Data publikacji:

Tuleje wahacza – do czego służą?

Tuleje wahacza są drobnym elementem systemu zawieszenia auta, bardzo często narażonym na różnego rodzaju usterki. Z tego powodu duża część kierowców prędzej czy później usłyszy o nich podczas rutynowego przegląd lub wizyty u mechanika po wykryciu problemów z samochodem. Przedstawimy najważniejsze informacje na temat tulei, wymieniając również najczęstsze symptomy ich awarii.
tuleje wahacza

Czym są tuleje wahacza?

Tuleje wahacza są znane również pod anglojęzyczną nazwą „silentblock” i stanowią one jedną z integralnych części każdego zawieszenia samochodowego. Instaluje się je w wahaczach, których zadaniem jest łączenie piasty koła z nadwoziem. W zależności od typu pojazdu na jedno koło przypada jeden, dwa lub nawet trzy wahacze. Tuleje stanowią łącznik pomiędzy wahaczem a nadwoziem auta w formie pomostu lub ramy. W najbardziej kompleksowych systemach zawieszenia znajdziemy nawet kilkanaście tulei wahacza.
Tuleje wykonuje się z metalowej rurki, która okrywana jest bardzo twardą i grubą warstwą gumy. Metalowy trzon elementu przykręca się do podwozia pojazdu, natomiast zewnętrzny gumowy płaszcz wciska się pod dużą siłą w specjalnie przygotowany otwór w wahaczu. Najczęściej do tego celu używa się prasy hydraulicznej. Połączenie tego typu musi być bardzo mocne, aby zapobiec poluzowaniu się części. Tuleja dzięki gumowej osłonie jest w stanie zaabsorbować i rozproszyć dużą część wibracji pochodzących z koła i zapobiec ich przenoszeniu się na podwozie. 
Dzięki tego rodzaju amortyzacji znacząco poprawia się komfort jazdy, przekłada się ona bowiem nie tylko na mniejsze wstrząsy w kabinie kierowcy, ale również na niższy hałas. Tuleje wahacza poprawiają też tym samym żywotność innych elementów samochodu, niwelując szkodliwe dla nich wibracje. 

Tuleje wahacza – objawy awarii

Tuleje wahacza narażone są nie tylko na duże obciążenia, ale również duże zmiany temperatury oraz inne czynniki, takie jak wilgoć, które przyspieszają ich zużycie. Najbardziej narażona na degradację jest gumowa osłona tulei. Uszkodzone tuleje dają jednoznaczne sygnały o swoich problemach, choć nie zawsze będziemy mieć pewność przed wizytą u mechanika, czy nie odpowiadają za nie inne zużyte lub zniszczone elementy nadwozia. Każda tuleja ma ograniczoną żywotność, która zależy od poziomu eksploatacji auta, jak również jakości wykonania. Tradycyjnie eksperci polecają sięgać po markowe i certyfikowane produkty oraz unikać tańszych odpowiedników. 
Do najczęstszych objawów problemów z tulejami wahacza zaliczyć należy niepokojące odgłosy i stukanie podczas jazdy, które koncentrują się w okolicach kół i rozchodzą po całym zawieszeniu. Kierowcy mogą też odczuwać szarpanie auta podczas ruszania z miejsca. Największym sygnałem alarmowym są problemy z trakcją samochodu i niemożność utrzymania pożądanego toru jazdy, które pojawiają się po pokonaniu różnego typu nierówności na drodze. Mogą się one też objawiać w trakcie nagłego hamowania, co jest oczywiście szczególnie niebezpieczne. Dodajmy też, że niepoprawnie działające tuleje i inne elementy zawieszenia przyspieszają zużycie opon. 

Wymiana tulei wahacza

Wymiany wahacza nie przeprowadzimy samodzielnie, operacja wymaga bowiem nie tylko wymontowania całego wahacza, ale również użycia specjalistycznej prasy hydraulicznej do zamontowania nowego elementu. Podczas kontroli stanu tulei może okazać się także, że do zmiany nadaje się cały wahacz, zwłaszcza jeżeli w samochodzie zamontowane są modele z wbudowanymi na stałe tulejami. Wizyta w warsztacie mechanika będzie więc nas kosztować kilkaset złotych z wliczonymi częściami zamiennymi i robocizną.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski