Data modyfikacji:

Ranking najlepszych haków i linek holowniczych

Możliwość holowania bywa przydatna w różnych sytuacjach, od awarii po konieczność zwiększenia ładowności samochodu. Można do tego wykorzystywać różne modele aut, jednak bez odpowiedniego sprzętu niewiele zdziała się na drodze.
linka holownicza
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wyliczył, że średni wiek samochodu na polskich drogach przekracza 15 lat. Oznacza to, że o awarię na trasie wcale nietrudno. Niestety nie wszystkie usterki można naprawić, stojąc na światłach awaryjnych na poboczu. Często konieczne jest holowanie pojazdu do najbliższego warsztatu. Do takich właśnie sytuacji warto odpowiednio wcześniej się przygotować i zaopatrzyć się w takie akcesoria, jak linki holownicze czy trójkąty ostrzegawcze.
Czasami jednak sami chcielibyśmy holować inny pojazd na drodze. Bardzo przydatny okazuje się wtedy hak holowniczy (cena takiego dodatkowego elementu wyposażenia auta waha się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych). Przy okazji warto też zwrócić uwagę, że haki holownicze bywają użyteczne nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Nieraz zdarza się, że trzeba szybko podpiąć przyczepkę i przewieźć jakiś ładunek, którego nie można umieścić w bagażniku samochodu. Bez haka nie jest to możliwe. Tego rodzaju dodatkowe wyposażenie pozwoli także na podróżowanie z przyczepą kempingową lub umożliwi transport na specjalnych lawetach takich pojazdów, jak quady czy motorówki. Dlatego warto wcześniej przygotować się do tego rodzaju sytuacji i zaopatrzyć auto w hak, a w bagażniku schować na przykład linkę stalową.

Holowanie, linka stalowa i hak — co na to przepisy?

Gdy dojdzie do awarii samochodu, holowanie może okazać się niezbędną czynnością. Kwestie te reguluje dokładnie kodeks drogowy w rozdziale 5 (oddział 9). Z art. 31 można dowiedzieć się między innymi, że w terenie zabudowanym należy holować pojazd z prędkością 30 km/h, a poza nim — 60 km/h. Przepisy nakazują także, aby odległość między pojazdami wynosiła maksymalnie 3 m (sztywne połączenie) lub 4‒6 m (giętkie połączenie). Holowane auto musi mieć z tyłu po lewej stronie trójkąt odblaskowy. Nie można holować samochodu na autostradzie, a także jeśli pojazd ma niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy.

Warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z hakiem holowniczym. W Polsce obowiązują już przepisy, które zostały uchwalone przez Unię Europejską, a które zakazują jeżdżenia z hakiem, gdy nie jest on wykorzystywany do holowania. Stąd nowe samochody nie są wyposażane w stały hak, w sprzedaży oferowane są głównie modele z możliwością demontażu. Zanim jednak dokona się wyboru określonego modelu haka lub linki holowniczej, warto sprawdzić, co jest dostępne na rynku.

Linka holownicza — jaką wybrać?

Dobrej jakości linka holownicza to w rzeczywistości podstawa. Bez niej trudno prosić kogoś o holowanie, a także samemu ciągnąć zepsute auto. Oczywiście można liczyć na to, że drugi kierowca będzie miał linkę holowniczą, ale lepiej nie ryzykować. Stare przysłowie poucza przecież, że przezorny jest zawsze ubezpieczony.
Przede wszystkim warto zadbać, by linka była mocna i łatwo się nie zrywała, ponieważ nie tylko może to spowodować niebezpieczną sytuację na drodze, doprowadzając nawet do kolizji, lecz także opóźnić lub wręcz uniemożliwić dalsze holowanie. Najlepiej zdecydować się na produkt znanej na rynku firmy, która ma doświadczenie w produkowaniu tego rodzaju akcesoriów. Linka holownicza powinna także mieć łatwy do założenia i ściągnięcia zaczep, który jednak nie rozłączy się przypadkiem. Kupując linkę stalową lub innego rodzaju, trzeba zwrócić uwagę na jej długość — powinna mieć co najmniej 4 metry, maksymalnie wystarczy 6 metrów (jest to wymagane przepisami o ruchu drogowym).

