Data publikacji:

Kiedy przydaje się i do czego służy tester diagnostyczny? 

Tester diagnostyczny to specjalistyczne urządzenie elektroniczne pozwalające szybko poznać status kluczowych systemów samochodu. To pozwala nam uniknąć kosztownej wizyty w warsztacie. Z testerów można korzystać w większości pojazdów osobowych, co czyni z nich bardzo atrakcyjną propozycję nawet dla początkujących majsterkowiczów, gotowych samodzielnie naprawić auto. Przedstawiamy najważniejsze zastosowania testera diagnostycznego, a także podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas jego zakupu. 
tester diagnostyczny

Czym jest tester diagnostyczny?

Tester diagnostyczny to elektroniczne urządzenie pobierające dane bezpośrednio z komputera pokładowego auta, które zawierają najważniejsze szczegóły na temat stanu podzespołów pojazdu. Informacje te są nieocenioną pomocą, pozwalają bowiem bardzo szybko odkryć ewentualne usterki i problemy bez potrzeby otwierania maski oraz demontażu poszczególnych elementów auta. Oczywiście zawsze warto pamiętać, że dokładność wskaźników komputera zależy również od kondycji sensorów, które, choć bardzo rzadko, mogą przekazywać fałszywe sygnały, zwłaszcza jeżeli pojazd uczestniczył w wypadku albo nie był regularnie serwisowany.
Pierwsze systemy elektronicznej diagnostyki samochodowej pojawiły się jeszcze w latach 70. ubiegłego stulecia i przez wiele lat były rozwijane przez największych graczy na rynku motoryzacyjnym. Problemem było jednak to, że większość z patentów wprowadzanych przez producentów była powiązana z konkretnymi markami aut lub nawet modelami, przez to ich skuteczna diagnostyka była ograniczona. 
Dopiero na początku lat 2000. czołowi wytwórcy zaczęli wypracowywać wspólne standardy, do czego zachęciły ich również wprowadzane regulacje prawne na całym świecie. Dzięki temu testery będą działać bez problemu ze wszystkimi autami wyprodukowanymi po 1 stycznia 2021 roku. W przypadku starszych pojazdów nie zawsze będzie istnieć jednak taka możliwość, o czym poinformuje nas dokumentacja techniczna. 
Testery diagnostyczne łączą się z komputerem pokładowym samochodu za pomocą specjalnego wejścia 16-pin OBDII (ang. OnBoard Diagnosis II). Jego pozycja może różnić się w zależności od modelu auta, zazwyczaj będzie ono jednak zamontowane w stosunkowo łatwo dostępnym miejscu w kabinie kierowcy. Po podłączeniu tester pobiera dane z komputera i wyświetla je na wbudowanym w obudowę ekranie. Warto zaznaczyć, że zazwyczaj przyjmują one postać specjalnych kodów, których poprawne odczytanie wymaga zapoznania się ze specjalnymi tabelami i dokumentacją pojazdu, co stanowi pewną przeszkodę dla amatorów sięgających po urządzenie. 
Podkreślmy, że tester może też wysyłać informacje do komputera, dzięki czemu z jego pomocą możemy spróbować zresetować niektóre systemy. To w wielu przypadkach może naprawić usterkę lub błąd w oprogramowaniu i oszczędzić nam niemałych pieniędzy wydanych na pomoc specjalisty. Nieraz stosunkowo prosta w usunięciu awaria uniemożliwia uruchomienie pojazdu, tester jest więc w takich przypadkach naprawdę niezastąpionym narzędziem. 

Co sprawdzimy testerem diagnostycznym?

Typ danych pozyskiwanych przez tester zależy w dużej mierze od konkretnego pojazdu i stopnia jego skomputeryzowania. Z reguły im nowszy jest model auta, tym więcej informacji uzyskamy dzięki większej liczbie zamontowanych w nim specjalistycznych sensorów. Tester diagnostyczny pozwala sprawdzić między innymi:
  • przebieg auta,
  • status klimatyzacji,
  • stan poduszek powietrznych,
  • stan wtryskiwaczy paliwa,
  • stan układów wspomagania kierowcy (między innymi ABS),
  • stan skrzyni biegów.
  • Warto zwrócić uwagę na to, że dane dostarczane do testera są aktualizowane w czasie rzeczywistym, dzięki temu ich zmianę możemy śledzić także w trakcie jazdy. To znacząco ułatwia wykrywanie niektórych usterek. 
    Użycie testera jest bardzo dobrym pomysłem także dla osób zainteresowanych autami z drugiej ręki. Dane komputera pokładowego pozwalają zweryfikować dostarczane przez sprzedającego fakty na temat auta, które często mogą być ukrywane. Szczególnie przydatna jest tutaj zwłaszcza często zaniżana informacja na temat przebiegu pojazdu. 

    Tester diagnostyczny – jaki kupić?

    Na rynku znajdziemy całkiem szeroki wybór testerów diagnostycznych – od bardzo prostych modeli za kilkaset złotych po kilkukrotnie droższe urządzenia dla profesjonalistów. Amatorom w zupełności wystarczą podstawowe modele. Zwróćmy uwagę na to, że niektóre model sprzętu przygotowane są z myślą o konkretnych markach aut lub ich modeli, które często oferują dodatkowe opcje konfiguracyjne. Poza tym z powodzeniem znajdziemy także sprzęt w pełni uniwersalny (pamiętajmy, że będzie on jednak kompatybilny głównie z nowszymi samochodami), przydający się zarówno w warsztatach, jak i osobom wybierającym używane auto.
    Ważną cechą testera jest łatwość jego obsługi. Przeciętni użytkownicy powinni sięgać po urządzenia ze stosunkowo prostym interfejsem użytkownika i ograniczonymi opcjami konfiguracyjnymi, które upraszczają i przyspieszają pracę. Ważna jest tutaj też wielkość wyświetlacza i możliwość jego podświetlania, a także obudowa odporna na wstrząsy i zabrudzenia. 

    Testery diagnostyczne a interfejsy – jaka jest różnica?

    Poszukując testera diagnostycznego (bardzo często określanego mianem skanera), spotkamy się też z terminem „interfejs diagnostyczny”, który opisuje głównie specjalne kable i przewody podłączane do wejścia PIN i urządzenia mobilnego lub komputera. Produkty tego typu są tańsze i czasem prostsze w obsłudze dzięki dostarczanemu przez producenta oprogramowaniu. Testery są jednak bardziej niezawodnym rozwiązaniem, nie potrzebują bowiem żadnego dodatkowego sprzętu i skorzystamy z nich w dowolnych warunkach.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Michał Kułakowski