Data publikacji:

Jak znaleźć i wymienić spalony bezpiecznik?

Samochód nie może obejść się bez poprawnie działającej instalacji elektrycznej. Dlatego metry kabli zainstalowanych w pojeździe dostarczają energię do najważniejszych systemów odpowiadających za pracę silnika, a także komfort i bezpieczeństwo jazdy kierowcy oraz pasażerów. Elektryka w aucie jest narażona na przeciążenia i przepięcia, przez co bez względu na przyczyny ich powstania mogą prowadzić do zniszczenia kluczowych komponentów pojazdu. Ochronę przed tym zagrożeniem stanowią bezpieczniki, które w przypadku wystąpienia problemów trzeba jednak wymienić. Radzimy więc, jak rozpoznać uszkodzony bezpiecznik i w jaki sposób go zastąpić.
spalony bezpiecznik

Jaką rolę odgrywają bezpieczniki w aucie?

Zadaniem bezpieczników jest ochrona poszczególnych elementów układu elektrycznego przed nadmiernymi przeciążeniami. Ich zadaniem jest całkowita absorpcja nadmiernej ilości energii. To zjawisko najczęściej prowadzi do spalenia elementów, co sprawia, że bezpiecznik ma ograniczoną żywotność i stanowi przeważanie jednorazową tarczę.
Po spaleniu bezpiecznik należy koniecznie wymienić, w przeciwnym razie zwiększamy ryzyko uszkodzenia komponentów auta. A naprawa wielu z nich może być bardzo kosztowna i pracochłonna. Bezpieczniki mogą ulec też uszkodzeniu wraz z wiekiem, ponieważ są wystawione często na działanie wilgoci, zabrudzenia, a także duże wahania temperatury. Z tego powodu warto wykonywać regularnie kontrole stanu instalacji elektrycznej w pojeździe. 

Gdzie znajdziemy bezpieczniki w samochodzie?

Wielu kierowców zastanawia się, jak wygląda spalony bezpiecznik, a także jakie są objawy jego uszkodzenia. Na początek warto jednak wiedzieć, gdzie należy szukać ich w samochodzie. Z reguły producenci aut osobowych umieszczają bezpieczniki w specjalnej skrzynce, która montowana jest pod maską. Zbudowana jest zazwyczaj z czarnego plastiku i montuje się ją przy pomocy zatrzasków.
Innym popularnym miejscem, w którym znajdują się bezpieczniki, jest kabina pojazdu – skrzynkę montuje się pod deską rozdzielczą, pod fotelem pasażera, a czasem także w bagażniku. Niestety ich położenie różni się w zależności od typu i modelu pojazdu, a najszybszym sposobem na identyfikację pozycji elementu jest zajrzenie do dokumentacji auta.

Typy bezpieczników

W samochodach znajdziemy bezpieczniki wielu typów, a każdy z nich przystosowany jest do obsługi innego natężenia prądu wyrażonego w amperach. Zastępując element, musimy zwrócić na to szczególną uwagę. Na szczęście wszystkie modele są łatwo rozpoznawalne, ponieważ mają różne kolory.

Kolor bezpiecznika a jego maksymalna odporność

  • Zielony – maks. 30 A
  • Biały – maks. 25 A
  • Żółty – maks. 20 A
  • Niebieski – maks. 15 A
  • Czerwony – maks. 10 A
  • Brązowy – maks. 7,5 A
  • Pomarańczowy – maks. 5 A
  • Przepalony bezpiecznik – objawy

    Objawy spalonego bezpiecznika są zazwyczaj dość oczywiste, jeżeli dotyczą podstawowych systemów auta. W najgorszej sytuacji silnik może się kompletnie unieruchomić przy próbie jego odpalenie, poza tym możemy mieć problemy z poprawnym działaniem klimatyzacji, radia, świateł, wycieraczek, opuszczaniem szyb, a nawet z centralnym zamkiem. W przypadku wystąpienia tego rodzaju usterek w pierwszej kolejności zawsze warto sprawdzić bezpieczniki. 

    Wymiana bezpieczników – jak wygląda spalony bezpiecznik?

    Jeżeli wiemy, gdzie jest skrzynka z bezpiecznikami, możemy je samodzielnie wymienić. Koszt pojedynczego bezpiecznika to maksymalnie kilkanaście złotych. Zanim jednak przejdziemy do naprawy, w pierwszej kolejności musimy się upewnić, że uległ on uszkodzeniu. Można zrobić to na kilka sposobów. Do operacji używamy specjalnych szczypiec pozwalających bezpiecznie usunąć zniszczony element. Pamiętajmy jednak, aby nie używać nadmiernej siły. Sama wymiana jest szybka i nie powinna przysporzyć żadnych problemów. 
    Spalony bezpiecznik zazwyczaj jest w wyraźny sposób uszkodzony – widać to np. po sadzy na jego powierzchni. Jeżeli jego obudowa jest przezroczysta, musimy się przyjrzeć znajdującemu się w jej wnętrzu metalowemu drucikowi – gdy jest przerwany, to znak, że bezpiecznik jest do wymiany. Zniszczoną część można też poznać po zapachu spalenizny. 
    W bardziej nowoczesnych bezpiecznikach wielorazowych z matową i jednokolorową obudową o ich wystrzeleniu świadczy niewielki plastikowy element wystający z otworu umieszczonego na ich górze. Bezpieczników tego typu nie trzeba jednak wymieniać, wystarczy tylko ponownie wcisnąć wystający element do środka, aż usłyszymy charakterystyczny dźwięk. Element nadaje się w ten sposób do dalszego użytkownika. 
    Bezpiecznik można też sprawdzić za pomocą multimetru, który podłączamy żabkami do urządzenia. Sprawny model powinien wykazywać oporność poniżej 10 omów. W przepalonym bezpieczniku wartość ta będzie oznaczona cyfrą 1.
    Jeżeli bezpieczniki w aucie nieustannie się przepalają, warto zainteresować się źródłem tego zjawiska – w takiej sytuacji eksperci zalecają wizytę w warsztacie i przegląd techniczny instalacji elektrycznej. Mechanicy powinni dość szybko odkryć źródło problemu i zaproponować metodę jego rozwiązania. Samodzielne próby naprawy nie są zalecane. 
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Michał Kułakowski