Dla ułatwienia wyboru odpowiedniego produktu przygotowaliśmy ranking najlepszych linek holowniczych na rynku:

  1. GMP linka stalowa holownicza — wykonana ze stali plecionej i powlekanej, mająca haki z zabezpieczeniem przed wypięciem. Grubość linki to 12 mm, długość — 4 m, udźwig — 6 t. Oferowana w zestawie z czerwoną chorągiewką.
  2. Unitec Linka Holownicza z Szelkami DMC 2500Kg — wykonana z liny polipropylenowej skręcanej, ma certyfikat TUV, długość — 4 m, udźwig — 2,5 t.
  3. Linka holownicza DIN 76033 — producentem także jest Unitec, produkt ma certyfikat TUV, linka została wyposażona w haki z zabezpieczeniem przed wypięciem, jej długość to 4 m, a udźwig — 2,5 t.
  4. GMP Linka holownicza — elastyczna lina pleciona — posiada haki z zabezpieczeniem przed wypięciem, długość — 4 m, udźwig — 3 t, grubość — 14 mm.
  5. GMP Linka holownicza szekle — linka stalowa pleciona i powlekana, zakończona szeklami (łatwe zaczepianie nawet w pętelkę), długość — 4 m, udźwig — 2 T, grubość — 4 mm.

Hak holowniczy — cena i jakość

Gdy dobieramy hak holowniczy, cena nie powinna być najważniejszym kryterium. Należy raczej zwrócić uwagę, aby hak był jak najlepiej przystosowany do konkretnego modelu auta. Często ułatwia to nie tylko montaż, lecz także późniejszą eksploatację tego elementu.

Na rynku można znaleźć różne rodzaje haków holowniczych, cena poszczególnych modeli może być bardzo zróżnicowana. Najstarszym typem jest element mocowany na stałe, dziś już rzadziej spotykany, niezgodny z przepisami Unii Europejskiej. Posiadanie takiego haka sprawia duży kłopot, szczególnie za granicą i może skończyć się wysokim mandatem. Inne bardzo popularne rodzaje to haki mocowane za pomocą śrub lub wypinane automatycznie. Oczywiście w tej drugiej wersji haki holownicze (cena jest w tym wypadku wyższa) są bardziej funkcjonalne i wygodniejsze w eksploatacji. Niekiedy montaż haka składanego można także zamówić, kupując nowy samochód u dealera.

Wybierając hak holowniczy, należy też zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig (tonaż). Zasada jest taka, że udźwig haka z jednej strony nie powinien przekraczać masy całkowitej samochodu, w którym został zamontowany, ale z drugiej ma uwzględniać to, do czego najczęściej będzie wykorzystywany (na przykład do podczepiania określonych przyczepek). Dodatkowo hak holowniczy, bez względu na cenę, powinien mieć certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT) oraz homologację E20 lub e20 (zgodnie z unijnym prawodawstwem). W certyfikaty te muszą być wyposażone nie tylko najdroższe, lecz także najtańsze modele haków.
Aby ułatwić wybór, przygotowaliśmy ranking najlepszych haków holowniczych, które można montować w różnych modelach samochodów:

  1. Hak Holowniczy Audi A3 Skoda Octavia VW Bora, VW Golf IV — producent: Auto-Hak, homologacja E20, kula B, nacisk na kulę 75 kg, masa holowanej przyczepy — 1600 kg, wymaga cięcia zderzaka.
  2. Hak holowniczy WESTFALIA — FORD Focus Kombi (04/11-) — automat wypinany pionowo, przy montażu nie wymaga wiercenia, gniazdo elektryczne ukryte za zderzakiem, mechanizm zabezpieczony specjalnym kluczem. Hak ma homologację, jego parametry to: nacisk na kulę — 75 kg, udźwig — 1200 kg.
  3. Hak holowniczy WESTFALIA — SEAT Alhambra (10/10-) — automat wpinany pionowo, nie wymaga wiercenia. Po wypięciu kuli gniazdo chowane pod zderzakiem. Hak ma homologację. Parametry: nacisk na kulę — 100 kg, udźwig — 2500 kg.
  4. Auto-Hak Hak Holowniczy Citroen, Berlingo, Peugeot Partner — homologacja e20, rodzaj kuli — BD, nacisk na kulę — 70 kg, udźwig — 1100 kg.
  5. Hak holowniczy WESTFALIA — VOLVO XC90 (01/03-) — model odkręcany za pomocą dwóch śrub, wykorzystuje fabryczne punkty montażowe, ma homologację e20. Parametry: nacisk na kulę — 90 kg, udźwig — 2250 kg.

