Data modyfikacji:

Pompowanie opon azotem - Czy warto pompować koła azotem?

Autor: Łukasz Wulkanista

W ciągu ostatnich kilku lat wzrosło zainteresowanie pompowania opon samochodowych azotem zamiast sprężonym powietrzem. Rozwiązanie to od wielu lat stosowane jest w przypadku samochodów wyścigowych. Czy jednak w przypadku pojazdów cywilnych jest to zwyczajny chwyt marketingowy czy rozwiązanie to niesie za sobą wymierne korzyści?

Zacznijmy od przypomnienia, czym jest azot. To bezwonny i bezbarwny gaz, który nie ma smaku, jest niepalny, wolny od wilgoci i mało aktywny chemicznie. Dlatego m.in. sprawdza się doskonale w samochodach rajdowych czy bolidach Formuły 1, zapewniając większy poziom bezpieczeństwa kierowcom i mechanikom. Azot jest także głównym składnikiem powietrza, jest go w nim ok. 78%. Tutaj wiele osób może zwrócić uwagę, że w takim razie po co wymieniać sprzężone powietrze na azot. Otóż azot stosowany do pompowania opon jest odseparowany od wilgoci i innych związków chemicznych, a to ma spory wpływ na utrzymanie opon i felg w dobrym stanie.

Zalety czyli co daje pompowanie azotem?

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, testy azotu jako wypełniacza opon samochodowych trwają już od 40 lat, czyli całkiem długo. Próby przeprowadzane w laboratoriach pokazały, że opona napompowana azotem zyskuje na swojej żywotności. Najpierw rozwiązanie to w oponach pojazdów użytkowych, zwłaszcza pracujących w ciężkich warunkach. Później dopiero trafiło do sportu, aż wreszcie stało się praktycznie powszechnie dostępne.

Azot jest mniej kurczliwy, dzięki czemu nie powoduje odkształcania się opon oraz felg. Utrzymuje ciśnienie w oponach trzy razy dłużej niż robi to powszechnie używane powietrze. Nie powoduje korozji felg i opóźnia proces utleniania obręczy kół.

Dodatkowo, azot nie zmienia swojej objętości niezależnie od temperatury. To pozwala na utrzymanie stałego ciśnienia w oponie. A jak wiadomo, niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie może zwiększyć zużycie paliwa i przyspieszyć ścieranie bieżnika opony, a tym samym podnieść koszty eksploatacji pojazdu.

Kolejną zaletą tego, że azot nie reaguje na zmiany temperatury, jest zminimalizowanie ryzyka „wystrzelenia” opony podczas jazdy. Innymi słowy, azot daje nam większe poczucie bezpieczeństwa w trasie.

Eksperci podkreślają też, że auto na oponach wypełnionych azotem lepiej się prowadzi (zwłaszcza w zakrętach), ma też krótszą drogę hamowania i lepiej rusza z miejsca.

Pompowanie azotem a powietrzem

Jak to wygląda w porównaniu z tlenem? Sprzężone powietrze, którym pompuje się w warsztatach, bywa często zanieczyszczone. Oprócz niego do wnętrza opony mogą się dostać wilgoć, które wywołuje korozję, oraz olej, który przyspiesza starzenie się gumy. Dodatkowo tlen bardzo łatwo wchodzi w reakcję z gumą, wywołując jej twardnienie, kruszenie i wpływając negatywnie na poziom elastyczności.

Skład powietrza, fot. Świat pod lupą, epodreczniki.pl  

Wady pompowania kół azotem

Stosowanie azotu nie wiąże się jednak z samymi zaletami. Rozwiązanie to może być kłopotliwe. Warto też pamiętać, że opon napełnionych azotem nie dopompujemy na stacji benzynowej, gdyż - przynajmniej póki co - nie dysponują one tego typu sprzętem. Również samo pompowanie azotem jest zazwyczaj dwukrotnie droższe od podobnej usługi z użyciem sprzężonego powietrza. Z drugiej strony - nie robimy tego aż tak często.

To w końcu warto czy nie warto?

Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Eksperci zgodnie podkreślają, że rozwiązanie to jest przede wszystkim przydatne osobom, które przemierzają dużo kilometrów, czyli. np. przedstawicielom handlowym. Również posiadacze dużych flot samochodowych powinni rozważyć skorzystanie z tego rozwiązania. Owszem, może ono być droższe od napełniania opon powietrzem, ale w dłuższym rozliczeniu pomoże jednak zaoszczędzić. Opony napełnione azotem będą służyć dłużej, podobnie jak i felgi, które nie będą narażone na szybką korozję. Ciśnienie niższe o 0,2 bara od standardowego zwiększa zużycie opon nawet o 10 proc. A jeśli różnica ta wyniesie 0,6 bara, żywotność opon zmniejsza się o połowę. A to już dużo. Również spalanie paliwa może być bardzie ekonomiczne w przypadku korzystania z azotu, nawet o 2 procent. To wszystko sprawia, że pompowanie opon azotem staje się coraz bardziej popularne i przekonuje się do niego coraz więcej kierowców.  

