Data publikacji:

Jak rozpoznać zużycie opon? Wskaźnik zużycia opony

Opony, jak każdy element samochodu, ulegają procesom eksploatacji. Ze względu na fakt, że przenoszą moment obrotowy na jezdnię, tym samym stykając się z nią i trąc, zużywają się statystycznie szybciej niż inne elementy budowy samochodu. Bieżąca eksploatacja ogumienia sprawia, że ich wygląd i właściwości ulegają zmianom.
Wielu kierowcom wydaje się, że zużywająca się opona to nic takiego, jednak jej jakość i właściwości mają bezpośrednie przełożenie na poziom bezpieczeństwa podczas podróżowania. Warto regularnie kontrolować poziom zużycia opon i w odpowiednim momencie poddać je wymianie. Jak rozpoznać zużycie opony?
wskaźnik zużycia opon

Zużycie opony – jak rozpoznać

Na oponach samochodowych spoczywa cały ciężar pojazdu oraz bezpieczeństwo. Ich stan techniczny przekłada się na przyczepność oraz łatwość zachowania kontroli nad pojazdem podczas jazdy. Każde przetarcie, uszkodzenie, przebicie to ryzyko pęknięcia opony. Jeżeli wydarzy się to w trakcie jazdy, może spowodować niebezpieczeństwo wypadku. Podobnie dzieje się podczas jazdy na zużytych oponach. Niski wskaźnik bieżnika to nie tylko gorsze właściwości jezdne, ale też zwiększone ryzyko uszkodzenia, a co za tym idzie, pęknięcia opony.
To, czy opona nadaje się do wymiany na nową, nie zawsze jest widoczne na pierwszy rzut oka. Producenci szacują, że żywotność opony to około 5 lat jej użytkowania. Jest to dana statystyczna, bowiem opony do nawet 10 lat, jeżeli są odpowiednio konserwowane, przechowywane i niedużo eksploatowane, wykazują odpowiednie właściwości. Należy jednak pamiętać, że guma poddaje się procesom starzenia.
Dobre wizualnie opony mogą być sparciałe od wewnątrz, dlatego ważne jest dochowywanie powyższych terminów. Eksploatowanie opon powyżej zalecanych dat to duże ryzyko, gdyż guma traci swoje właściwości i jest bardziej podatna na uszkodzenia oraz gorzej trzyma się drogi.
Opony warto przeglądać regularnie, zwłaszcza po dłuższym czasie nieużywania. Opony, które przez pewien czas nie były eksploatowane, mogą być odkształcone, ze względu na sposób ich przechowywania. Odkształcona opona również traci swoje właściwości i przyspiesza zużywanie się. Uwagę kierowcy powinny przyciągać wszelkiego rodzaju wizualne efekty wskazujące na możliwość zużycia opony. Są to wszelkiego rodzaju przerwania nitek, uwidocznienie opasania, przetarcia, wybrzuszenia, przebarwienia i przebicia. Znajdując jeden z powyższych defektów, można podejrzewać wysoki poziom zużycia opony lub jej mechaniczne uszkodzenie. Ważna jest również obserwacja grubości bieżnika.
Bieżnik nowej opony zawiera się w przedziale 8–9 milimetrów. Ulega on wycieraniu się wraz z upływem czasu eksploatacji. W krajach europejskich obowiązuje przepis, który jasno określa dopuszczalną grubość bieżnika – jest to 1,6 milimetra. Poniżej tej wartości opony automatycznie uznawane są za niezdatne do dalszego użytkowania. Pamiętać należy, że jest to dolna granica, której nie można przekroczyć. Producenci jasno wskazują, że opona traci większą część swoich właściwości po osiągnięciu grubości bieżnika poniżej 4 milimetrów w przypadku opon zimowych oraz poniżej 3 milimetrów przy oponach letnich.

Jak zmierzyć grubość bieżnika?

Do pomiaru grubości bieżnika stosuje się specjalne przyrządy, które pozwalają określić, ile milimetrów mu zostało. Przykłada się je do brzegu opony i wpuszcza specjalny bolec, który powinien się stykać z dnem rowka bieżnika. Odległość między końcówką bolca (miejsce styku z rowkiem) a początkiem rzeźby bieżnika to jego grubość. Nowoczesne opony wyposażane są w specjalne oznaczenie grubości bieżnika, zwane wskaźnikiem zużycia TWI. Bardzo często jest to charakterystyczne zgrubienie bieżnika w sześciu miejscach na obwodzie opony, którego osiągnięcie informuje o stanie i grubości opony.
Zgrubienie bieżnika oznacza jego grubość, która jest minimalna do użytkowania, a więc wspomniane 1,6 milimetra. Zbliżając się do tej wartości, należy rozważyć wymianę ogumienia, aby nie przegapić tego momentu. W niektórych oponach wskaźnik TWI jest ukryty i uwidacznia się wraz z czasem eksploatacji opony. Jego widoczność świadczy o wysokim poziomie zużycia, a więc o momencie, w którym należy niezwłocznie wymienić opony na nowe.
Zdjęcie: Envato Elements