Warto pamiętać, że dobrej jakości hak holowniczy nie tylko przyda się podczas sytuacji awaryjnej, lecz może być funkcjonalnym i wygodnym elementem wyposażenia, który zwiększy możliwości ładunkowe auta, rozwiązując w ten sposób wiele problemów z transportem. Nie można przy tym zapominać także o innych akcesoriach, takich jak linka stalowa do holowania, które mogą okazać się niezbędne podczas dalekiej podróży.

Zdjęcie: Envato Elements

Ranking haków holowniczych 2025

Ranking linek holowniczych 2025

wymiana fotelika po kolizji przepisy

Wymiana fotelika po kolizji – jakie są przepisy?

Kolizja drogowa, nawet ta z pozoru „niegroźna”, potrafi zostawić po sobie więcej szkód, niż widać na pierwszy rzut oka. Większość kierowców od razu sprawdza karoserię, ubezpieczenie i ewentualne obrażenia uczestników. Ale jest jeszcze jeden, często pomijany element – fotelik samochodowy dla dziecka. Czy po kolizji trzeba go wymienić? Czy są ku temu przepisy prawne? Co na to ubezpieczyciel? I czy zwykły fotel samochodowy też może wymagać wymiany? Poniżej znajdziesz kompleksowe odpowiedzi – poparte wiedzą prawną, techniczną i praktycznymi wskazówkami, które dadzą ci pełen obraz dotyczący zagadnienia “wymiana fotelika po kolizji - przepisy”.
od ilu lat można jeździć quadem

Od ilu lat można jeździć quadem?

Quady – nazywane też czterokołowcami – od lat cieszą się ogromną popularnością. Są wykorzystywane zarówno do rekreacji, jak i w pracach rolniczych czy leśnych. Dla młodszych użytkowników to często wymarzone „pierwsze pojazdy”, a dla dorosłych – świetna alternatywa dla motocykli czy samochodów terenowych. Ale tu pojawia się ważne pytanie: od ilu lat można jeździć quadem? Czy wszystko zależy od wieku kierowcy? A może od mocy i rodzaju quada? Przyjrzyjmy się przepisom i zasadom, które każdy właściciel i użytkownik quada powinien znać.
przewożenie dzieci w samochodzie

Jak bezpiecznie przewozić dzieci w aucie?

Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy autem to priorytet każdego odpowiedzialnego kierowcy. Przewożenie dzieci w samochodzie wymaga nie tylko odpowiedniego fotelika, ale również znajomości przepisów i zasad, które zapewnią dziecku maksymalną ochronę w trakcie podróży. Wiele pytań dotyczy także przewożenia dzieci w samochodzie z przodu – czy jest to dozwolone i kiedy można to zrobić zgodnie z prawem? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i podpowiemy, jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w aucie, niezależnie od tego, czy jedzie z tyłu, czy z przodu pojazdu.
podpora wału objawy

Najczęstsze awarie podpory wału – jakie są objawy? 

Wał jest fundamentalnym elementem odpowiadającym za poruszanie się pojazdu. Montowany jest on w samochodach z napędem na tylne lub cztery koła, a także w nowoczesnych SUV-ach. Ma on względnie nieskomplikowaną konstrukcję, która wykonana jest z materiałów odpornych na bardzo duże przeciążenia, przez co rzadko ulega awarii. Jeżeli już jednak do niej dojdzie, zazwyczaj następuje na skutek naturalnego zużycia wynikającego z wieku. Nieco częściej usterki dotykają części montażowych wału, do których zadań należy między innymi stabilizacja jego pracy. Wśród nich wymienić możemy podpory wału. Tłumaczymy zatem, jakie są najczęstsze objawy ich uszkodzenia, a także jak zareagować, gdy pojawią się podczas jazdy. 
Autor: Redakcja Wulkanisty