Data publikacji:

Na czym polega prostowanie felg motocyklowych?

Opony motocyklowe zmuszone są do pracy w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz zewnętrznych oddziaływań atmosferycznych poddawane są bardzo dużym przeciążeniom spowodowanym przede wszystkim ruszaniem, przyspieszaniem oraz gwałtownym hamowaniem. Oprócz tego działa na nie siła dośrodkowa, która najbardziej daje się odczuć podczas pokonywania zakrętów. Bardzo często osłabione elementy felg motocyklowych odkształcają się. Tak samo dzieje się w sytuacji, gdy zahaczymy czy uderzymy w coś motocyklem przy pokonywaniu przeszkody. Mowa tu na przykład o gwałtownym przejeździe przez spowalniacz lub uderzenie w krawężnik. Takie sytuacje spowodować mogą pokrzywienie się felgi motocyklowej. Najbardziej zalecany jest zakup nowych, jednak te są znacznie droższe niż zabieg prostowania, który w wielu przypadkach świetnie się sprawdza. Na czym polega prostowanie felg motocyklowych?
prostowanie felg motocyklowych

Felgi motocyklowe i ich dostępne rodzaje

Zanim omówimy proces prostowania felg motocyklowych, warto zaznaczyć, z jakimi felgami w ogóle mamy do czynienia. Na rynku dostępnych jest wiele modeli i typów kół motocyklowych. Różnią się od siebie przede wszystkim średnicą, szerokością i profilem. Dodatkowe różnice mogą wynikać z budowy opony motocyklowej, gdzie wyróżniamy dwa najpopularniejsze modele – bezdętkową i opony z dętką. Same koła motocyklu mogą mieć różną konstrukcję. Pierwotnie stosowano stalowe obręcze, wewnątrz których znajdowały się liczne szprychy. Z biegiem czasu i technologii przemysł motoryzacyjny się rozwiną i felgi motocyklowe są odlewane w całości, najczęściej ze stopów aluminium. Pozwala to nie tylko zredukować masę opon, ale też czyni je trwalszymi i gwarantuje lepszy design, co jest dla wielu posiadaczy jednośladów bardzo ważne.
Producenci felg motocyklowych stale prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach i konstrukcjach. Dążą do tego, aby felgi motocyklowe miały jak najlepsze parametry, ale przede wszystkim były jak najbardziej wytrzymałe. Wynika to z coraz większej eksploatacji felg motocyklowych, produkowania większych i mocniejszych motocykli oraz wywołane jest przez liczne nierówności i dziury, jakie można spotkać na drodze podczas podróży jednośladem.

Kiedy i jak prostować felgi?

Prostowanie felg powinniśmy rozważyć, gdy zauważymy delikatne odkształcenia bądź ubytki w ramie felgi, które nie stanowią bardzo poważnych i licznych uszkodzeń. Na pewno uszkodzenia w osi pionowej felgi dyskwalifikują ją z operacji prostowania. W takim przypadku warto rozważyć zakup nowego egzemplarza, gdyż próba prostowania takiej felgi może się zakończyć niepowodzeniem lub dalsze jej użytkowanie może narazić kierowcę na poważne konsekwencje. Warto o pomoc w prostowaniu felgi poprosić fachowca lub skorzystać z usług autoryzowanych serwisów motocyklowych. Istnieje zależność, która mówi, że im więcej pracy włożone jest w prostowanie felgi, tym trudniej ją później prawidłowo wyważyć. Aby prawidłowo przeprowadzić operację prostowania obręczy felgi, niezbędna jest do tego specjalistyczna maszyna. Samo prostowanie polega na miejscowym podgrzaniu uszkodzonej felgi, umieszczeniu wewnątrz odpowiedniej kształtki, która będzie dopasowana do rodzaju felgi, a następnie wywarciu silnego nacisku, pod wpływem którego felga zostanie doprowadzona do zamierzonego, pierwotnego kształtu. Zdarza się, że felgi ulegają pęknięciu podczas prostowania. Uszkodzenia te naprawia się, spawając felgi, jednak czasami szczeliny są tak duże, że nie jest możliwa ich ponowna naprawa. Po wyprostowaniu i ewentualnym spawaniu felgi należy poddać ją malowaniu. Tak przygotowana felga po renowacji nadaje się do dalszego użytkowania.
Zdjęcie: Envato Elements