Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

uszkodzony wybierak skrzyni biegów objawy

Uszkodzony wybierak skrzyni biegów – objawy. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona?

2024-02-26
Skrzynia biegów jest mechanizmem, który umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego w celu dostosowania parametrów pracy silnika do jego potrzeb. Najprościej rzecz ujmując, pozwala ona na zmianę biegu i dostosowanie prędkości obrotowej silnika, do danego obciążenia i prędkości tak, aby zoptymalizować pracę jednostki. Skrzynie biegów podzielić można ze względu na konstrukcję i zasadę działania na cztery grupy: manualne, półautomatyczne stopniowe, automatyczne stopniowe i automatyczne bezstopniowe. Dziś zajmiemy się manualną skrzynią biegów, a dokładniej jej elementem roboczym, jakim jest wybierak. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona i jak się to objawia?
Jaki akumulator

Jaki akumulator wybrać? Ranking najlepszych akumulatorów

2024-02-23
Akumulator to serce silnika, a co za tym idzie całego samochodu. Umożliwia uruchomienie pojazdu i korzystanie z niego. Zasila także radio, światła i, jeżeli są w wyposażeniu, podgrzewane fotele. Naturalną konsekwencją eksploatacji samochodu jest zużywanie się akumulatora. Z tego względu w pewnym momencie konieczna jest jego wymiana. Jaki akumulator jest najlepszy, jak go wybrać i gdzie kupić? Na te i inne pytania odpowiadamy.
jaka ładowarka do samochodu elektrycznego

Jaka ładowarka do samochodu elektrycznego?

2024-02-21
Ciągły rozwój cywilizacji wprowadza do życia nowe rozwiązania, którym musimy sprostać. Coraz popularniejsze stają się samochody hybrydowe, czy te w pełni elektryczne. Rozwój technologiczny pozwala na coraz to nowsze rozwiązania takich modeli powodując, że coraz więcej widać ich na ulicach miast. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy w pojeździe zabraknie prądu. Niestety stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie powstają tak szybko i gęsto, aby sprostać potrzebom wszystkich użytkowników, dlatego wielu z nich decyduje się na montaż własnej ładowarki do samochodu elektrycznego. Jaką ładowarkę wybrać i czym sugerować się przy jej zakupie?
jakie żarówki h7 do soczewek

Jakie żarówki H7 do soczewek wybrać?

2024-02-19
Oświetlenie w samochodzie jest niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy, a jakiekolwiek problemy z reflektorami mogą wiązać się nie tylko z ryzykiem otrzymania mandatu, ale również potencjalnie ze stłuczką lub poważniejszym wypadek. Dlatego też kierowcy muszą zwracać szczególną uwagę na kondycję świateł. Wymiana zużytych lub uszkodzonych żarówek nie należy do specjalnie skomplikowanej, zazwyczaj większe problemy sprawia jednak zidentyfikowanie i wybranie konkretnego produktu, który będzie kompatybilny z pojazdem. Przedstawiamy najważniejsze informacje o żarówkach typu H7, używanych w reflektorach soczewkowych, a także wymieniamy najlepsze modele z tej kategorii.
Indeks prędkości opon

Indeks prędkości opon

2024-02-15
Podczas sezonowej wymiany opon niewielu kierowców zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Zazwyczaj skupiamy się głównie na rozmiarze, nie analizując zbyt szczegółowo pozostałych oznaczeń umieszczonych na ścianie bocznej opony. Dlaczego odpowiedni dobór indeksu prędkości jest równie ważny? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
obrócona panewka objawy

Obrócona panewka – objawy. Jakie objawy daje uszkodzona panewka silnika?

2024-02-12
Obrócona panewka w silniku samochodu jest jedną z najpoważniejszych awarii, jaka może dotknąć układ napędowy pojazdu. Wielu kierowców nie jest jednak w stanie zidentyfikować pierwszych sygnałów wskazujących na nadchodzące problemy. Podpowiadamy zatem, na co zwracać tutaj uwagą, a także w jaki sposób zapobiec uszkodzeniu panewki.