Holowanie, linka stalowa i hak — co na to przepisy?
Gdy dojdzie do awarii samochodu, holowanie może okazać się niezbędną czynnością. Kwestie te reguluje dokładnie kodeks drogowy w rozdziale 5 (oddział 9). Z art. 31 można dowiedzieć się między innymi, że w terenie zabudowanym należy holować pojazd z prędkością 30 km/h, a poza nim — 60 km/h. Przepisy nakazują także, aby odległość między pojazdami wynosiła maksymalnie 3 m (sztywne połączenie) lub 4‒6 m (giętkie połączenie). Holowane auto musi mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy. Nie można holować samochodu na autostradzie, a także jeśli pojazd ma niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy.
Warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z hakiem holowniczym. W Polsce obowiązują już przepisy, które zostały uchwalone przez Unię Europejską, a które zakazują jeżdżenia z hakiem, gdy nie jest on wykorzystywany do holowania. Stąd nowe samochody nie są wyposażane w stały hak, w sprzedaży oferowane są głównie modele z możliwością demontażu. Zanim jednak dokona się wyboru określonego modelu haka lub linki holowniczej, warto sprawdzić, co jest dostępne na rynku.
Linka holownicza — jaką wybrać?
Dobrej jakości linka holownicza to w rzeczywistości podstawa. Bez niej trudno prosić kogoś o holowanie, a także samemu ciągnąć zepsute auto. Oczywiście można liczyć na to, że drugi kierowca będzie miał linkę holowniczą, ale lepiej nie ryzykować. Stare przysłowie poucza przecież, że przezorny jest zawsze ubezpieczony.