Data modyfikacji:

Ranking najlepszych haków i linek holowniczych

Możliwość holowania bywa przydatna w różnych sytuacjach, od awarii po konieczność zwiększenia ładowności samochodu. Można do tego wykorzystywać różne modele aut, jednak bez odpowiedniego sprzętu niewiele zdziała się na drodze.
linka holownicza
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wyliczył, że średni wiek samochodu na polskich drogach przekracza 15 lat. Oznacza to, że o awarię na trasie wcale nietrudno. Niestety nie wszystkie usterki można naprawić, stojąc na światłach awaryjnych na poboczu. Często konieczne jest holowanie pojazdu do najbliższego warsztatu. Do takich właśnie sytuacji warto odpowiednio wcześniej się przygotować i zaopatrzyć się w takie akcesoria, jak linki holownicze czy trójkąty ostrzegawcze.
Czasami jednak sami chcielibyśmy holować inny pojazd na drodze. Bardzo przydatny okazuje się wtedy hak holowniczy (cena takiego dodatkowego elementu wyposażenia auta waha się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych). Przy okazji warto też zwrócić uwagę, że haki holownicze bywają użyteczne nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Nieraz zdarza się, że trzeba szybko podpiąć przyczepkę i przewieźć jakiś ładunek, którego nie można umieścić w bagażniku samochodu. Bez haka nie jest to możliwe. Tego rodzaju dodatkowe wyposażenie pozwoli także na podróżowanie z przyczepą kempingową lub umożliwi transport na specjalnych lawetach takich pojazdów, jak quady czy motorówki. Dlatego warto wcześniej przygotować się do tego rodzaju sytuacji i zaopatrzyć auto w hak, a w bagażniku schować na przykład linkę stalową.

Holowanie, linka stalowa i hak — co na to przepisy?

Gdy dojdzie do awarii samochodu, holowanie może okazać się niezbędną czynnością. Kwestie te reguluje dokładnie kodeks drogowy w rozdziale 5 (oddział 9). Z art. 31 można dowiedzieć się między innymi, że w terenie zabudowanym należy holować pojazd z prędkością 30 km/h, a poza nim — 60 km/h. Przepisy nakazują także, aby odległość między pojazdami wynosiła maksymalnie 3 m (sztywne połączenie) lub 4‒6 m (giętkie połączenie). Holowane auto musi mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy. Nie można holować samochodu na autostradzie, a także jeśli pojazd ma niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy.

Warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z hakiem holowniczym. W Polsce obowiązują już przepisy, które zostały uchwalone przez Unię Europejską, a które zakazują jeżdżenia z hakiem, gdy nie jest on wykorzystywany do holowania. Stąd nowe samochody nie są wyposażane w stały hak, w sprzedaży oferowane są głównie modele z możliwością demontażu. Zanim jednak dokona się wyboru określonego modelu haka lub linki holowniczej, warto sprawdzić, co jest dostępne na rynku.

Linka holownicza — jaką wybrać?

Dobrej jakości linka holownicza to w rzeczywistości podstawa. Bez niej trudno prosić kogoś o holowanie, a także samemu ciągnąć zepsute auto. Oczywiście można liczyć na to, że drugi kierowca będzie miał linkę holowniczą, ale lepiej nie ryzykować. Stare przysłowie poucza przecież, że przezorny jest zawsze ubezpieczony.
Przede wszystkim warto zadbać, by linka była mocna i łatwo się nie zrywała, ponieważ nie tylko może to spowodować niebezpieczną sytuację na drodze, doprowadzając nawet do kolizji, lecz także opóźnić lub wręcz uniemożliwić dalsze holowanie. Najlepiej zdecydować się na produkt znanej na rynku firmy, która ma doświadczenie w produkowaniu tego rodzaju akcesoriów. Linka holownicza powinna także mieć łatwy do założenia i ściągnięcia zaczep, który jednak nie rozłączy się przypadkiem. Kupując linkę stalową lub innego rodzaju, trzeba zwrócić uwagę na jej długość — powinna mieć co najmniej 4 metry, maksymalnie wystarczy 6 metrów (jest to wymagane przepisami o ruchu drogowym).

