Rozwój nowoczesnych technologii oraz postęp w dziedzinach związanych z produkcją samochodów i innych pojazdów kołowych sprawił, że niezbędne stało się zapewnianie odpowiedniego ogumienia spełniającego wysublimowane wymagania. W efekcie czego na rynku pojawiły się opony radialne, które zaczęły stanowić alternatywę dla standardowych opon diagonalnych. Pojawia się więc pytanie, które rozwiązanie jest skuteczniejsze i bezpieczniejsze w danej sytuacji. Zobacz, jakie są różnice między oponą radialną a diagonalną.
Wewnątrz niemal każdej opony pneumatycznej znajduje się tzw. osnowa. Jest to specjalna konstrukcja wykonana z gumowanych stalowych nici, które wzmacniają ogumienie i nadają mu optymalną sztywność. Opona radialna (nazywana również promieniową) wykonana jest w taki sposób, że druty osnowy nie krzyżują się. Ułożone równolegle do siebie kordy tworzą kąt prosty w stosunku do płaszczyzny symetrii opony. Odpowiednią wytrzymałość oraz stabilność zapewniają dodatkowe warstwy opasania.
Opony radialne mają wiele ważnych zalet – to właśnie sprawia, że praktycznie wszyscy producenci ogumienia do aut osobowych projektują oraz sprzedają jedynie modele o budowie promieniowej. O tym, że opona wykonana została w technologii radialnej, świadczy litera „R” umieszczona w oznaczeniu rozmiaru – np. 225/45 R17.
Mimo zmian w motoryzacji opony diagonalne nadal pozostają niezwykle odpornym ogumieniem, cechującym się stabilnością i odpornością na ciężkie warunki. Dzięki temu nadal stanowią one podstawę w ciężkim transporcie czy przemyśle rolniczym. Tam bowiem bardzo trudne warunki i niższe prędkości wymagają twardych materiałów niezwykle odpornych na warunki. Opony diagonalne sprawdzają się również w pojazdach terenowych, gdzie szczególnie narażone są krawędzie boczne na uszkodzenia od wystających korzeni czy kamieni.
Niestety jak w każdej technologii tak i tutaj opona diagonalna ma swoje mankamenty i wady, które powodują, że nie znajduje tak dużego zastosowania jak kiedyś, Na pierwszym miejscu w tej liście jest oczywiście brak możliwości odprowadzania wysokich temperatur, a co za tym idzie brak możliwości osiągania wyższych prędkości. Oznacza to, że opony te zwyczajnie nie nadają się do jazdy szybszej niż 100 km/h co praktycznie skreśla je w autach osobowych.
Wyższe opory toczenia również nie działają tutaj na plus, ponieważ zwiększają zużycie paliwa i ogólny komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również waga, która odgrywa sporą rolę, szczególnie jeśli mówimy o autach sportowych. Nic więc dziwnego, że opony te sprawdzają się w cięższych transportach i rolnictwie, którego oczywiście nie brakuje.
W oponach diagonalnych (nazywanych też krzyżowymi) stosowano kordy stalowe lub nylonowe układane w minimum w dwóch warstwach. Nici osnowy krzyżowały się względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni. Taka metalowa plecionka znajdowała się zarówno na czole, jak i na bokach opony, zapewniając jej bardzo duża sztywność.
Krzyżujące się kordy dobrze tłumiły drgania, jednak w konsekwencji wiązało się to ze zwiększeniem oporów toczenia. Opony radialne dzięki swojej budowie lepiej zachowują się na zakrętach i są znacznie trwalsze. Dodatkowo gwarantują wyższe bezpieczeństwo jazdy, bardziej precyzyjne panowanie nad autem oraz mogą być używane w pojazdach rozwijających duże prędkości.
Pamiętajmy jednak o jednej ważnej rzeczy. Otóż ogumienie diagonalne przestaje spełniać swoje zadanie powyższej szybkości 100 km/h, co czyni je bezużytecznym w nowoczesnych autach osobowych. Nadal znajduje jednak zastosowanie w maszynach rolniczych, budowlanych, terenowych oraz niektórych jednośladach.
Opona diagonalna czy radialna?
Nie da się ukryć, że opony diagonalne nie znajdują już zbyt dużego zastosowania w autach osobowych, ze względu na swoje techniczne ograniczenia. Nic więc nadzwyczajnego w tym, że zalecane jest, by do aut osobowych wybierać wyłącznie opony radialne. Jeśli jednak poszukujecie opon do aut terenowych, które mają walczyć w ciężkich warunkach, to tutaj jak najbardziej polecam zastanowienie się nad oponami diagonalnymi.