Data publikacji:

Czym się różnią twin turbo i biturbo?

Systemy turbodoładowania silnika przez długi czas kojarzyły się wyłącznie z autami sportowymi i wyścigami. Obecnie są one instalowane w przeciętnych „cywilnych” samochodach, pozwalają bowiem w skuteczny sposób zwiększyć moc jednostki napędowej, dostarczając jej dodatkowe powietrza, co zwiększa wydajność procesu spalania paliwa. Oczywiście turbosprężarki mogą mieć różną konstrukcję, która z kolei wpływa na sposób ich działania. W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat sprężarek typu twin turbo i biturbo. 
Car engine

Turbodoładowanie w silniku samochodowym

Pierwszy system turbodoładowania silnika spalinowego został opatentowany na początku ubiegłego stulecia, jednak po raz pierwszy na szeroką skalę zaczął być stosowany po koniec lat 30. w samochodach ciężarowych. Na swój duży debiut w autach osobowych musiał czekać dopiero do lat 70. 
System turbodoładowania ma za zadanie zwiększyć wydajność i moc silnika spalinowego poprzez dostarczanie do komory spalania dodatkowego tlenu. Cel ten osiąga się dzięki specjalnym sprężarkom zasysającym powietrze, a następnie pompującym je do wnętrza jednostki napędowej. Urządzenie nie wymaga dodatkowego zasilania, jest bowiem wprawiane w ruch przez gorące spaliny opuszczające silnik. Obracają one specjalny wirniki, który zamontowany jest na wałku połączonym z wirnikiem sprężarkowym pompującym powietrze.
Na przestrzeni lat inżynierowie wprowadzili liczne innowacje do konstrukcji systemu turbosprężania, a wiele ze stosowanych rozwiązań spotykanych jest wyłącznie w autach konkretnych marek. Jednym z popularniejszych patentów są systemy twin turbo i biturbo. Przyjrzymy się zatem temu, jak działają.

Turbodoładowanie twin turbo 

System twin turbo opiera się na wykorzystaniu dwóch zespolonych ze sobą sprężarek, które odznaczają się różnym rozmiarem i mocą, włączając się sekwencyjnie w zależności od obciążenia silnika. Mniejsza sprężarka działa przy niskich obrotach silnika w zakresie od 1500 do 3000 obr./min. Gdy jednostka napędowa osiągnie górny zakres obrotów, uruchamia się druga i większa sprężarka, która przejmuje na siebie ciężar pracy. 
Systemy twin turbo montuje się zarówno w małych silnika o pojemności do dwóch litrów, jak również w dużych wielocylindrowych napędach o dużej mocy. Są one więc bardzo uniwersalne i cieszą się sporą popularnością. 

Zalety twin turbo 

System twin turbo skutecznie obniża zużycie paliwa, a także emisję gazów spalinowych. Dzięki dwóm sprężarkom działającym w szerokim zakresie obrotów silnika praca turbodoładowania jest bardziej płynna niż w przypadku konstrukcji z pojedynczą sprężarką. 

Wady twin turbo 

System dwóch sprężarek jest bardziej skomplikowany i narażony na większą liczbę usterek, których źródło może być często trudne do zidentyfikowania. Jeżeli uszkodzeniu ulega pojedyncza sprężarka, zazwyczaj w wyniku tego, że jest połączona z mniejszym lub większym towarzyszem, druga turbina także się psuje. 

Turbodoładowanie biturbo

Na system turbodoładowania biturbo także składają się dwie sprężarki. Nie są one jednak bezpośrednio ze sobą połączone, działają bowiem równolegle do siebie, pracując w jednakowy sposób. W przeciwieństwie do konstrukcji typu twin turbo, w biturbo obie sprężarki mają identyczne parametry i rozmiar. 
System biturbo montuje się wyłącznie w silnikach do dużej mocy o budowie widlastej, które koniecznie muszą być wyposażone w parzystą liczbę cylindrów oraz odznaczać się pojemnością minimalnie 2,5 litra. 

Zalety biturbo

Dzięki równoległej pracy biturbo gwarantuje równomierne doładowanie silnika, co przekłada się na większe liniowe przyspieszenie. Dzięki skoordynowanej pracy dwóch sprężarek silnik znacznie szybciej reaguje na użycie pedału gazu. Budowa systemu biturbo jest prostsza niż twin turbo, dzięki temu szybciej i taniej zidentyfikujemy oraz usuniemy jego usterki. 

Wady biturbo

System instalowany jest wyłącznie w mocniejszych jednostkach napędowych o określonej konstrukcji, co ogranicza jego przydatność. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski