Data publikacji:

Korbowód – do czego służy?

Korbowód to jeden z podstawowych elementów konstrukcyjnych silników spalinowych montowanych we wszystkich typach pojazdów. Mimo niezwykle prostej budowy pełni on kluczowe znaczenie podczas pracy jednostki napędowej, a jego uszkodzenie może nieść ze sobą bardzo poważne skutki. Tłumaczmy zatem, na jakiej zasadzie działa korbowód, a także jakie są widoczne objawy jego usterki. 
woman anchoring the hood rod in its groove

Korbowód silnika – najważniejsze informacje

Korbowód jest częścią mechanizmu korbowo-tłokowego w napędach spalinowych. Element ten łączy ze sobą tłok z wałem korbowym, przekazując temu drugiemu energię wytwarzaną podczas spalania paliwa w cylindrach silnika. Korbowód wprawia wał w ruch obrotowy, który następnie jest przekazywany dalej kołom pojazdu, pozwalając ruszyć mu z miejsca. 
Konstrukcja korbowodu jest niezwykle prosta, składa się bowiem z trzech części. Pierwsza z nich to stopa, która jest nasunięta na wał korbowy. Druga składowa to płaski trzon, który zakończony jest główką połączoną z tłokiem. 
Podczas spalania paliwa tłok porusza się z dużą szybkością w dół i górę, wprawiając tym samym korbowód w ruch posuwisto-zwrotny. Korbowód połączony jest z tłokiem za pomocą sworznia, a z wałem korbowym za pośrednictwem specjalnego łożyska.
Liczba korbowodów w silniku uzależniona jest od liczby jego cylindrów. Element wykonuje się z pojedynczego kawałka metalu. Ze względu na ogromne przeciążenia, jakich doświadcza, oraz krytyczną rolę, jaką spełnia podczas pracy silnika, przy jego wytwarzaniu używa się wyłącznie najwyższej jakości materiałów. Producenci stosują tutaj wysokogatunkowe stopy stali węglowej, odpornej na wysoką temperaturę oraz uszkodzenia mechaniczne. 
Spotkać możemy się też z korbowodami wykonanymi ze stopów aluminium, których podstawową zaletą jest niższa waga oraz odporność na korozję. Stosowane są one jednak głównie w mniejszych silnikach lub napędach używanych w pojazdach o typowo sportowym charakterze. Konstruktorzy czasem sięgają także po stopy tytanu, które odznaczają się niską masą oraz świetną wytrzymałością.

Uszkodzony korbowód – objawy

Uszkodzony korbowód daje o sobie znać na kilka sposobów. Nie warto ignorować tego typu symptomów, mogą one bowiem zwiastować rychłą i trudnią do naprawy awarię silnika.
  • Hałas i niepokojące dźwięki dobywające się z silnika – jeżeli jednostka napędowa wydaje z siebie łatwo rozpoznawalny metaliczny stukot, jest to znak, że możemy mieć problemy z pękniętym lub uszkodzonym korbowodem. 
  • Nadmierne drgania silnika – kolejnym symptomem problemów są niekontrolowane wibracje silnika odczuwane w całym samochodzie, które nasilają się zwłaszcza podczas przyspieszania.
  • Mniejsza moc silnika – uszkodzony korbowód może też w zauważalny sposób zmniejszyć moc silnika. Odczujemy to zwłaszcza, gdy samochód nie będzie reagował odpowiednio szybko na naciśnięcie pedału gazu lub nie jest w stanie utrzymać stałej prędkości na drodze.
  • Większe zużycie oleju – awaria korbowodu przyczynia się do zwiększonego zużycia oleju silnikowego. Zjawisko to jest wynikiem zwiększonego tarcia w silniku lub powstania wycieków.
  • Zanieczyszczone spaliny – awaria korbowodu może doprowadzić do wycieku oleju do komory spalania, co sygnalizować będzie gęsty dym o niebieskim zabarwieniu wydobywający się z rury wydechowej. Dodatkowo towarzyszy mu charakterystyczny smród spalenizny. 
  • Naprawa uszkodzonego korbowodu

    Korbowody naprawia się zazwyczaj poprzez ich wymianę. Co prawda wszelkiego rodzaju pęknięcie i złamania są możliwe do zespawania lub uzupełnienia, ale element taki bardzo szybko może ulec ponownej awarii. Dzieje się tak szczególnie ze względu na przeciążenia, jakich doświadcza, zwłaszcza jeżeli usterka dotknęła bardzo wrażliwego trzonu lub stopy. Niestety wymiana lub naprawa korbowodu będzie się łączyć z kosztownym i czasochłonnym demontażem elementów silnika. Cena operacji zależy od modelu auta oraz jego stanu technicznego, dlatego zawsze będzie przez specjalistów ustalana indywidualnie na podstawie konsultacji i kontroli pojazdu. 
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Michał Kułakowski