Wśród uszkodzeń bocznych opony możemy wyróżnić:
Zobacz nasz ranking opon letnich
Panuje powszechne przekonanie, że naprawiona opona, która posiadała wcześniej uszkodzenie boczne, jest niebezpieczna w dalszej eksploatacji. Nie do końca jest to prawdą.
Opony uszkodzone z boku naprawia się od dawna, a metody takiej naprawy są stale udoskonalane. Najczęściej do zreperowania uszkodzenia bocznego używa się tzw. naprawy „na gorąco”. Polega ona na zalaniu gumą i zgrzaniu miejsca uszkodzenia przy zastosowaniu wysokiej temperatury oraz dużego ciśnienia. W razie potrzeby stosuje się też specjalnie przeznaczone w tym celu wzmocnienia, które są gwarancją wytrzymałości opony.
Naprawy „na gorąco” opon uszkodzonych z boku to norma wśród napraw drogich opon specjalistycznych, używanych w samochodach ciężarowych czy też pojazdach rolniczych. Ich nieraz ekstremalne warunki pracy stanowią potwierdzenie doskonałej wytrzymałości metody klejenia uszkodzeń bocznych „na gorąco”.
Wśród licznych warsztatów zajmujących się naprawą uszkodzonych opon niewiele jest takich, które w swojej ofercie nie mają naprawy ogumienia uszkodzonego z boku metodą „na gorąco”. Wynika to z faktu, że jest ona bardziej skomplikowana od tradycyjnych metod (kołki, grzybki, łatki itd.). Po pierwsze, jest dużo bardziej czasochłonna, po drugie, koszt naprawy „na gorąco” nie jest wcale niski. W związku z powyższym większość serwisów opon nie posiada w swej ofercie usługi naprawiania opon uszkodzonych z boku.
Często spotykanym uszkodzeniem ściany bocznej opony jest jej przecięcie. Skutkiem przecięcia jest najczęściej odstający kawałek gumy. Jeżeli przecięcie nie jest głębokie, wystarczy tylko załatać ubytek.
Inny rodzaj uszkodzenia bocznego opony to otarcie. Jeżeli jest ono powierzchowne, to nie wymaga naprawy i nie wpływa na poziom bezpieczeństwa jazdy.
Opony z uszkodzeniem bocznym typu wybrzuszenie (guz) z reguły nie nadają się do regeneracji i dalszego użytkowania. Używanie takiego ogumienia skutkuje drastycznym spadkiem poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza że nie jesteśmy w stanie ocenić, jak wygląda wewnętrzna strona opony. W tym przypadku pojawia się też problem prawidłowego wyważenia opony.
Do naprawy nie nadają się też opony uszkodzone wielokrotnie (już wcześniej naprawiane), jeżeli uszkodzenia są usytułowane zbyt blisko siebie.
Z całą pewnością nie naprawiamy opon, w których uszkodzony został kord (pojawiają się nitki kordu). Nie wolno też naprawiać opon, których nie można prawidłowo wyważyć.
Na koniec, na pewno nie naprawiamy opon, których okres eksploatacji przekroczył 10 lat od daty produkcji. Wiąże się to oczywiście z tym, ile lat mogą mieć opony.