Data publikacji:

Czym są podsterowność i nadsterowność?

Wpadnięcie w poślizg pojazdu kojarzy się z zagrożeniem nad drodze. Najczęściej ze zjawiskiem tym mamy do czynienia zimą, jednak podczas obfitych deszczów, mokrej nawierzchni czy słabego stanu opon pojawić się może w innych momentach. Warto wiedzieć, że poślizgu pojazdu, czy to świadomego i kontrolowanego, czy przypadkowego, które może być zagrożeniem wyróżniamy dwa rodzaje: podsterowność i nadsterowność. Każde z nich wymaga od kierowcy innego zachowania, aby utrzymać kontrolę nad samochodem i wyprowadzić go z poślizgu. Czym różni się podsterowność i nadsterowność, jak je rozpoznać i jak się zachować?
podsterowność i nadsterowność
Podsterowność i nadsterowność

Podsterowność

Podsterowność jest rodzajem poślizgu pojazdu, podczas którego samochód posiada tendencje do poszerzania zakrętu. Występuje w sytuacji, kiedy przednia oś pojazdu wykazuje mniejszą przyczepność niż tylna. Pojawia się najczęściej w samochodach, w których napęd odbywa się przy pomocy tej właśnie osi. Przednie koła muszą wtedy jednocześnie napędzać pojazd oraz kontrolować i wyznaczać kierunek jazdy. Kiedy samochód utraci przyczepność przedniej, napędowej osi, czyli wpadnie w podsterowność, nie porusza się po zadanym przez kierowcę torze, lecz gubi tor jazdy i wypada z zakrętu. Podsterowność najłatwiej zauważyć w sytuacji, kiedy podczas skręcenia kół nasz samochód nie reaguje na zmianę kierunku i porusza się ciągle przed siebie. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie należy pogłębiać skręcenia kół. Naturalnym odruchem jest jeszcze mocniejsze wykonanie skrętu, lecz w sytuacji utraty przyczepności jeszcze bardziej pogłębi to poślizg pojazdu. Aby wyjść z podsterowności należy zmniejszyć kąt skręcenia kierownicy oraz delikatnie odpuścić nacisk na pedał gazu. Powolne zwolnienie oraz zmniejszenie wykonywanego manewru pozwoli szybciej złapać odpowiednią przyczepność i odzyskać kontrolę nad pojazdem. Obok powiększania kąta skręcenia kół zakazuje się gwałtownego hamowania i wciskania hamulca, ponieważ doprowadzi to do poślizgu obu osi i nie pozwoli na wyjście z podsterowności, a samochód, jak na sankach, pojedzie przed siebie i wypadnie z drogi.

Nadsterowność

Nadsterowność to rodzaj poślizgu pojazdu, w którym jego tylna oś ma tendencję do utraty przyczepności, a przednia kontynuuje jazdę. Różnica w przyczepności obu tych osi sprawia, że tylna oś próbuje „wyprzedzić” przednią i wypycha pojazd do zewnątrz zakrętu. Nadsterowność określana jest jako zacieśnianie zakrętu. Poślizg tylnej osi bez odpowiedniej kontry ze strony kierowcy prowadzić będzie do obrócenia się samochodu wokół własnej osi. Co zrobić, kiedy odczujemy, że tylna oś naszego samochodu ucieka nam w lewo lub w prawo? Należy delikatnie dodać gazu lub pozostawić go na tym samym poziomie. Najważniejsza w nadsterowności jest kontra kołem kierownicy w tym samym kierunku, w którym ucieka nam pojazd. Najprościej rzecz ujmując, czujemy, że tylna oś ucieka nam w prawo, skręcamy delikatnie koło kierownicy w prawo, aby wyprostować samochód i odzyskać prawidłowy tor jazdy. Podobnie jak w podsterowności, panika i gwałtowne wciskanie hamulca spowodować może pogłębienie poślizgu i utrudnić lub uniemożliwić wyjście z niego.
Opanowanie wyjścia z poślizgu zarówno podsterownego, jak i nadsterownego wymaga sporej wprawy. Nowoczesne samochody naszpikowane są licznymi czujnikami i wspomaganiem, które potrafi wyczuć, czy pojazd wpada w poślizg nadsterowny czy podsterowny i odpowiednio blokując lub napędzając osie lub poszczególne koła pomaga kierowcy opanować auto i wyprowadzić z poślizgu. Nie można jednak w stu procentach polegać tylko na systemach wspomagania, dlatego ważne jest opanowanie i wiedza, z jakim poślizgiem mamy do czynienia oraz jak sobie z nim poradzić.
Zdjęcie: Envato Elements