Data publikacji:

Powietrze premium zamiast opon zimowych?

Ostatniej zimy internet obiegł hit dotyczący pompowania opon powietrzem premium zamiast zmieniać je na zimowe. Nowy trend, a może przyszłość motoryzacji? Czym jest powietrze premium i jak ma się do pompowania opon samochodowych? Sprawdźmy.
powietrze premium do opon

Czym jest powietrze premium?

Każdy kierowca powinien regularnie kontrolować ciśnienie opon w samochodzie. Nowe pojazdy posiadają liczne czujniki, które po uruchomieniu silnika robią to za kierowcę, a informację zwrotną przedstawiają na kokpicie.
Alternatywą dla standardowego pompowania kół sprężonym powietrzem jest ich wypełnianie azotem. To właśnie ten składnik nazywany jest potocznie powietrzem premium. Ma on swoich zwolenników, jak i przeciwników.
Jak sprawdza się w oponach samochodowych? Początki tej metody pompowania kół zaciągnięto ze sportów motorowych. Po motocyklach wyścigowych, pompować azotem zaczęto w wyścigach samochodowych na torach, a nawet w najbardziej obciążających i ekstremalnych rajdach Formuły 1. Śmiało można powiedzieć, że pompowanie azotem to najlepsze rozwiązanie wszędzie tam, gdzie maksymalne osiągi pojazdu to to, na czym zależy nam najbardziej. Warto oddzielić grubą kreską to, co dzieje się na torach wyścigowych od tego, co spotkamy na co dzień. Nie oznacza to jednak, że pompowanie opon powietrzem premium jest zabronione.

Pompowanie opon azotem

Powietrze, którym oddychamy, w wersji sprężonej wprowadza się do opon. W jego skład wchodzi około 21% tlenu, 78% wspomnianego azotu oraz gazów dodatkowych, takich jak argon, dwutlenek węgla, hel czy wodór. Sam azot to bezwonny i bezbarwny gaz, którego ogromną zaletą jest bierność chemiczna. Oznacza to, że azot jest bardziej stabilny pod wpływem ciśnienia niż powietrze.
Azot, którym pompujemy opony, czyli nasze „powietrze premium” wprowadza się w postaci sprężonej, oczyszczonej z zanieczyszczeń i wilgoci. Pompowanie opon w taki sposób może zapewnić nawet trzykrotnie wyższe ciśnienie, niż przy pomocy standardowych metod. Z racji na koszty i miano „powietrza premium”, usługa pompowania azotem jest kosztowna i dostępna tylko w niektórych, wybranych zakładach wulkanizacji.

Powietrze premium – wady i zalety

Skoro pompowanie azotem zaciągnięto ze sportów motorowych, oznacza to, że jest on dużo lepszy od powietrza, a do tego w pełni bezpieczny. Jedynym problemem, jaki pojawia się przed kierowcą, to jego dostępność. Nie da się tego zrobić wszędzie, tylko w wybranych zakładach wulkanizacyjnych.
Kolejna sprawa to pompowanie. Nie jesteśmy w stanie napompować kół azotem samodzielnie. Dlaczego? Potrzebny jest do tego oczyszczony, sprężony azot, a taki jest trudno dostępny. Dodatkowo przechowywać go można wyłącznie w specjalnych, szczelnych i atestowanych zbiornikach. Pompowanie azotem ma dużo zalet, ale ma też sporo wad, od których zaczniemy.
Wady pompowania azotem:
  • Trudność napompowania kół azotem. Zabieg taki można wykonać w nielicznych zakładach wulkanizacyjnych lub zakładach chemicznych. Sprężony azot należy przechowywać w specjalistycznych zbiornikach, a jego uzupełnieniem zajmują się wyłącznie autoryzowane firmy.
  • Pompowanie azotem odbywa się przy pomocy specjalnego urządzenia z butlą na azot. Nie jesteśmy w stanie dopompować go kompresorem na stacji benzynowej czy przy pomocy domowej pompki.
  • Koła uzupełnione azotem ciężko zbadać i sprawdzić ich ciśnienie. Ze względu na ciśnienie kilka razy wyższe niż powietrze oraz jego wahania nie uda się tego zrobić czujnikiem ciśnieniowym czy elektrycznym. Manometr z podpiętej pompki również może przekłamywać ten wynik.
  • Opony napompowane azotem mogą być uzupełnianie tylko nim, nie można dopompować w trakcie powietrza. Aby powrócić do klasycznych metod pompownia opon, trzeba je całkowicie oczyścić z azotu.
Zalety pompowania azotem:
  • Koła napompowane azotem dużo dłużej utrzymują prawidłowy poziom ciśnienia w kole. Dzieje się tak, ponieważ sprężony azot nie zmienia swojej objętości pod wpływem działania temperatury.
  • Opona napompowana azotem zachowuje stałą sztywność bez względu na to, czy kierowca jeździ długie czy krótkie trasy, zarówno w lecie, jak i w zimie.
  • Napompowanie opon oczyszczonym z wilgoci i zanieczyszczeń azotem powoduje zwiększenie jej trwałości. Pompowanie powietrzem, które zawiera dodatkowe związki chemiczne przyspiesza starzenie się mieszanki gumowej.
  • Azot jest bierny chemicznie, dzięki czemu nie wchodzi w reakcję z metalem. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko korozji wewnętrznej części obręczy felgi czy jej stopki.
  • Napompowanie opon azotem może poprawić parametry jazdy. Zbadano, że powietrze premium w oponach skraca drogę hamowania, powoduje lepsze klejenie się drogi i stabilniejsze pokonywanie zakrętów.

Czy pompowanie azotem się opłaca?

Można śmiało stwierdzić, że pompowanie opon azotem to rzecz opłacalna, szczególnie dla firm posiadających floty. Azot w oponach utrzymuje stałe ciśnienie przez dłuższy czas, wydłuża żywotność opony, nie powoduje korozji felgi i powoduje lepszą przyczepność. Pompować nim można zarówno opony samochodów osobowych, motorów, samochodów ciężarowych czy mocno eksploatowanych, wspomnianych aut flotowych.
Azot w oponach świetnie sprawdza się szczególnie w modelach z systemem RunFlat, który powoduje równomierne rozchodzenie się środka w oponie w razie gwałtownej utraty ciśnienia spowodowanej przebiciem. Z powodu większego ciśnienia i niezmiennej objętości, opona z tym systemem po przebiciu pozwala na bezpieczny dojazd do najbliższego warsztatu nawet na dystansie kilkudziesięciu kilometrów przy zachowaniu bezpiecznej prędkości.
Zdjęcie: Envato Elements