Sprawdź, czym charakteryzuje się opona Pirelli Angel City. Dlaczego warto sięgnąć po ten model uznanego włoskiego producenta?
Na krawędzi opony motocyklowej znajduje się bardzo dużo oznaczeń. Warto zapoznać się z ich znaczeniem i symboliką zanim zacznie się wybierać odpowiedni model. Pierwszą istotną rzeczą jest oznaczenie DOT (Department of Transport), które informuje kupującego o dacie produkcji danej opony w formacie tydzień i rok. Dla przykładu oznaczenie DOT o numerze 1021 informuje nas, że dana opona została wyprodukowana w 10 tygodniu 2021 roku. Samo oznaczenie DOT jest istotne, ponieważ jego obecność świadczy o tym, że dany model spełnia obowiązujące normy Departamentu Transportu.
Obok indeksu DOT znajduje się informacja o rozmiarze danej opony. W przykładzie posłużymy się rozmiarem opony Pielli Angel City, o której niżej opowiemy więcej. Na warsztat idzie oznaczenie 100/80R17 52S. Pierwsza liczba w kolejności, to podobnie jak w pojazdach samochodowych, oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach – u nas 100mm. Następnie oznaczony jest profil przedstawiany procentowo jako stosunek wysokości do szerokości opony, czyli 80%.
Kolejno oznaczono średnicę wewnętrzną opony, czyli rozmiar osadzenia na feldze. Wartość przedstawia się w calach, tu 17. Symbol R, tak jak w pojazdach samochodowych, definiuje budowę opony, w tym przypadku radialną. Na końcu zamieszczono indeks nośności i indeks prędkości. Przykładowy model posiada indeks nośności 52 (do 200kg) i indeks prędkości S – do 180 km/h.
Dodatkowo na oponach motocyklowych zauważyć można oznaczenia TL (TubeLess) co oznacza oponę bezdętkową, lub TT (TubeType), czyli oponę wymagającą obecności dętki. Warto również zwrócić uwagę na budowę motocykla. Jednoślady o mniejszej pojemności, takie jak skutery, nie eksponują tego tak bardzo, jednak po motorach sportowych, o większej pojemności widać różnicę w szerokości przedniej i tylnej opony. Napędzana (tylna) jest znacznie szersza i często grubsza niż opona zamontowana z przodu motocykla.
Na oponach motocyklowych zauważyć można specjalistyczne oznaczenia, takie jak:
Teraz znając podstawowe oznaczenia opon motocyklowych możemy przejść do prezentacji opony, jaką jest Pirelli Angel City. Jest to nowy wypust znanego koncernu oponiarskiego, jakim jest włoska marka Pirelli. Model ten wywodzi się z popularnej opony, która zwyciężyła wszelkie testy jakościowe, a jest nią Pirelli Angel GT. Konstrukcja bieżnika oraz zastosowane technologie wytwarzania spowodowały, że model Angel City znajdzie swoje zastosowanie również w mniejszych motocyklach. Przeznaczona jest głównie do użytku w średniej wielkości motorach, motorach sportowych oraz skuterach, których pojemność nie przekracza 300 dm sześciennych.
Konstrukcję opony oraz przebieg technologiczny jej tworzenia przemyślano tak, że otrzymany model zapewnia wysoką odporność ogumienia, pozwala na długie przebiegi oraz zachowuje wszystkie właściwości i wydajność przez cały okres eksploatacji. Wzór bieżnika i nacięte rowki na powierzchni opony gwarantują doskonałą przyczepność, optymalne zużycie paliwa oraz znakomite odprowadzanie wody. Jakość tej opony czuć w każdym aspekcie jej użytkowania, a co więcej, równie dobrze, jak na utwardzonych drogach, sprawdza się na nierównościach.
Sukces tego modelu tkwi głównie w zastosowanej mieszance gumowej, która składa się z precyzyjnie połączonych sadzy i krzemionki. Technologia ta zapewnia bardzo dobrą przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Zapewnia odpowiednią elastyczność gumy, zwiększa jej odporność i wytrzymałość oraz pozwala pokonywać znacznie większe odległości. Solidnie wykonany karkas opony zapewnia poczucie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy na każdym rodzaju drogi. Ujednolicenie obszaru styku opony z nawierzchnią osiągnięto za sprawą innowacyjnego profilu, co w efekcie dało równomierne zużywanie się opony zabezpieczając ją przed zbyt wczesnym wytarciem się bieżnika.
Poniżej przedstawiamy kilka wybranych modeli opon Pirelli Angel GT wraz z ich charakterystyką techniczną:
Charakterystyka:
Charakterystyka:
Charakterystyka:
W sklepach stacjonarnych, jak i internetowych dostępnych jest wiele rodzajów tego modelu opon. Wszystkie egzemplarze cenowo wahają się między 150-300 zł i są przeznaczenia letniego lub wielosezonowego. Dostępne są rodzaje ogólne, do zastosowania z przodu oraz tyłu pojazdu oraz ukierunkowane na oponę przednią (front) lub tylko tylną (back). Wszystkie posiadają bieżnik kierunkowy i podobne indeksy nośności. Oznacza to, że bez względu na rozmiar wykonywane były w bardzo zbliżonych procesach technologicznych i zastosowano w nich taka samą mieszankę gumową. Ważne, aby rozmiar opony dobierać do zaleceń producenta odnośnie danej marki motocykla.