowo zyskują w ostatnich latach coraz większa popularność. Przedstawiamy informacje na temat przekładni CVT wraz z jej najważniejszymi wadami i zaletami. 
ecvt

ECVT – co to? 

2025-06-11
ECVT to skrót literowy opisujący jeden z typów automatycznych skrzyń biegów montowanych w niektórych samochodach osobowych. Skrzynia jest jedną z najważniejszych części układu kontroli pojazdu, równocześnie ma ona bardzo duży wpływ na styl oraz komfort jazdy. Przekładnie automatyczne są wciąż rzadko spotykane w pojazdach poruszających się po europejskich drogach, ale stopniowo zyskują coraz większe zainteresowanie kierowców. W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat skrzyni ECVT.
szpera

Czym jest szpera?

2025-06-09
Szpera to powszechna nazwa specjalnej odmiany mechanizmu różnicowego (dyferencjału), który jest jednym z najbardziej istotnych elementów układu napędowego auta. Pozwala on na bezpieczne wykonywania zakrętów, a także powstrzymuje pojazd przed wpadaniem w poślizg. W odróżnieniu od klasycznego dyferencjału, szpery montuje się tylko w wybranych typach samochodów. W artykule tłumaczymy, w jakich konkretnie, a także jakie dodatkowe zadania spełniają podczas jazdy.