Gdzie pompować?

Coraz więcej zakładów wulkanizacyjnych oferuje usługę pompowania opon azotem, dzięki czemu usługa ta jest coraz łatwiej dostępna. Najpopularniejszą metodą jest pompowanie bezpośrednio z butli. Zawierają one zazwyczaj ok. 92 procent azotu, więc nie są rozwiązaniem idealnym, mimo iż łatwiej dostępnym. Pompowanie z butli może sprawić, że do opony i tak dostanie się minimalna ilość tlenu.

Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnej wytwornicy azotu, która pozwala na uzyskanie azotu z powietrza. Warto więc upewnić się, że warsztat do którego się wybieramy, dysponuje takim urządzeniem.

Dodatkowo, zanim napełnimy oponę azotem, należy najpierw wyssać z niej powietrze. Służą do tego specjalne urządzenia, wyposażone w pompę próżniową i pistolet. Jeśli opona była już wcześniej napełniona azotem i chodzi nam jedynie o jego uzupełnienie, ten etap można spokojnie pominąć.

Jaka jest cena takiej usługi?

Ile kosztuje pompowanie kół azotem? Tu ceny wahają się w zależności od miasta i wielkości opon, ale zazwyczaj jest to koszt ok. 5 zł za oponę. Czyli, owszem, drożej niż w pompowanie sprzężonym powietrzem, ale nadal nie jest to kwota, która powoduje ból głowy. Warto więc rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o zastąpieniu sprzężonego powietrza azotem.
tempomat

Co to jest tempomat i czy ma znaczenie przy wyborze opon?

2025-04-23
Tempomat to specjalistyczny system kontroli pracy jazdy samochodem, który przez wiele lat kojarzony był przede wszystkim z autami klasy premium. Obecnie montowany jest w seryjnie produkowanych modelach, także tych z niższej półki cenowej. Jego włączenie poprawia komfort kierowcy i zwiększa bezpieczeństwo na drodze, pozwalając utrzymać pojazdowi stałą prędkość bez stałej ingerencji jego prowadzącego. Tłumaczmy zatem, jak działa tempomat, a także co warto o nim wiedzieć.
oscyloskop

Czym jest oscyloskop?

2025-04-21
Oscyloskopy to narzędzia diagnostyczne używane powszechnie przez naukowców, inżynierów, mechaników oraz innych specjalistów pracujących na co dzień ze sprzętem elektronicznym i układami elektrycznymi o różnej mocy i przeznaczeniu. Urządzenia te znajdują także zastosowanie w warsztatach samochodowych – w doświadczonych rękach potrafią szybko pomóc w identyfikacji usterki lub przyczyny awarii różnych systemów auta. Dowiedz się zatem, jak wykorzystać oscyloskop samochodowy. 
camber

Camber. Jakie znaczenie ma kąt pochylenia koła? 

2025-04-18
Słowo „camber” odnosi się do kilku różnych pojęć. Jest np. wykorzystywane przez narciarzy lub pilotów, ale w przypadku aut opisuje ono kąt nachylenia ich kół do nawierzchni drogi. Samochodowy camber ma ogromne znacznie dla sportowców ścigających się w różnych klasach pojazdów, a jego ustawieniem zajmuje się sztab mechaników korzystających z zaawansowanych pomiarów, które pozwalają wybrać optymalne wartości. Kąt pochylenia koła z reguły nie interesuje przeciętnego kierowcy, chyba że ulegnie rozregulowaniu, co może wpływać na osiągi auta w trakcie jazdy W artykule przedstawiamy zatem najważniejsze informacje na temat camberu.
mObywatel prawo jazdy

mObywatel prawo jazdy – jak działa cyfrowe prawo jazdy?

2025-04-16
Aplikacja mObywatel to nowoczesne narzędzie umożliwiające przechowywanie i prezentowanie cyfrowych wersji dokumentów, w tym prawa jazdy. Dzięki niej kierowcy w Polsce mogą mieć swoje uprawnienia zawsze pod ręką, bez konieczności noszenia fizycznego dokumentu.
opona a spalanie

Wpływ opon na zużycie paliwa – fakty i mity 

2025-04-14
Oszczędni kierowcy stale poszukują sposobów na zminimalizowanie zużycia paliwa, tym bardziej że jego ceny wydają się rosnąć coraz szybciej. Wciąż niewielu z nich zwraca szczególną uwagę na to, jak na ekonomię jazdy wpływają opony. Z pozoru mogłoby się wydawać, że nie mają one szczególnego znaczenia, czy to jednak prawda?
dywaniki welurowe czy gumowe

Dywaniki welurowe czy gumowe – które lepiej sprawdzą się w twoim aucie?

2025-03-17
Wybór odpowiednich dywaników samochodowych ma duży wpływ na komfort i trwałość wnętrza pojazdu. Do wyboru są dywaniki gumowe i welurowe, które różnią się między sobą pod względem funkcjonalności, estetyki i łatwości pielęgnacji. Zrozumienie ich zalet i wad pomoże Ci podjąć decyzję, które będą lepiej pasować do Twoich potrzeb.