Wszystkie opony różnią się między sobą budową, przeznaczeniem, właściwościami. Spośród ogromu dostępnych rodzajów wyróżnić można główne typy, takie jak opony miejskie do samochodów kompaktowych i miejskich, opony do napędów 4x4, opony sportowe do samochodów o dużej mocy oraz różnego rodzaju opony specjalistyczne, przystosowane do tras offroadowych czy wyścigów na torach. Każdy typ charakteryzuje inna budowa i zachowane właściwości. Dziś opiszemy i przedstawimy opony sportowe, te do sportowych samochodów na codziennych, publicznych drogach oraz modele do samochodów sportowych, poruszających się głównie po torach wyścigowych. Jakie są najlepsze opony sportowe i czym się charakteryzują?
Opony sportowe powinny być dopracowane w każdym detalu tak, aby zachowywać należyte właściwości i parametry zarówno podczas jazdy na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Cechować powinny się bez wątpienia bardzo dobrą przyczepnością. Przekłada się to na płynne, dynamiczne przyspieszanie, sprawne i precyzyjne pokonywanie zakrętów oraz znacznie skraca drogę hamowania.
Typowe opony sportowe mają podwyższony współczynnik twardości, co pozwala zwiększyć osiągi sportowego samochodu. Precyzyjne, nowoczesne technologia wykonania gwarantują znakomite tłumienie drgań, co nie tylko przekłada się na wysoki komfort prowadzenia pojazdu, ale również zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa, szczególnie na mokrych nawierzchniach. Dobra opona sportowa produkowana jest z najwyższej jakości mieszanek gumowych, które wielokrotnie ulepszane są w celu zapewnienia większej wytrzymałości, odporności na przetarcie ale też na przegrzanie.
Typowo sportowe opony charakteryzują się większą szerokością ogumienia i stosunkowo małym profilem opony. Zapewnia to większą powierzchnię styku opony z nawierzchnią, czyli poprawia przyczepność. Niższe profile wymagają mniejszego momentu obrotowego przekazanego na koła, aby nim zakręcić, dlatego samochody o dużej mocy mogą osiągać większe prędkości, przez minimalizowanie oporów.
Spośród opon sportowych wyróżnić można te specjalistyczne, które nie mogą być użytkowane na drogach publicznych, jednak jako opony sportowe często używane są podczas wyścigów na torach.
Jednym z takich modeli są opony typu SLICK. Są to najczęściej spotykane opony na torach wyścigowych. Charakteryzują się bardzo płytkim bieżnikiem lub całkowitym jego brakiem. Ogumienie tego typu wymaga odpowiedniego przygotowania i użytkowania w sprecyzowanych warunkach, aby mogły one spełniać swoja rolę. Dla przykładu większość opon typu SLICK wymaga „dogrzania się” przed prawidłowym użytkowaniem. Widać to na torach przed wyścigami F1 lub innych sportów wyścigowych.
Opona taka po osiągnięciu temperatury 80 stopni Celsjusza zaczyna spełniać swoja rolę. Zapewnia wtedy doskonałą przyczepność gumy do podłoża i dopiero wtedy pozwala na użytkowanie zgodne z zamierzonym celem. Wadą SLICK-ów jest bardzo słaba przyczepność na mokrej nawierzchni. Opony dosłownie pływają po asfalcie, ze względu na brak bieżnika i słabe odprowadzanie wody z powierzchni styku.
Innym typem opon sportowych są opony szutrowo-żwirowe, najczęściej spotykane w wyścigach typu WRC. Opony te są wszechstronne ze względu na konfrontację z różnego rodzaju nawierzchnią. Nie da się jednak stworzyć jednego, idealnego kompletu, dlatego szutrowo-żwirowe opony dzielą się na te przeznaczone na suche nawierzchnie, modele na nawierzchnie mokre oraz te na mniej lub bardziej utwardzone nawierzchnie. Głęboki bieżnik poprawia przyczepność nawet na trudnym, grząskim terenie. Przez swoją budowę opony te słabo sprawdzą się na asfalcie lub innych utwardzonych drogach, które nie są szutrowo-żwirowe.
Typem opony sportowej jest również ogumienie zimowe ze wzmocnieniem. Wzmocnienie polega na zastosowaniu na bieżniku opony specjalnych kolców poprawiających przyczepność na śniegu oraz lodzie. Do trudnych, śliskich tras nie ma lepszego rodzaju jak opony z kolcami, jednak do codziennego użytku na drogach publicznych w Europie nie są dopuszczone.
Poniżej przedstawiamy ranking najwyżej ocenianych modeli opon sportowych, głównie dostosowanych do jazdy po drogach publicznych. Ranking stworzony jest na podstawie licznych testów jakościowych i opinii.
Niekwestionowany zwycięzca wielu list rankingowych. Opona doskonale dopracowana, zapewniająca świetną przyczepność podczas szybkiej, agresywnej jazdy na suchych, jak i mokrych nawierzchniach.
Świetna pozycja, która jest złotym środkiem jakości do ceny. Dobra opona sportowa w przystępnej cenie. W testach jakościowych osiągają wysokie noty, co widać po indeksach według Etykiety Unijnej. Polecane są do samochodów sportowych i limuzyn, ale również do SUV-ów.
W czołówce rankingów od kilku lat. To niebywały sukces Grupy Michelin. Stworzona została opona, która świetnie radzi sobie w codziennych warunkach, ale i na torze wypada całkiem przyzwoicie. Klasa przyczepności A, niskie opory oczenia to parametry, które wyraźnie pokazują jakość i klasę tego modelu.
Opona gwarantująca najwyższy stopień równowagi między mokrą a suchą nawierzchnią. Pozwala precyzyjnie pokonywać zakręty przy zachowaniu maksymalnej kontroli podczas jazdy z większą prędkością. Polecany model, szczególnie mniej wymagającym kierowcom, którzy w dobrej cenie oczekują przystępnego sportowego modelu.
Kolejna mocno stojąca w rankingach pozycja. Dobra opona średniej klasy przeznaczona do samochodów sportowych. Dodatkowe wzmocnienia i ranty ochronne pozwalają maksymalnie zabezpieczyć felgi, tym samym podnosząc wytrzymałość samej opony. Niskie opory toczenia i najlepsze współczynniki przyczepności to coś, na co warto zwrócić uwagę przy rozważaniu tego modelu.
Opona odpowiednia na tor, ale i do samochodów sportowych, i limuzyn poruszających się po drogach publicznych. Wysoka cena wpływa na dalsze pozycje rankingowe, jednak patrząc na jakość wykonania i gwarantowane osiągi, jest to pozycja zdecydowanie godna polecenia. Niskie opory toczenia, niska emisja hałasu i doskonała przyczepność zapewniają wysoki komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Opon sportowych na rynku motoryzacyjnym jest wiele. Przed zakupem warto sprecyzować, co mamy na myśli, rozważając sportowe ogumienie. Opony szutrowo-żwirowe, SLICK, sportowe na tor czy na drogi publiczne różnią się od siebie, dlatego warto sprecyzować swoje oczekiwania, a przede wszystkim budżet, bo w tej kwestii widać największe różnice.