Dla ułatwienia wyboru odpowiedniego produktu przygotowaliśmy ranking najlepszych linek holowniczych na rynku:

  1. GMP linka stalowa holownicza — wykonana ze stali plecionej i powlekanej, mająca haki z zabezpieczeniem przed wypięciem. Grubość linki to 12 mm, długość — 4 m, udźwig — 6 t. Oferowana w zestawie z czerwoną chorągiewką.
  2. Unitec Linka Holownicza z Szelkami DMC 2500Kg — wykonana z liny polipropylenowej skręcanej, ma certyfikat TUV, długość — 4 m, udźwig — 2,5 t.
  3. Linka holownicza DIN 76033 — producentem także jest Unitec, produkt ma certyfikat TUV, linka została wyposażona w haki z zabezpieczeniem przed wypięciem, jej długość to 4 m, a udźwig — 2,5 t.
  4. GMP Linka holownicza — elastyczna lina pleciona — posiada haki z zabezpieczeniem przed wypięciem, długość — 4 m, udźwig — 3 t, grubość — 14 mm.
  5. GMP Linka holownicza szekle — linka stalowa pleciona i powlekana, zakończona szeklami (łatwe zaczepianie nawet w pętelkę), długość — 4 m, udźwig — 2 T, grubość — 4 mm.

Hak holowniczy — cena i jakość

Gdy dobieramy hak holowniczy, cena nie powinna być najważniejszym kryterium. Należy raczej zwrócić uwagę, aby hak był jak najlepiej przystosowany do konkretnego modelu auta. Często ułatwia to nie tylko montaż, lecz także późniejszą eksploatację tego elementu.

Na rynku można znaleźć różne rodzaje haków holowniczych, cena poszczególnych modeli może być bardzo zróżnicowana. Najstarszym typem jest element mocowany na stałe, dziś już rzadziej spotykany, niezgodny z przepisami Unii Europejskiej. Posiadanie takiego haka sprawia duży kłopot, szczególnie za granicą i może skończyć się wysokim mandatem. Inne bardzo popularne rodzaje to haki mocowane za pomocą śrub lub wypinane automatycznie. Oczywiście w tej drugiej wersji haki holownicze (cena jest w tym wypadku wyższa) są bardziej funkcjonalne i wygodniejsze w eksploatacji. Niekiedy montaż haka składanego można także zamówić, kupując nowy samochód u dealera.

Wybierając hak holowniczy, należy też zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig (tonaż). Zasada jest taka, że udźwig haka z jednej strony nie powinien przekraczać masy całkowitej samochodu, w którym został zamontowany, ale z drugiej ma uwzględniać to, do czego najczęściej będzie wykorzystywany (na przykład do podczepiania określonych przyczepek). Dodatkowo hak holowniczy, bez względu na cenę, powinien mieć certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT) oraz homologację E20 lub e20 (zgodnie z unijnym prawodawstwem). W certyfikaty te muszą być wyposażone nie tylko najdroższe, lecz także najtańsze modele haków.
Aby ułatwić wybór, przygotowaliśmy ranking najlepszych haków holowniczych, które można montować w różnych modelach samochodów:

  1. Hak Holowniczy Audi A3 Skoda Octavia VW Bora, VW Golf IV — producent: Auto-Hak, homologacja E20, kula B, nacisk na kulę 75 kg, masa holowanej przyczepy — 1600 kg, wymaga cięcia zderzaka.
  2. Hak holowniczy WESTFALIA — FORD Focus Kombi (04/11-) — automat wypinany pionowo, przy montażu nie wymaga wiercenia, gniazdo elektryczne ukryte za zderzakiem, mechanizm zabezpieczony specjalnym kluczem. Hak ma homologację, jego parametry to: nacisk na kulę — 75 kg, udźwig — 1200 kg.
  3. Hak holowniczy WESTFALIA — SEAT Alhambra (10/10-) — automat wpinany pionowo, nie wymaga wiercenia. Po wypięciu kuli gniazdo chowane pod zderzakiem. Hak ma homologację. Parametry: nacisk na kulę — 100 kg, udźwig — 2500 kg.
  4. Auto-Hak Hak Holowniczy Citroen, Berlingo, Peugeot Partner — homologacja e20, rodzaj kuli — BD, nacisk na kulę — 70 kg, udźwig — 1100 kg.
  5. Hak holowniczy WESTFALIA — VOLVO XC90 (01/03-) — model odkręcany za pomocą dwóch śrub, wykorzystuje fabryczne punkty montażowe, ma homologację e20. Parametry: nacisk na kulę — 90 kg, udźwig — 2250 kg.

Warto pamiętać, że dobrej jakości hak holowniczy nie tylko przyda się podczas sytuacji awaryjnej, lecz może być funkcjonalnym i wygodnym elementem wyposażenia, który zwiększy możliwości ładunkowe auta, rozwiązując w ten sposób wiele problemów z transportem. Nie można przy tym zapominać także o innych akcesoriach, takich jak linka stalowa do holowania, które mogą okazać się niezbędne podczas dalekiej podróży.

Zdjęcie: Envato Elements

Ranking haków holowniczych 2024

Ranking linek holowniczych 2024

uszkodzony wybierak skrzyni biegów objawy

Uszkodzony wybierak skrzyni biegów – objawy. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona?

Skrzynia biegów jest mechanizmem, który umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego w celu dostosowania parametrów pracy silnika do jego potrzeb. Najprościej rzecz ujmując, pozwala ona na zmianę biegu i dostosowanie prędkości obrotowej silnika, do danego obciążenia i prędkości tak, aby zoptymalizować pracę jednostki. Skrzynie biegów podzielić można ze względu na konstrukcję i zasadę działania na cztery grupy: manualne, półautomatyczne stopniowe, automatyczne stopniowe i automatyczne bezstopniowe. Dziś zajmiemy się manualną skrzynią biegów, a dokładniej jej elementem roboczym, jakim jest wybierak. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona i jak się to objawia?
Jaki akumulator

Jaki akumulator wybrać? Ranking najlepszych akumulatorów

Akumulator to serce silnika, a co za tym idzie całego samochodu. Umożliwia uruchomienie pojazdu i korzystanie z niego. Zasila także radio, światła i, jeżeli są w wyposażeniu, podgrzewane fotele. Naturalną konsekwencją eksploatacji samochodu jest zużywanie się akumulatora. Z tego względu w pewnym momencie konieczna jest jego wymiana. Jaki akumulator jest najlepszy, jak go wybrać i gdzie kupić? Na te i inne pytania odpowiadamy.
raty 0% ceneo

Ceneo wprowadza raty 0%

Zmiana telefonu czy kupno sprzętu AGD do domu z reguły wiąże się z dużym wydatkiem. Nie każdy może sobie pozwolić na to, by ponieść jednorazowo koszt takich zakupów. Z pomocą przychodzi możliwość rozłożenia płatności na raty. Szczególnie atrakcyjne są te, które można zawrzeć bez wychodzenia z domu, w pełni online. Ceneo wprowadza również opcję skorzystania z pięciu rat 0%, bez dodatkowych opłat.
Wystawa Ikony Motoryzacji

Zobacz, jak wygląda 100 samochodów za 100 milionów złotych

To ostatnie dni Wystawy Ikony Motoryzacji na PGE Narodowym, czyli największej wystawy motoryzacyjnej w Polsce. Na jednej przestrzeni organizatorzy zebrali aż 100 samochodów, których łączna wartość oscyluje w granicach 100 milionów złotych. Jeśli jesteś fanem lub fanką czterech kółek, nie może Cię zabraknąć w miejscu, w którym obok siebie stoją Ferrari, Maserati, McLaren, Lamborghini i... Fiat Multipla.
Autor: Redakcja Wulkanisty