Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

jaki kask motocyklowy

Jaki kask motocyklowy wybrać?

2023-06-08
Wybór kasku motocyklowego jest nie lada wyzwaniem. Pojawia się coraz więcej nowych marek i modeli, które kuszą swoimi właściwościami, wyglądem czy ceną. Przy wybieraniu naszego kasku motocyklowego musimy bardzo dobrze znać nasze oczekiwania. Jest to bowiem zakup, który ma gwarantować bezpieczeństwo jazdy na motocyklu. Ważne jest, aby dość restrykcyjnie podejść do sprawy i nie analizować kwestii kilku złotych oszczędności kosztem wyższego poziomu bezpieczeństwa. Nie jest też tak, że powinniśmy od razu rzucać się na najdroższe, najbardziej zaawansowane technologicznie modele. Jest kilka rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze naszego kasku motocyklowego, aby w pełni bezpiecznie i wygodnie cieszyć się z jego użytkowania. Jak zatem wybrać kask motocyklowy? Na co zwracać uwagę przy wyborze?
jak odpowietrzyć hamulce

Jak odpowietrzyć hamulce?

2023-06-07
Układ hamulcowy jest jednym z ważniejszych systemów w samochodzie. Odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy, dlatego jego odpowiednie działanie powinno być regularnie sprawdzane i poddawane serwisowaniu. Najczęstszą awarią układu hamulcowego jest jego zapowietrzenie. Zatem jak odpowietrzyć hamulce? Jakie są przyczyny i objawy zapowietrzenia układu hamulcowego? Przedstawiamy, jak odpowietrzyć hamulce krok po kroku.
sposoby na kuny

Sposoby na kuny – co na nie stosować? Domowe sposoby

2023-06-06
Sposoby na kuny – co na nie stosować? Domowe sposoby Kuny domowe to zwierzęta, które prezentują się dość sympatycznie. Jednak szkody, jakie potrafią wyrządzić te gryzonie, bywają ogromne i bardzo kosztowne. Co roku przekonują się o tym zwłaszcza kierowcy, którzy niejednokrotnie borykają się z takim problemem, jak poprzegryzane przewody i kable, czemu winna jest kuna pod maską. Chociaż powszechnie dostępne są różne środki i sposoby na kuny, nie wszystkie skutecznie odstraszają te zwierzęta, wskutek czego problem powraca. Niekiedy też kuny postanawiają za swoje schronienie obrać strychy i poddasza, co także potrafi przynieść ogromne straty w postaci wygryzionych izolacji i materiałów budowlanych. Jak pozbyć się kuny z samochodu i zabezpieczyć dom przed tymi gryzoniami? Sprawdź i pozbądź się problemu raz na zawsze.
czym myć samochód

Czym myć samochód? Jak to zrobić poprawnie? Jak myć go na myjni?

2023-06-05
Mycie samochodu to nie tylko kwestia estetyki, ale również ochrony powierzchni i długowieczności lakieru. Regularne czyszczenie pozwala usunąć zabrudzenia, osady z dróg i zanieczyszczenia, które mogą potencjalnie uszkodzić powłokę lakieru. Dowiedz się, czym myć samochód i jak zrobić to skutecznie, by auto wyglądało doskonale, a lakier zachował świetną kondycję na długi czas.
jaki akumulator do silnika 1.6 benzyna

Jaki akumulator do silnika 1.6 – benzyna?

2023-06-03
Jaki akumulator do silnika 1.6 - benzyna? Dobór akumulatora na pierwszy rzut oka może wydawać się kłopotliwy, jednak z naszym poradnikiem szybko dowiesz się, jaki akumulator do silnika 1.6 (benzyna). Poruszymy kwestię jego parametrów, wymiarów czy dopasowania do konkretnego pojazdu. Później opowiemy też o różnych rodzajach akumulatorów i podpowiemy, na które marki warto zwrócić uwagę podczas zakupów.
jakie amortyzatory

Jakie amortyzatory wybrać? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

2023-06-02
Jakie amortyzatory wybrać? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze? Amortyzatory są często odrobinę zapomnianą częścią podwozia, a ich wymiana na czas oraz sprawność są bardzo ważne – dbają nie tylko o komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo. W dzisiejszym artykule omówimy to, czym dokładnie są amortyzatory i jakie pełnią funkcje. Podpowiemy też, jakie amortyzatory wybrać, jeżeli zdecydujemy się na wybór innych modeli, niż te fabrycznie zamontowane w samochodzie.