Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

Jak zarejestrować samochód

Jak zarejestrować samochód?

2023-01-31
Rejestracja samochodu to procedura, której musimy dopełnić po nabyciu nowego pojazdu. Niektórym wydaje się dość skomplikowana ze względu na fakt, że do jej realizacji konieczne jest skompletowanie całego zestawu dokumentów. Dodatkowo kroki, jakie musimy wykonać, są zależne od charakteru i historii pojazdu. W dzisiejszym artykule omówimy różne procedury rejestrowania samochodów – standardowe, zagraniczne, firmowe oraz zabytkowe i specjalne. Dowiedz się, jak zarejestrować samochód.
Gąsienicę do samochodu

Gąsienice do samochodu: co trzeba wiedzieć?

2023-01-30
Gąsienice do samochodu to marzenie wielu osób, które przynajmniej raz utknęły w trudnym, wiejskim terenie lub na śniegu. Dzięki nim właściwości jezdne pojazdu ulegają znacznej poprawie, a ten może się swobodnie przemieszczać w praktycznie każdych warunkach. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, do czego służą gąsienice, kiedy się je stosuje i jakie są dla nich alternatywy.
koło zapasowe w sprayu

Co to jest koło zapasowe w sprayu i jak używać

2023-01-27
Co zamiast zapasowego koła pełnowymiarowego, gdy w trakcie jazdy autem ujrzysz sflaczałą oponę? Ta zaś – jeśli chcesz gdziekolwiek bezpiecznie dojechać – powinna zostać jak najszybszej wymieniona na nowa, oddana do wulkanizacji. Powinno się założyć koło dojazdowe lub… posłużyć się kołem zapasowym w piance. Co to jest koło zapasowe w sprayu i jak używać? Zalety, wady i… czy koło zapasowe w sprayu może być użyte z alufelgami? 
łożyska c3

Gdzie stosować łożyska C3?

2023-01-26
Dobierając odpowiednie łożyska toczne warto znać podstawowe informacje na ich temat. Każde łożysko posiada swoje parametry i właściwości, które mają bardzo duże znaczenie w przypadku pasowania łożysk. Bez względu na to, czy wybierzemy łożysko walcowe, kulkowe czy igiełkowe, najważniejsze będą parametry pracy i założenia, jakich oczekujemy od elementu. Najważniejsze przy wyborze łożysk są obecności dodatkowych sił dynamicznych, siły tarcia oraz luzy. Luz łożyska to wielkość określająca przesunięcie jednego pierścienia łożyska względem drugiego. Dobierając odpowiednie łożysko pamiętać należy, że luz zmniejszy się po zamontowaniu łożyska na wał. Powstanie tak zwany luz pomontażowy spowodowany odkształceniami pierścienia łożyska po zamontowaniu. Luz łożyska może zmieniać się również w czasie pracy elementu. Wpływ na to mają powstałe obciążenia oraz rozszerzalność cieplna spowodowana pracą łożyska lub elementów sąsiadujących. Jakie są rodzaje łożysk tocznych i do czego je stosować?
zaparowane szyby w samochodzie

Co oznaczają zaparowane szyby w aucie? Jak tego uniknąć?

2023-01-24
Zaparowane szyby to zmora kierowców, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko robi się ciemno, a warunki pogodowe nie rozpieszczają. Bardzo często zaparowane szyby zastajemy, gdy idziemy do pojazdu. Trzeba je niezwłocznie oczyścić przed wyruszeniem w podróż. Zdarza się jednak, że szyby parują nam w czasie jazdy. Wydawać się może, że wiek samochodu ma na to największy wpływ. Nic bardziej mylnego. Za parowanie szyb w pojeździe, szczególnie podczas jazdy najczęściej odpowiada układ chłodzący. W samochodach z klimatyzacją szyby parują dużo rzadziej, niż w tych, w których jej po prostu nie ma lub nie działa. Co jest powodem parowania szyb w samochodzie i jak poradzić sobie z tym problemem?
jaki kask motocyklowy

Jaki kask motocyklowy wybrać?

2023-01-23
Wybór kasku motocyklowego jest nie lada wyzwaniem. Pojawia się coraz więcej nowych marek i modeli, które kuszą swoimi właściwościami, wyglądem czy ceną. Przy wybieraniu naszego kasku motocyklowego musimy bardzo dobrze znać nasze oczekiwania. Jest to bowiem zakup, który ma gwarantować bezpieczeństwo jazdy na motocyklu. Ważne jest, aby dość restrykcyjnie podejść do sprawy i nie analizować kwestii kilku złotych oszczędności kosztem wyższego poziomu bezpieczeństwa. Nie jest też tak, że powinniśmy od razu rzucać się na najdroższe, najbardziej zaawansowane technologicznie modele. Jest kilka rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze naszego kasku motocyklowego, aby w pełni bezpiecznie i wygodnie cieszyć się z jego użytkowania. Jak zatem wybrać kask motocyklowy? Na co zwracać uwagę przy wyborze?