Data modyfikacji:

Pirelli Angel GT 2 

Pirelli Angel GT II jest drugą odsłoną opony Pirelli Angel GT. Zastosowane technologie czynią ten model jedną z najlepszych opon motocyklowych na rynku. Zobacz, czym się charakteryzuje Pirelli Angel GT II. 

Pirelli Angel GT 2

Pirelli Angel GT 2

Na krawędzi opony motocyklowej znajduje się bardzo dużo oznaczeń. Warto zapoznać się z ich znaczeniem i symboliką zanim zacznie się wybierać odpowiedni model. Pierwszą istotną rzeczą jest oznaczenie DOT (Department of Transport), które informuje kupującego o dacie produkcji danej opony w formacie tydzień i rok. Dla przykładu oznaczenie DOT o numerze 1021 informuje nas, że dana opona została wyprodukowana w 10 tygodniu 2021 roku. Samo oznaczenie DOT jest istotne, ponieważ jego obecność świadczy o tym, że dany model spełnia obowiązujące normy Departamentu Transportu. 

Obok indeksu DOT znajduje się informacja o rozmiarze danej opony. W przykładzie posłużymy się rozmiarem opony Pielli Angel GT II, o której niżej opowiemy więcej. Na warsztat idzie oznaczenie 120/70 ZR17 58W. Pierwsza liczba w kolejności, to podobnie jak w pojazdach samochodowych, oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach – u nas 120mm. Następnie oznaczony jest profil przedstawiany procentowo jako stosunek wysokości do szerokości opony, czyli 70%. Kolejno oznaczono średnicę wewnętrzną opony, czyli rozmiar osadzenia na feldze. Wartość przedstawia się w calach, tu 17’. Symbol R, tak jak w pojazdach samochodowych, definiuje budowę opony, w tym przypadku radialną.  

Na końcu zamieszczono indeks nośności i indeks prędkości. Przykładowy model posiada indeks nośności 58 (do 236kg) i indeks prędkości W – do 270 km/h. Dodatkowo na oponach motocyklowych zauważyć można oznaczenia TL (TubeLess) co oznacza oponę bezdętkową, lub TT (TubeType), czyli oponę wymagającą obecności dętki. W przypadku tego modelu przed oznaczeniem średnicy widnieje zapis ZR, który informuje o tym, z jaką prędkością można poruszać się przy maksymalnej wartości dopuszczalnego obciążenia. Symbol ZR informuje, że jest to prędkość do 240 km/h.  

Warto również zwrócić uwagę na budowę motocykla. Jednoślady o mniejszej pojemności, takie jak skutery, nie eksponują tego tak bardzo, jednak po motorach sportowych, o większej pojemności widać różnicę w szerokości przedniej i tylnej opony. Napędzana (tylna) jest znacznie szersza i często grubsza niż opona zamontowana z przodu motocykla. 

Na oponach motocyklowych zauważyć można specjalistyczne oznaczenia, takie jak: 

  • „A” – wersja specjalna opony przygotowana konstrukcyjnie do ściśle określonego pojazdu; 
  • M/C – opona o przeznaczeniu tylko i wyłącznie do motocykli, gdzie średnica jest większa niż 13"; 
  • NHS – oznaczenie opony bez homologacji drogowej, takie opony przygotowywane są na wyścigi motorowe, rajdy przełajowe oraz jazdę po torze. 

Pirelli Angel GT II – przedstawienie modelu 

Znając już podstawowe informacje na temat oznaczania i charakteryzowania opon motocyklowych przystąpimy do przedstawienia modelu jakim jest Pirelli Angel GT II. Jest to niewątpliwie sztandarowy model spod skrzydeł włoskiego producenta opon jakim jest Pirelli. Opona dopracowana niemalże do perfekcji w każdym możliwym detalu. Zastosowane nowoczesne techniki wytwarzania i technologie spowodowały, że otrzymano jedną z lepszych opon do motocykli na rynku motoryzacyjnym. Pirelli Angel GT II jest drugą odsłoną równie dobrze prezentującej się opony Pirelli Angel GT, która pojawiła się na rynku kilka lat wcześniej i do dziś cieszy się ogromną popularnością.  

Wyciągnięto wnioski i spostrzeżenia, co w efekcie dało wyrób, który jest prezentowany. Zastosowano kilka ciekawych rozwiązań technologicznych, takich jak zmieniającą się wzdłuż przekroju ilość zakończeń kordu osnowy sztucznego jedwabiu. Ma to na celu uzyskanie maksymalnie największej stabilności i kontroli podczas jazdy. Zastosowano również zmienny promień profilu opony tak, aby zapewnić równomierne rozłożenie obciążenia, co przekłada się na znaczne zwiększenie trwałości.  

Ukośne lamele na profilu opony poprawiają utrzymanie zadanego kierunku jazdy, zwiększają przyczepność podczas przyspieszania, hamowania jak i wykonywania manewrów oraz znacznie poprawiają proces odprowadzania wody z powierzchni styku opony z nawierzchnią. Kształt i konstrukcję opony wykonano w taki sposób, aby zapewnić rozłożenie nacisku na oponę, co znacznie zwiększy poczucie komfortu i bezpieczeństwa oraz pozytywnie wpłynie na trwałość opony. Nacięte na środku profilu dwa centralne rowki zapewniają lepsze odprowadzenie wody, przyczepność na luźniejszych nawierzchniach oraz odpowiednią stabilność i utrzymywania toru jazdy, szczególnie przy większych prędkościach. 

Pirelli Angel GT II – dostępne rozmiary

Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest wiele różnego rodzaju rozmiarów opon Pirelli Angel GT II. Poniżej przedstawimy charakterystykę kilku z nich, aby przybliżyć ich parametry i właściwości.

Pirelli ANGEL GT II F/R 120/70 ZR17 58W 

Charakterystyka: 
  • Przeznaczenie – wielosezonowa 
  • Szerokość - 120 mm 
  • Profil - 70% 
  • Rozmiar – 17" 
  • Indeks nośności – 58 (do 236 kg) 
  • Indeks prędkości – W (do 270 km/h) 
  • Dodatkowe oznaczenia: ZR – pełne dopuszczalne obciążenie dozwolone do 240km/h; F/R – opona z rantem ochronnym na felgę

Pirelli Angel GT II 150/70R17 TL 69W M/C

Charakterystyka: 
  • Przeznaczenie – letnia 
  • Szerokość - 150 mm 
  • Profil - 70% 
  • Rozmiar – 17" 
  • Indeks nośności – 69 (do 325 kg) 
  • Indeks prędkości – W (do 270 km/h) 
  • Dodatkowe oznaczenia: TL – opona bezdętkowa; M/C – zastosowanie tylko i wyłącznie w motocyklach

Pirelli Angel GT II R 180/55 ZR17 73W

Charakterystyka: 
  • Przeznaczenie – letnia 
  • Szerokość - 180 mm 
  • Profil - 55% 
  • Rozmiar – 17" 
  • Indeks nośności – 73 (do 365 kg) 
  • Indeks prędkości – W (do 270 km/h) 
  • Dodatkowe oznaczenia: ZR - pełne dopuszczalne obciążenie dozwolone do 240km/h
Autor: Przemysław Mańka